Jak nenákladně zlepšit služby Dopravního podniku města Brna - úvaha
Cílem této úvahy je navržení několika nenákladných opatření pro vylepšení služeb Dopravního podniku města Brna. Třebaže na přednášce Ing. Petra Šašinky bylo téma městské hromadné dopravy zmíněno hlavně v případě diskuse o poloze hlavního nádraží, neznamená to, že by se nechystaly jiné významné investice do dopravní infrastruktury. Naopak, v letošním roce by měly po Brně začít jezdit nové nízkopodlažní autobusy a tramvaje. Avšak nelze počítat s tím, že v tomto roce bude prodloužena nějaká trolejbusová nebo tramvajová trať. A i pro rok 2015 nejsou vyhlídky příliš optimistické, tedy zatím. Není se ostatně čemu divit. Město Brna má peněz méně a to nejen díky ekonomické krizi, ale také kvůli změnám v rozpočtovém určení daní.
Má ale město Brna navzdory nelehké finanční situaci nějaký plán, jak vylepšit služby Dopravního podniku města Brna (dále jen DPMB) a přitáhnout více cestujících? Ano, má, nicméně jak mi loni na jaře při osobním setkání na radnici sdělil současný náměstek primátora Ing. Robert Kotzian, je situace taková, že současné vedení města Brna počítá s tím, že prodloužené tramvajové a trolejbusové tratě přitáhnou nové cestující. Na můj dotaz, zda město (tedy hlavně zastupitelé) také hledají nějaké méně nákladné cesty na zlepšení image DPMB, mi bylo řečeno, že město touto cestou nejde. Podle mého názoru je ale špatné, že město nemá na rozdíl od nedaleké Vídně stanovený komplexní plán, jak městskou hromadnou dopravu (dále jen MHD) posunout dopředu. Oproti tomu hlavní město Rakouska má v plánu dle dopravní koncepce vytvořené v roce 2003 zvýšit mezi lety 2001 a 2020 podíl veřejné dopravy na celkové dopravě po městě z 34 na 40 % a současně snížit podíl automobilové dopravy z 36 na 25 %. (1)
Přitom Vídeň může být Brnu dobrým příkladem, jak zatraktivnit nenákladně veřejnou dopravu. Ačkoliv mají v Brně všechny tramvaje dveře, které se otevírají pomocí tlačítka, což omezuje zbytečné větrání tepla ven v zimním období, ve Vídni je systém propracovanější a přitom současně jednoduchý. V každé tramvaji je u dveří fotobuňka, díky které se dveře automaticky zavřou, jakmile nenastupuje během určité chvíle žádný cestující. A pokud musí tramvaj přeci jen stát na zastávce o něco déle (například jde o přestupní uzel), je příjemné, že když nikdo nenastupuje, tak teplo neuniká ven. V Brně je přitom také dost míst, která slouží jako přestupní uzel, kde se sjede současně více spojů, a cestující si mohou přestoupit. Pokud se ale přitom otevřou všechny dveře a některé dveře využije pro nástup či výstup jen 5 cestujících, mizí z vozu hlavně v zimě zbytečně teplo. Přitom by ale pořízení fotobuněk ve větším množství nemuselo znamenat příliš velkou finanční zátěž. Naopak, mohlo by se tím ušetřit na nákladech za vytápění.
Vylepšovat se však dají i samotné přestupy. Ačkoliv v Brně lze slyšet při hlášení vybraných zastávek další informace, až na výjimky se nemůže cestující dozvědět, zda může na následující zastávce přestoupit na nějaké další linky. Ve Vídni je takových informací hlášeno hodně, tj. o přestupech na jiné autobusové linky, vlakové spoje, metro, vše vždy s číselným označením linky. Hlášení tohoto typu by mohlo být využíváno i v Brně. Zejména ve večerních hodinách, kdy se konají tzv. tramvajové rozjezdy, tj. setkání vybraných tramvajových linek před hlavním nádražím, by taková informace usnadnila cestujícím přestupování. Byť je pravdou, že spojení si mohou cestující nalézt přes internet. Ovšem někdy přeci jen člověk jede tzv. naslepo a v takovém případě by se mu tyto informace mohly hodit. Rozšířit by se také mohly informace o garantovaných přestupech přímo do jízdních řádů na zastávkách. V Brně je mnoho míst, kde musí jeden spoj počkat na příjezd jiného spoje a tím umožnit přestup cestujících, ovšem pouze v případě linek 43 a 57 je návaznost uváděna přímo v zastávkových jízdních řádech. Přitom místa je v jízdních řádech dost.
Zajímavé by také bylo převedení většiny zastávek na znamení o víkendu a dále v pracovní dny od 20:00 do 6:00. Výjimku by představovaly vybrané přestupní uzly, kde by byl garantován přestup mezi linkami. Tímto opatřením by se mírně zkrátila jízdní doba, u tramvají by se ušetřilo za jejich rozjezd ze zastávky a díky hlášení by cestující věděli, na které linky mohou dále přestoupit. Nutné by ale dle mého názoru bylo při zavádění tohoto opatření spolupracovat s městem a zavést na více křižovatkách preferenci MHD, aby nedocházelo ke zpožděním. Avšak i v případě, že by nebylo realizováno opatření v podobě většiny zastávek o víkendu na znamení, mělo by město Brno podporovat preferenci vozidel DPMB na důležitých křižovatkách.
