Do Polska vlakem o něco snadněji a flexibilněji

V letošním roce jsem publikoval dva články z prostředí polské železnice. Situace se ale průběžně mění a tak nás český i polský dopravce občas příjemně potěší prohloubením tarifní spolupráce - o tom už dále v textu ...

Do Polska jezdím sám nebo s kamarády vlakem už více než deset let. Od doby mé první cesty se mnohé změnilo. České dráhy sice stále nabízejí zpáteční jízdenku PKP MOST, se kterou můžete po zvolené trase cestovat prakticky bez omezení tam a zpět, ale někdy už je to horší.

Vstupním bodem do Polska pro jízdenku PKP MOST sice může být Lichkov / Mezilesí, ale jak tuto jízdenku nyní uznává dopravce na trase Mezilesí - Vratislav, přesně netuším. Častější a komfortnější (co do počtu spojů, byť v posledních letech začínají fungovat i další přechody) je tedy vstup z Bohumína. Jenže ouha, vlaky buď jedou přes Chalupki u Bohumína nebo přes Zebrzydowice. Do Katovic jedou dálkové vlaky ne vždy po stejných trasách a tak je na místě mít jasno, kterým vlakem pojedete tam i zpět. Teoreticky by nakonec mohlo být jedno, že jedete do Katowic ne přes Zebrzydowice, ale přes Chalupki, jaká je však praxe, to ví snad jen Poláci ...

Určitou výhodou jízdenky PKP MOST je možnost natrasování různé cesty tam a různé cesty zpět. To pak umožňuje okružní výlet Polskem. Škoda jen, že tarifní kalkulátor už není provozovaný na internetu, takže pro kalkulaci ceny musíte na pokladnu. A okružní jízdenku jste do něj stejně nezadali, takže výhodnost jízdenky PKP MOST se trochu ztrácí. Má samozřejmě smysl tehdy, když plánujete cestu z Bohumína přes Varšavu do Gdaňsku a Vaším záměrem je se ve Varšavě pozdržet. Pak ano, tehdy se stále vyplatí investice, neboť už řešíte následně jen místenky do dálkových vlaků.

Kromě jízdenky PKP MOST tu ale máme i jízdenku Včasná jízdenka Evropa do Polska. Ta umožňuje stejně jako podobné jízdenky do jiných států zvýhodněné cesty do polských měst. Oproti letům dřívějším je flexibilnější a můžete s ní cestovat do více měst. Má však dvě nevýhody:

1. Pokud budete chtít jet přes Vratislav na Poznaň, tak přes Lichkov Vám ji e-shop neprodá. Vydat jízdenku půjde jen do Vratislavi. Výchozí bod Vašich cest tedy bude Bohumín, případně Ostrava.

2. Poláci ji bez kontroly, ověření před cestou neuznají. Je třeba ji tedy na rozdíl od jiných zemí vytisknout a nechat zkontrolovat na pokladně či průvodčím. A pokud byste chtěli cestovat jen ve směru z Polska, máte smůlu. E-shop Vám jednosměrnou jízdenku z Polska nevydá. Pokud chcete jízdenku využít pro cestu z Polska do ČR, musíte si rovnou koupit na stejnou trasu jízdenku i tam.

Jenže co když chcete dojet vlakem z ČR třeba až na Hel, ale zpět plánujete jet, dejme tomu, z Leby? To už naštěstí díky prohloubení spolupráce českého a polského dopravce není problém. Ke konci června došlo k příjemné změně. Pokud podstoupíte cestu na nádraží a vyčkáte frontu na jízdenky, vydá Vám pokladní Včasnou jízdenku Evropa i z Polska. Nebude k tomu potřebovat už i vystavit jízdenku ve směru do Polska. Což cesty k našemu severnímu sousedovi opět o něco usnadňuje. Ačkoliv zatím na stránkách Českých drah s nabídkou jízdenky tato informace ještě není oficiálně potvrzena a nenajdete ji ani ve Zvláštním ujednání ČD pro mezinárodní přepravu (ZUJ) platném od 1. 6. 2019. Informaci mi však potvrdil jak pokladní na mezinárodní pokladně Českých drah, tak i pan Bc. Roman Šulc z Odboru cenotvorby a produktové komunikace Českých drah.

Praktické poznámky navíc

Včasná jízdenka do Polska neumožňuje tolik flexibilní trasování podobně jako PKP MOST. Pracuje totiž s výpočtem vzdálenosti nejkratší obvyklé trasy a pokud budete chtít výraznou okliku, patrně takovou jízdenku nedostanete. Čeho se to týká, si demonstrujeme následovně. Budete například chtít jet z Bohumína do Svinoústí přes Katovice. E-shop Vám nabídne jízdenku s půlnočním přestupem v Katovicích na vlak IC 38192 Przemyslanin. Ano, tento vlak je asi ten nejlepší noční vlak v Polsku a dokonce Vám nabídne e-shop rezervaci lůžka k jízdence, ale přestupní čas a čas příjezdu do cílové stanice (10:22) Vám nemusí úplně vyhovovat. Pokud si ale najdete spojení přes IDOS, zjistíte, že se dá cestovat s příjemnějším přestupem i přes Varšavu, respektive přes Krakov. Když přimějete e-shop k trasování přes Vratislav (tudy totiž jede vlak z Krakova) či přes Varšavu, už Vám jízdenku na tuto relaci nevydá.

Z toho vyplývá, že pokud budete chtít nějakou relativně méně obvyklou relaci třeba i s nočním vlakem, je vhodné si ověřit možnost vydání jízdenky tam i zpět nejprve přes e-shop, výsledek si klidně i někam zapsat na papír a následně zajít na pokladnu. Vyhnete se tak zklamání z nemožnosti vydat jízdenku trasovanou sice třeba i na noční vlak s dobrými časy jízdy (podrobněji v mém článku z ledna s přehledem nočních vlaků v Polsku). Doporučuji zvlášť ověřit a naplánovat cestu tam i zpět. Paradoxně Vám zvládne vydat e-shop cestu z Bohumína do Svinoústí s cestou nočním vlakem z Katowic, ale zpět to zvládne taky, ale v Katovicích budete ve tři ráno. Přes Krakov Vám e-shop jízdenku nevydá, to už je zkrátka moc daleko, stejně jako spojení přes Vratislav.

Přesto je však tato novinka jen vítaná a i když za vystavení jízdenky zaplatíte 50 Kč navíc, v případě, že plánujete cestu do Polska s přesuny, může se tato novinka hodit. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | neděle 28.7.2019 14:45 | karma článku: 11,12 | přečteno: 1296x