Kam s Pendolinem? Dráhy neví, co chtějí...

Otázka nerudovská, leč vážně na místě. Ale dráhy zřejmě neví, kam s ním...Do zahraničí? Nebo jen na trase Praha - Ostrava?

Podle návrhu na nový grafikon pro sezónu prosinec 2010 - prosince 2011 to zatím vypadá, že Pendolina s největší pravděpodobností opustí Vídeň, naopak po roční pauze bude Pendolino opět jezdit do Bratislavy. Nutno dodat, že když před rokem Pendolino Bratislavu opustilo, slovenská média popisovala tuto skutečnost jako vítanou. Asi to přece jen bylo vítané, nově totiž začal jezdit vlak EC 278 Slovenská strela, jehož vozy se v tomto grafikonu v Břeclavi přivěsí na vlak EC 378 Carl Maria von Weber a cestující z Bratislavy s ním mohli v podstatě bez přestupu (kromě dvou slovenských vozů, ty dnes končí v Praze, jsou ale ještě dva české vozy a ty pokračují) dostat až do letoviska Ostseebad Binz. A tak tomu je i naopak. Cestující z Německa se mohou dostat při návratu jak do Vídně, tak i do Bratislavy.

Tato složená souprava však zcela jistě s návratem Pendolina skončí. A vlastně nás nečeká ani žádné překvapení. Pendolino opět nabídne ranní spojení z Bratislavy do Prahy. O čtvrt na osm je také zajímaý čas pro cestující z Brna. Nicméně, už tady si lze položit otázku: když je Pendolino vlak Českých drah, proč ho nelze využít pro cestu do Bratislavy z Prahy na jednodenní výlet? Ale on už se ten vlak jednou jmenuje Slovenská strela a slovenská klientela je zřejmě zajímavější než česká (no dobře, v Brně se dá přistoupit). Už to o něčem svědčí.

Jenže, Českým drahám toto nestačí. Nejsou spokojené. Pendolino se plánovalo jako rychlý vlak mezi Berlínem přes Prahu do Vídně. Jenže Němci stále nechtějí Pendolino vpustit na německé koleje. Prý neodpovídá jejich představám.

Zdá se však, že ani samotné České dráhy vlastně neví, kam s Pendolinem. Stačí si přečíst tento výrok mluvčího ČD Petra Šťáhlavského (řekl jej pro Českou televizi): "Počet jednotek je omezený, takže pokud bychom nasadili více vlaků na mezinárodní relace, mohlo by dojít k tomu, že budeme muset snížit počet spojů mezi Prahou a Ostravou."

Že je jednotek sedm, víme. Že by ČD chtěly Pendolina do zahraničí (třeba i na jiné relace do Německa), ví se též. Ale jak se zdá, relace Praha - Ostrava je zajímavá také a dráhy na ní našly odezvu u cestujících. Navíc jim přibude konkurence v podobě společnosti RegioJet.

A tak se naskýtá ona nerudovská otázka: kam s ním? Do zahraničí by dráhy Pendolino rády poslaly, ale ono je z Prahy do Ostravy opravdu využívané. Problém je zřejmě v tom, že Pendolin je jen sedm. Sedm Potěmkinů, se kterými ani dráhy neví pomalu, kam je poslat. Pohádka o nešťastném Pendolinu v Čechách a na Moravě tak nadále pokračuje, jenže nikdo neví, jestli bude mít šťastný nebo smutný konec. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | pondělí 6.9.2010 19:12 | karma článku: 13,17 | přečteno: 1985x