Jinou možností, jak zvýšit atraktivitu DPMB současně se zlepšením dopravní obslužnosti představuje na jaře roku 2013 vybudovaná trolejbusová výhybka mezi ulicí Úvoz a Tvrdého. Tato výhybka umožňuje přímé trolejbusové spojení z oblasti Masarykovy čtvrti na Mendlovo náměstí. V současné době je ale tato výhybka využívána pouze v pracovní dny od 6:00 do 19:00 linkou 35 spojující Barvičovu a Mendlovo náměstí. Navíc je na zastávce Žlutý kopec zajištěn přestup z linky 38, která jede z ulice Preslova (2). Tato návaznost by však mohla být vylepšena: Linka 38 by byla zachována, nadále by jezdila po trase Preslova - Komenského náměstí. Linka 39 by také zůstala, nadále by jezdila po trase Barvičova - Komenského náměstí. Nově by však byla v provozu jen v pracovní dny zhruba od 6 do 19 hodin. Linka 35 by jezdila v trase Barvičova - Žlutý kopec - Mendlovo náměstí. V pracovní dny od 6 do 19 hodin by měla interval stejný, jako měla dříve linka 51, tedy 20 minut s výjimkou v době ranní a odpolední špičky. O víkendu a v pracovní dny večer by linka 35 v úseku Barvičova – Žlutý kopec nahradila linku 39. Na zastávce Žlutý kopec by se obě linky (35 a 38) v obou směrech potkaly a byl by tak zajištěn komfortní přestup pro cestu na Komenského i Mendlovo náměstí. Cestující by tak nemuseli při cestě na Mendlovo náměstí o víkendu absolvovat dlouhý přesun na zastávce Úvoz na linky 25 a 26.
Ovšem, nejenom Vídeň, ale i jiná rakouská města mohou být pro Brno inspirací. Město Innsbruck je ukázkou toho, jak informovat pozitivně o něčem, co je vnímáno spíše negativně. Při loňské návštěvě tohoto města jsem si brzy po nástupu do tramvaje všiml originálního upozornění na to, že vůz je monitorován. Místo prostého textu, který používá DPMB je v Innsbrucku použita fráze „Usmívat se, prosím“, pod ní je smajlík a pod ním zdůvodnění: „Tento vůz je monitorován“. Jednoduché, ale zajímavé.
DPMB by také mohl mít internetový obchod, přes který by šlo objednat jednorázovou jízdenku, která by kupujícímu přišla ve formě SMS. Oproti již nabízené SMS jízdence by bylo možné zvolit si datum a čas platnosti dopředu, takže by odpadla nutnost kupovat si jízdenku těsně před odjezdem. Do budoucna by mohly být možnosti internetového obchodu rozšířeny, například o on-line prodej předmětů pro fanoušky.
Závěr: má-li být veřejná doprava v Brně atraktivní, musí se hledat i nenákladné cesty, jak zlepšit image DPMB. Pokud by alespoň jeden z mých návrhů byl uplatněn, mohlo by to přinést nové cestující. A tím pádem by se nemusely zdražovat jízdenky nebo dále omezovat některé linky. -mir-
Použité zdroje a poznámky
(1) LINDNER, Tomáš. Deset tisíc croissantů. Respekt. 16.9.2012, 38 - 39, s. 80-82.
(2) Tato možnost však není uvedena v jízdních řádech na zastávkách, cestující se o této možnosti dozví pouze pomocí vyhledávače IDOS.
Miroslav Hruška
Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni
Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.
Miroslav Hruška
Brněnské hlavní nádraží získalo nový vchod
Poněkud v tichosti byl po odkladech tento týden otevřen nový vchod na hlavní nádraží. Svůj účel zatím během rekonstrukce nádraží moc plnit nebude, ale po znovuotevření haly jej jistě mnoho cestujících využije pro zkrácení cesty.
Miroslav Hruška
Jak jsme zastropovali státní slevy v dopravě aneb satiricky o slevách
Tak jsme se včera dozvěděli, že někteří dopravci prý zneužívají státních slev v dopravě. Slovy Andreje Babiše, takovému zneužití je samozřejmě nutné zabránit přímo a hned, zvlášť když se to dozví příznačně cestou ve vlaku do Brna.
Miroslav Hruška
Odkaz Rychlých šípů do dnešní doby
Letos je to 80 let od vydání prvního komiksu o Rychlých šípech a 20 let od úmrtí Jaroslava Foglara. Ústřední myšlenka boje dobra se zlem a cesty k ušlechtilosti zůstává aktuální i v dnešní době. Čemu se však můžeme už jen pousmát?
Miroslav Hruška
Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji
V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Poslanci zvýšili ochranu zemědělské půdy. Nechtějí už další logistická centra
Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schválila Sněmovna. Nemají na ní do budoucna vznikat...
Bazény v ulicích, výpadky elektřiny. Jihovýchodní Asii drtí rekordní teploty
Premium Od spolupracovníka MF DNES v Asii Horké počasí ve filipínské Manile mění život v ulicích. Přibývají bazény nebo škopky, ke kterým je...
Požár pralesa Mionší musel založit člověk, zjistili odborníci. Sčítají škody
Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...
Zdravotnictví čeká kolaps, věští analýza. Chybí 3000 lůžek, péče se nadužívá
V českém zdravotnictví hrozí bez přijetí potřebných opatření vyčerpání zdrojů. Systém není podle...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 326
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1971x