Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

Systém veřejné dopravy ve Švýcarsku je známý pro více věcí. Kromě toho, že vlaky jezdí v taktu a dobře na sebe navazují ve stanicích, už od roku 1898 mají Švýcaři k dispozici jednotnou jízdenku na všechny vlaky. V devadesátých letech minulého století byla přidána možnost využívat i městskou hromadnou dopravu.

Dnes můžete na jednu jízdenku cestovat téměř neomezeně, výjimkou jsou jen horské vlaky, některé lodní linky, které však mají turistický charakter a de facto nepředstavují základní dopravní obslužnost.

Turistickou jízdenku Swiss Travel Pass seženete snadno na jakékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, ale k dispozici je samozřejmě i online předprodej.

Švýcaři mají kromě jedné velké jízdenky v některých kantonech i regionální předplatné, což se podobá integrovaným dopravním systémům v České republice. A současně platí, že jedna jízdenka vládne všem ve Švýcarsku i České republice. Jen s tím rozdílem, že OneTicket zatím neplatí v linkových autobusech.

Podstatné je, že jízdenku OneTicket si snadno pořídíte i online na e-shopu OneTicketu. Cena jízdenky je sice vyšší než cena síťové jízdenky In 100 od Českých drah, je však třeba vzít v úvahu větší rozsah. České dráhy vám nabídnou In 100 také poměrně snadno a rychle, ale jízdenka vám bude platit pouze ve vlacích Českých drah.

Postup nákupu samotné In 100 je přes internetový obchod Českých drah poměrně jednoduchý.

V případě, že nemáte vytvořený účet u Českých drah a doposud nemáte ani aplikaci Můj vlak, je i tak nákup In 100 jednoduchý. Z pohodlí domova vyplníte údaje pro vytvoření fyzické In Karty, kterou si potom vyzvednete ve vybrané stanici. Do té doby se budete prokazovat předběžnou In Kartou, nicméně vidíme, že nákup je jednoduchý.

Pokud už máte aplikaci Můj vlak a účet u Českých drah, můžete si vytvořit tzv. virtuální In Kartu, prostřednictvím které si můžete pořídit nejen síťovou jízdenku In 100.

Doba potřebná pro pořízení In 100 z mobilu pomocí aplikace Můj vlak? Můj osobní odhad ne déle než 15 minut.

Když to tak vezmu, jste-li v situaci, že jste cizinec v Bratislavě, stojíte na bratislavském nádraží a je vám jasné, že brzy budete jezdit často po České republice, můžete si jízdenku In 100, respektive OneTicket pořídit poměrně rychle. Nemusíte na pokladnu, vše zvládnete online a průvodčí vše již z Břeclavi ověří. V případě cesty komerčními spoji RegioJetu si můžete pořídit místenku, Leo Express zatím své komerční vlaky do systému OneTicket nezapojil.

Oba dva největší konkurenti Českých drah nicméně zatím nenabízejí své síťové jízdenky, které by platily ve všech jejich vlacích. RegioJet i Leo Express mají sice možnost využívat jejich slevový program (RegioJet má kreditovou jízdenku, LeoExpress Smile Club), ovšem uhradit jednorázově jednu částku a jezdit následně jen tak např. v business třídě RegioJetu není možné.

Osobně mi také schází navzdory jistému vylepšení služeb na lince R8 z Brna do Bohumína určitý věrnostní program od RegioJetu, který mají České dráhy v rámci ČD bodů. To už i Leo Express má svůj Smile Club propracovanější a nabízí kredity, které lze využít i na nákup občerstvení ve vlaku.

Faktem je, že v případě nákupu jízdenky In 100 vám přijde poměrně strohý e-mail, který potvrzuje nákup jízdenky, toť vše, žádné speciální poděkování. Je zkrátka jedno, jestli zákazník koupí k In kartě jízdenku v hodnotě 100 Kč, 500 Kč nebo dokonce za 21 900 Kč plus 5 990 Kč. Zákazník dostane e-mailem to stejné. Dříve to šlo jinak, zákazník byl více vážený (pokud jste si In Kartu pořizovali osobně, zpravidla jste dostali složku s informacemi k In Kartě).

