Komentář k testování elektrobusu v Brně aneb o byrokracii úředníků

Tímto článkem bych chtěl okomentovat článek, který vyšel dne 17. 7. 2013 na iDNES.cz. Psalo se v něm o tom, že Dopravní podnik města Brna testuje litevský elektrobus, ovšem cestující do něj nesmějí...prý to nepovolil odbor dopravy brněnského magistrátu. Aneb máme to v Brně úžasné úředníky, kteří tvoří více překážek a komplikací. Anebo také, což je druhá možnost, úžasné zákony. A na to už autoři čláku s názvem "Brněnský dopravní podnik testuje elektrobus, lidé do něj ale nesmějí" nějak zapomínají a berou rozhodnutí magistrátu jako nutný fakt. A tisková mluvčí Linda Hailichová nějak zapomíná, že vozidla z jiných zemí už Dopravní podnik města Brna testoval.

Rád bych touto cestou upozornil na fakt, že to není poprvé, co Dopravní podnik města Brna testuje autobus s cizí registrační značkou. Pokud se podíváme do evidence DPMB na fanouškovských stránkách BMHD.cz, zjistíme, že na jaře a v létě roku 2006 Dopravní podnik města Brna testoval celkem 4 plynové autobusy, které měly cizí registrační značku. Šlo o:

1. Urbino 15 zelenožluté (popis vozidla zde, důkazní foto se slovenskou RZ zde)

2. Urbino 15 bílé (popis vozidla zde, důkazní foto s tehdy ještě polskou RZ zde)

3. Citaro (popis vozidla zde, důkazní foto s německou RZ zde)

4. Citelis (popis vozidla zde, důkazní foto s cizí RZ zde)

O rok později se po Brně proháněl taktéž jeden zkušební autobus s cizí RZ a nikomu to zřejmě nějak nevadilo.

Tak kde je problém? Jaktože před sedmi, respektive před šesti lety to problém nebyl a teď najednou je? Je sice pravdou, že v zákoně se píše následující:

Provozování vozidla se zahraniční registrační značkou v ČR českým dopravcem

Podle zákona č. 111/1994 Sb., zákon o silniční dopravě, § 3 odst. 1 je tuzemský dopravce povinen používat v silniční dopravě vozidlo,  evidované v České republice se státní poznávací značkou České republiky, přičemž dle § 2 odst. 12 je tuzemským dopravcem fyzická osoba s trvalým pobytem nebo právnická osoba se sídlem v České republice, která provozuje dopravu silničními motorovými vozidly, kterým byla přidělena státní poznávací značka Českou republikou. Český dopravce tedy nemůže provozovat vozidla, která jsou registrována v jiném státě, a to ani na základě např. nájemní smlouvy.

Zdroj: FAQ - často kladené dotazy na stránkách Ministerstva dopravy

Zákon tedy v zásadě hovoří jasně. Provozování autobusu s litevskou RZ možné není. Jenže ouha, jaktože to šlo v roce 2006 a 2007 a teď nikoliv? Trochu to vypadá, jako by se úředníci na brněnském magistrátě rozhodli jednat naprosto nelogicky a nedát lidem příležitost si autobus otestovat.

A taktéž se v zákoně píše:

Povinnosti tuzemského dopravce

Tuzemský dopravce je povinen:

a) používat v silniční dopravě vozidlo, evidované v České republice se státní poznávací značkou České republiky, od jehož technické prohlídky a měření emisí neuplynula doba delší, než stanoví zvláštní právní předpis

Zdroj: Sbírka zákonů

Inu, v Brně máme na odboru dopravy zajímavé úředníky. Na rozdíl od Ostravy, kde v době nedávné probíhal test elektrobusu AMZ City Smile CS10E. A ten má samozřejmě polskou RZ, viz toto detailní foto. Tak kde je tedy problém, pánové úředníci z brněnského magistrátu? Když to jde v Ostravě, proč to nejde v Brně? -mir-

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Hruška | středa 17.7.2013 19:11 | karma článku: 10,32 | přečteno: 467x