Dvě zajímavosti ze světa české železnice

Tímto článkem bych chtěl upozornit na dvě zajímavosti z dění na české železnici. První se týká jízdy lokomotivy řady 380 s jednotkou ČD railjet a druhá nového videoportálu.

Lokomotiva řady 380 a railjet? To přeci nejde dohromady, říkáte si. Máte samozřejmě pravdu, České dráhy se sice snažily o to, aby právě tyto lokomotivy táhly railjety, ale nepovedlo.

A přesto se povedlo. Bez velkého humbuku, tiskové zprávy se tomu tak stalo v neděli 7. června 2015.

Oficiálně nasazení lokomotivy 380 sice nebylo v plánu původně, ale České dráhy se nakonec rozhodly tuto lokomotivu nasadit. Důvodem byla absence rakouské lokomotivy Taurus. A protože současně chyběla jedna jednotka Pendolina kvůli opravám, rozhodlo se, že na spoje SC 509 a 502 Pendolino se nasadí právě railjet a bude tyto spoje táhnout lokomotiva řady 380.

A tak se stalo.

Vzhledem k tomu, že jsem fotografie této zajímavé události na české železnici nefotil, přidávám sem jen odkazy na fotografie a v rámci článku zde budou jen videa.

Railjet s lokomotivou 380 v České Třebové

Railjet s lokomotivou 380 během průjezdu v okolí zastávky Bezpráví

Průjezd v Pardubicích

Video z Bezpráví

A po cestě zpět z Ostravy nedaleko Hranic na Moravě. Povšimněte si, že v tomto videu je patrné, že lokomotiva 380 jede před řídícím vozem railjetu (který je na předchozích videích samozřejmě vzadu). Jinými slovy, při cestě zpět railjet nefungoval jako push-pull souprava, kdy lokomotiva je vzadu, která tlačí celou soupravu. Je to dáno i tím, že lokomotivy 380 bohužel neumí komunikovat s řídícím vozem railjetu. I tak se však dá říct - lokomotiva 380 jela v čele jednotky ČD railjet.

Napadlo vás, jaký výhled má z vlaku strojvedoucí? Videí na toto téma je samozřejmě mnoho. Novinkou ve světě těchto videí je portál http://pohledzvlaku.cz/, který v současnosti nabízí pohled na trať ze Zábřehu na Moravě do Jeseníku. Můžete si vybrat ze čtyř druhů pohledů na trať (nejzajímavější patrně bude pohled na trať z čela soupravy a pohled na práci strojvedoucího). Stránka je zatím v testovacím provozu, proto není v tuto chvíli více tratí k dispozici (ale již od 1.7. bude k dispozici video tratě z Prahy do Úval a od 1.8. video z Prahy do Kralup nad Vltavou) a schází rovněž možnost výběru počátku sledování videa dle místa na trati. I tak se však dle mého názoru jedná o zajímavý projekt. -mir-

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Hruška | čtvrtek 25.6.2015 21:31 | karma článku: 8,46 | přečteno: 399x