U OneTicketu lze navíc ocenit fakt, že síťový jízdní doklad nemusíte kupovat za plnou cenu na rok (28 728 Kč v druhé třídě, respektive 34 318 Kč v první třídě), ale můžete si pořídit i kratší varianty (1 den, týden, 30 dnů, 90 dnů a 180 dnů).

Jak je to v okolních státech?

Pokud jsem napsal, že pořízení OneTicketu či In 100 je vlastně docela snadné, pojďme si nyní říct, jaká je situace v okolních státech. V textu výše jsem zmínil Slovensko, pojďme tedy začít se Slovenskem.

Slovensko - přijďte si na pokladnu pro síťový doklad

Železničná spoločnosť Slovensko nabízí síťový doklad Maxi Klasik ve variantě pro druhou a první třídu. Ovšem podmínky pro jeho pořízení jsou horší. Ačkoliv ŽSSK nabízí aplikaci IDeme vlakom, ta ani nyní nemůže být nosičem síťové jízdenky.

Pokud tedy chcete mít jízdenku platnou ve většině slovenských vlaků, nezbývá vám nic jiného než jít na pokladnu.

Když jsem se přes chat dotazoval na to, jestli by bylo možné kartu Klasik virtualizovat, bylo mi napsáno, že jde o důležitý doklad, na který se zapisují osobní údaje. Ty musí někdo fyzicky ověřit. Na mou námitku, že u Českých drah to udělá průvodčí, který ověří osobní údaje pomocí osobního dokladu cestujícího, mi bylo napsáno, že jsou nastaveny velmi vysoké standardy bezpečnosti zákazníků, tudíž se tato funkce neplánuje.

Jízdenka platná i pro autobusy je v plánu, odhadovaný termín je rok 2026.

Polsko - jednu jízdenku máme, ale vyčkejte si

V Polsku si můžete pořídit jízdenku Wspólny bilet, která platí pro všechny dopravce, nicméně jde jen o jízdenku z bodu A do bodu B. Nejedná se o síťový doklad.

Opravdu síťovým dokladem je produkt Karty Intercity od PKP Intercity. Ten neuznává tolik dopravců jako doklad Wspólny bilet, jeho roční cena je v porovnání s OneTicketem je však téměř trojnásobná (na druhou stranu máte k dispozici mnohem větší území).

Jedinou nevýhodou je však nutnost si kartu vyzvednout na některé z polských stanic, respektive si ji nechat poslat kurýrem. Okamžitá platnost není možná, ale sdělení pracovníka, který má tento produkt na starosti, je v plánu časem udělat kartu virtuální.

Rakousko - srozumitelný KlimaTicket

Zvýhodněná síťová jízdenka KlimaTicket je nabízena snadno online, takže pohoda a můžete jezdit i městskou hromadnou dopravou a autobusy (kromě některých výjimek). Možnost nákupu první třídy řeší jednotliví dopravci, tedy ÖBB. Cena Klimaticketu v druhé třídě je podobná našemu OneTicketu, nicméně v Rakousku jsou náklady na veřejnou dopravu obecně vyšší.

Německo - univerzální BahnCard 100

Třebaže Německo se stalo známé tím, že v loňském roce zavedlo jízdenku za 9 € pro regionální vlaky, autobusy a městskou hromadnou dopravu, stále zůstaly zachovány běžné BahnCard nabízející slevu 25 %, respektive 50 % z jízdného. A nechybí ani BahnCard100, což je síťová nabídka. Tu si můžete objednat i přes mobilní aplikaci.

Závěrem

Obecně by dle mého názoru mělo být možné v dnešní době si jízdenku pořídit snadno prostřednictvím mobilního telefonu. Nechci tím ubírat práci pokladním, ale mělo by být pamatováno na to, že občas může být užitečné mít síťovou jízdenku rychle bez nutnosti chodit na pokladnu. České dráhy to zvládají skvěle, Deutsche Bahn, respektive ÖBB také, ŽSSK a PKP Intercity by se mohly inspirovat.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Hruška | pátek 10.3.2023 14:56 | karma článku: 8,06 | přečteno: 431x