Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Komentáře k aktuálnímu dění nejen v politice...

Blíží se nám volby do senátu a do zastupitelstev, jsme opět bombardováni letáky a billboardy. V pořadu Otázky Václava Moravce se tak můžeme leccos dozvědět. A taky se nám blíží zima. A v Brně jezdíme nepojízdnými tramvajemi ... (?)

Předvolební speciály z jednotlivých měst jsou dobrou příležitostí vidět diskusi kandidátů na post starosty, respektive primátora. Jako Brňák jsem si nenechal ujít speciál z Brna.

Diskuse byla i o nádraží. Přesunout, nepřesunout? Je cenné, že všichni si uvědomují, že současný stav je neudržitelný. Něco se musí udělat. A co jsme se mohli při té příležitosti dozvědět?

Například kandidátka za TOP 09 Irena Matonohová prohlásila: "Železniční uzel není důležitý jen pro Brno, ale i pro ČR, protože se nacházíme na železničních koridorech, spojujeme Berlín-Atény a sever a jih, čili Gdaňsk a Vídeň..."

Menší problém je v tom, že vlaky z Polska do Vídně přes Brno (dva denní spoje z Vídně do Varšavy + jeden noční a naopak) nejezdí. Tyto vlaky jedou z Přerova přímo na Břeclav (přes Hodonín). Kdyby měly jet přes Brno, bude to zajížďka 47 km navíc. Navíc vlaky EuroCity a rychlíky mezi Břeclaví a Přerovem mají jízdní dobu hodinu a deset minut. V případě cesty přes Brno by sice bylo možné zkrátit jízdní dobu tím, že by vlaky jely přímo (odpadl by tedy půlhodinový přestup), pořád však nejsme na lepším čase.

Pokud by paní Matonohová chtěla tyto vlaky skutečně vést přes Brno, musela by především zdvoukolejnit a zmodernizovat trať z Brna přes Vyškov do Přerova. Tato trať si rekonstrukci zaslouží, to je pravda. Nicméně pokud bychom rekonstruovali brněnské nádraží a neopravili současně trať do Přerova, stále není potřeba vést dálkové vlaky z Polska do Vídně přes Brno, když se budou kodrcat na staré jednokolejce.

Dále mě pobavila kandidátka Helena Sýkorová za KSČM. Považuje nádraží v centru významné pro regionální dopravu (samozřejmě by již bylo nutné nádraží opravit), pro dálkovou dopravu by ale vybudovala nové nádraží, které by bylo odsunuté.

Takže: tak jako tak, ač je nádraží v centru výhodné pro cestující, bude lépe pro dálkovou dopravu postavit nové, v odsunuté poloze. Tak jako tak bude ale nutné k tomuto nádraží přivést dopravu městskou. A lidé, kteří přijedou na nádraží pro dálkové vlaky a budou chtít pokračovat vlakem regionálním, tak budou muset cestovat ještě do centra města. Tato varianta se mi jeví krkolomná. Když už nové nádraží, mělo by spojovat vlakovou dopravu jak příměstskou tak i dálkovou současně. S takovou už můžeme jinak rovnou stavět přímo v centru a žít několik let na staveništi a užívat si výluk.

Z dalších zpráv mě zaujala zpráva polských klimatologů o zimě. Prý bude zima víc než obvykle. Čeští klimatologové toto považují za nesmyslné. Ať už je to pravda či ne, ptám se: a co jako? Máme se chystat na zimu? Bude zima, bude. Proč kolem ní dělat paniku?

V pondělí vyšlo nové vydání časopisu Šalina, které DPMB distribuuje v tramvajích (pardon, šalinách) a na prodejnách. V rubrice PLUS - MINUS byl položen dotaz:

"Žádáme o obnovení tramvajové linky č. 8 do normální trasy na Starý Lískovec a ne do točny Nové sady. Platíme dost peněz a jezdíme ve starých nepojízdných tramvajích na rychlodráze a stále přestupujeme."

Nepojízdná tramvaj je tramvaj nepojízdná. Tečka. Je to tramvaj, která nejezdí. Nepojízdná tramvaj z vozovny vyjet ani nemůže, protože prostě nejezdí. Dost peněz platí kdokoliv v Brně. O nějakém navýšení ceny jízdného z / do Lískovce mi není známo.

Nicméně v odpovědi DPMB zaznívá:

"Na linky 10 a 13 jsou vypravovány standardní tramvajové vozy průřezově z celého vozového parku tramvají, který máme k dispozici, tedy novější i starší vozy. Všechna vozidla všech typů dopravy, která denně vypravujeme z vozoven, splňují potřebné standardy."

Jak je definován standard? Je to dle kapacity, nízkopodlažnosti? Potřebným standardem je pravděpodobně nízkopodlažnost, tu ale staré vozy určitě nesplňují. Co by mohlo být oním jednotným standardem, nevím. Asi hlavně to, že to vůbec jezdí :)

A nakonec příhoda z brigády v Břeclavi. O víkendu 9. až 10. října jsem strávil celé dva dny na břeclavském nádraží. Na nástupištích se kouřit nesmí. Třikrát jsem o této skutečnosti zdvořile poučil cizince, kteří si dali kuř-pauzu. Potíž byla v tom, že tito cizinci cestovali v mezistátních vlacích EuroCity, kde se kouřit samozřejmě nesmí a proč by vlak opouštěli. A tak kouřili přímo před vstupem do vlaku. Jeden z nich namítal, že kde teda si má zakouřit. Povídám: před nádražím. To už by ale pro něj bylo asi příliš daleko. Dožadoval se zřízení kuřácké zóny na nástupištích. Lépe však nekouřit vůbec. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | středa 13.10.2010 17:24 | karma článku: 7,55 | přečteno: 1157x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 440x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 812x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 460x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1339x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti

9. června 2024  20:29,  aktualizováno  10.6

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...

Je fajn se o míru bavit, ale shodu na summitu o Ukrajině Pavel neočekává

15. června 2024  13:36,  aktualizováno  21:46

Švýcarský summit o Ukrajině je podle prezidenta Petra Pavla první možností, jak se na široké...

Jednejme s Ruskem, zaznělo na summitu o Ukrajině. USA hlásí další finanční pomoc

15. června 2024  8:47,  aktualizováno  21:07

Sledujeme online Zástupci desítek zemí světa se v sobotu sešli v luxusním resortu nad Lucernským jezerem ve...

Francouzi demonstrují proti krajní pravici, která může vyhrát předčasné volby

15. června 2024  18:17,  aktualizováno  20:17

Statisíce Francouzů v sobotu vyšly do ulic, aby vyjádřily odpor vůči krajní pravici, která by se po...

Televize zdraží, shodla se vládní koalice. Naopak opozice chce poplatky zrušit

15. června 2024

Premium Vláda chce od ledna zdražit koncesionářské poplatky. Za Českou televizi by lidé nově platili 150...

Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia
Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia

Dětská sestra a laktační poradkyně Lucia Berešová se pohybuje ve zdravotnictví již 19 let. Přestože se ke studiu střední zdravotnické školy dostala...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1968x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.