Komentář: Zdražení MHD v Brně

"...plníme slib z předminulého roku. Dva roky jsme nezdražovali," říká primátor města Brna, Roman Onderka [1]. To je fakt. Zní to hezky. Jenže po posledním zdražení vyšlo najevo, že už tehdy bylo jízdné dokonce v některých ohledech dražší než v Praze. A jaká bude situace po lednu 2012? V Praze dochází ke zdražení právě dnes, pojďme si to srovnat.

Začněme Prahou, kde už dnes jsou dražší jízdenky.

Mnou oblíbená a využívaná jízdenka na 5 zastávek v metru za 18,-Kč nyní stát 24,-Kč, ale nově bude platit 30 minut v jakémkoliv dopravním prostředku a bude navíc přestupní.

A jízdenka na 75 minut jízdy, která stála 26,-Kč, bude nově stát 32,-Kč, ale toto zdražení bude kompenzována prodloužením platnosti na 90 minut.

Dojde také ke zdražení celodenní jízdenky - na 110 korun.

A co v Brně?

V Brně dojde na zdražení předplatních i jednorázových jízdenek. Ve svém srovnání se ale buduz zabývat jen zdražením jednorázových jízdenek, které se prý podle primátora Brna ale Brňanům nevyplatí [2]. Jízdenka na hodinu bude stát nově 25,-Kč (místo 22,-Kč), jízdenka na 10 minut za 14,-Kč podraží na 20,-Kč, bude ale platit 15 minut a bude přestupní. „Zrušení desetiminutové jízdenky je dobrý krok. Čtvrthodinová je na rozdíl od ní přestupní a lépe tak bude vyhovovat lidem, kteří cestují na krátké vzdálenosti ale zároveň více spoji,“ zdůraznil Kotzian. [3]

V kterém městě tedy bude jednorázová jízdenka dražší? Na první pohled to vypadá, že v Praze cestující vydá i za velmi krátkou jízdu více než v Brně, zde by se slušelo nabídnout v Praze jízdenku třeba na 15 minut. A také to vypadá, že za 25,-Kč se sveze Brňan 60 minut, kdežto Pražan jen půl hodinu a dá za tuto cestu jen o korunu méně.

Pokud si ale převedeme ceny jízdenek na minutu, zjistíme následující.

CenaDoba
243048
3290Nepočítáno

A jak jsme na tom v Brně?

CenaDoba
201580
256025

Vidíme tedy, že v Brně bude jízda v MHD stát na minutu v obou případech více.

V Brně ale bude mít jeden nepříjemný dopad pro cestující, kteří občas jezdí jednu zónu za Brno a pro tuto cestu využívají předplatní jízdenku na zóny 100 + 101 a doplácejí 14,-Kč (protože nejezdí takto pravidelně každý den). Lze sice zaplatit jen 11,70,-Kč při použití univerzální jízdenku, ale se zdražením lze očekávat, že i univerzální jízdenka podraží a ačkoliv nabídne mírnou úsporu oproti jízdence na 15 minut za 20,-Kč, bude to pořád dost výrazný nárůst ceny oproti dnešní situaci.

A zde vidím osobně problém. Když dnes jede člověk tramvají do Modřic, připlatí si za dvě zastávky 14,-Kč, respektive 11,70,-Kč při použití univerzální jízdenky. Jede ale na tuto jízdenku sotva 3 minuty. Takový cestující je v jiné situaci než cestující v Brně, který se potřebuje dostat do 10 minut z bodu A do bodu B.

A co to zkusit jinak - tedy vyřešit tuto situace jinak?

Můj návrh

Bylo by od věci zavést jízdenku, která by sloužila jako doplatková jízdenka pro majitele předplatních jízdenek na zóny 100 + 101 a byla by levnější jako jakási odměna pro věrného cestujícího. Takto to funguje v Pardubicích, kdy cestující, který má předplatní jízdenku na zónu 1, zaplatí pro cestu do zóny 2 jednorázový doplatek, který činí dnes 4,-Kč [4].

Tento příplatek na jednu zónu, ve které pojede cestující jen krátkou dobu a bez přestupů (to je právě případ linky číslo 2 do Modřic nebo trolejbusové linky 31 do Šlapanic), by samozřejmě byl v Brně za vyšší částku (mohl by činit třeba původních 14,-Kč) než v Pardubicích. Jeho zavedením by nedošlo k tomu, že při cestě do Modřic bych neplatil za dvě zastávky tramvaje v Modřicích k šalinkartě neskutečných 20,-Kč, ale dnešních 14,-Kč.

Ale bude se chtít tuto jízdenku, vlastně doplatek zavést? Jako negativum vidím to, že se nabídka jízdenek rozšíří a bude potřeba jasně uvést, k čemu tato jízdenka poslouží, ale pro cestujícího to bude znamenat férovější přístup a úsporu.

Do prosince je ještě dost času, tak by bylo dobré podat návrhy, jak zdražit, ale citlivěji. Nehledě na to, že budeme mít jízdné opět dražší než v Praze po přepočtu na minutu v případě využití jednorázových jízdenek. Dělejme něco proti tomu! -mir-

Zdroje:

[1] JEŘÁBEK, Petr. Brněnský deník [online]. 21.6.2011 10:47, 21.6.2011 17:42 [cit. 2011-07-01]. Dopravní podnik zdraží. O více než desetinu. Dostupné z WWW: <http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/dopravni-podnik-zdrazi-o-vice-nez-desetinu20110621.html>.

[2] IDNES.cz [online]. 24.03.2009 11:00 [cit. 2011-07-01]. Nový místopředseda ČSSD Onderka odpovídá čtenářům on-line. - On-line rozhovor. Dostupné z WWW: <http://zpravy.idnes.cz/odpovedi.asp?t=ONDERKAR&strana=2>.

[3] JEŘÁBEK, Petr. Brněnský deník [online]. 28.6.2011 14:33, 29.6.2011 8:17 [cit. 2011-07-01]. Za jízdné si Brňané připlatí, rozhodli radní. Dostupné z WWW: <http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/za-jizdne-si-brnane-priplati-rozhodli-radni.html>.

[4] Dopravní podnik města Pardubic a.s. [online]. 1.4.2011 [cit. 2011-07-01]. Ceny jízdného a služeb. Dostupné z WWW: <http://www.dpmp.cz/ceny-jizdneho-a-sluzeb/>.

Autor: Miroslav Hruška | pátek 1.7.2011 12:05 | karma článku: 13,14 | přečteno: 1708x