Bude se za brněnské rozjezdy platit příplatek?

Úvodem, tímto článkem se nechci stavět do pozice obhájce, respektive odpůrce příplatku za noční dopravu. Pouze bych rád poukázal na dva jevy, které nasvědčují tomu, že nás příplatek asi čeká. Úplně na závěr dodám svůj postoj k využití rozjezdů ráno o víkendu, protože ty lze dle mého názoru hodnotit jinak.

Prvním jevem jsou webové stránky pana primátora Romana Onderky, respektive sekce "Ptejte se".

Primátor v této sekci už za leden stihl dvakrát odpovědět na to, proč nově noční rozjezdy mají před svým číslem nově písmeno "N".

Poprvé, 3. ledna 2013, nám to pan primátor vysvětluje následovně, ještě poměrně něžně:

Ačkoliv zřejmě téměř všichni Brňané ví, že autobusy s číslem 89-99 jsou noční rozjezdy, nemusí to tak již být zcela zřejmé pro návštěvníky a turisty města. Zejména tedy z těchto důvodů pro ještě větší přehlednost je k číslu autobusového spoje předřazeno ještě nově navíc písmeno N, jinak se prakticky žádné globální změny v číslování linek neuskutečnily.

Že se ale noční rozjezdy zpoplatní, už více naznačuje odpověď na dotaz ze dne 9.1. 2013. Podle pana Vaška by podle logiky, že aby nebyli turisté (a jiní občasní uživatelé rozjezdů) zmatení, by měly linky denní mít před číslem písmeno "D".

Na to ovšem pan primátor kontruje:

od 1. ledna 2013 došlo na všech linkách brněnské MHD ke změně jízdních řádů, které obsahují například úpravu tras a provozu některých linek, změny intervalů i změny zastávek a další. V této souvislosti došlo také k úpravě a prodloužení nočního rozjezdu v nepracovních dnech. Označení nočních autobusových linek je také nově doplněno o symbol „N“. Toto označení, dle vás tzv. „navíc“, však zpřesňuje specifika těchto nočních spojů, a to od místa rozjezdů, řazení linek u hlavního nádraží či trasy, kterou obsluhují. Je to informace nejen pro turisty, ale i občany města Brna, kteří noční spoje využívají jen zcela mimořádně a za tímto doplňujícím označením tak rozhodně není třeba hledat důvody jiné.

Dle mého názoru byl původní stav celkem srozumitelný - v jízdním řádu je uvedeno, že jde o noční linku, na čelech vozů se uvádí, že jde o noční linku. Řazení linek u hlavního nádraží, respektive obsluhované trasy, není tímto "zlepšovákem" nijak ovlivněno.

Jediným zlepšením je tak možná to, že někdo neznalý podle písmene "N" pozná, že autobus jede na nádraží.

Na druhou stranu, že noční autobus jede přes hlavní nádraží, bych stejně poznal díky podívání se do jízdního řádu. Anebo by stačilo, kdyby na zastávkových označnících by kromě konečné stanice byla uvedena i zastávka Hlavní nádraží.

Aneb zatím to vypadá, že úředník nikdy nespí a dostal zřejmě za úkol vykázat práci, tak vymyslel tuhletu novinku.

Ovšem, jakkoliv pan primátor píše ve svých odpovědích, že je připraven diskutovat s veřejností o opatřeních v MHD, je zde fakt, že tu připravenost k diskusi bychom měli brát s nadsázkou.

Ostatně, Onderkova ČSSD má pohodlnou většinou s ODSkou, opozici prakticky ignorují, tak jakápak diskuse?

A další fakt, který nasvědčuje tomu, že cílem opatření s písmenem "N" je časem přidat do tarifu IDS JMK zmínku, že tarif platí ve všech zaintegrovaných spojích, ovšem ve spojích s označením "Nčíslo" je nutno zakoupit doplatek, je to, že na stránkách Dopravního podniku města Brna, a.s. se objevil dokument ohledně poptátkového řízení, jehož cílem je sehnat dodavatele na vytvoření  nových webových stránek www.dpmb.cz a webové stránky www.nocnirozjezdy.cz.

Tady něco nehraje. Proč je zadáno, že je potřeba vytvořit i stránku www.nocnirozjezdy.cz?

Myslím, že nejde o to, že brněnské rozjezdy jsou celorepublikovým unikátem a proto si zaslouží samotný web, cílem je dle mého názoru rozjezdy prezentovat v budoucnosti jako službu, která je placená navíc.

Zpoplatnění noční dopravy v Brně je tedy zřejmě nevyhnutelné. Pan primátor o tom zatím taktně mlčí, protože kdyby řekl pravdu, chytli by se toho novináři. Ale zadání na vytvoření nového webu je zajímavou indicií.

Závěrem bych rád prezentoval svůj názor ke zpoplatnění rozjezdů. Ať už to bude, jak to bude, považoval bych za velmi špatné povinně připlácet si za rozjezdy mezi pátou a sedmou hodinou ráno o víkendech.

Pokud zůstane zachován stávající model, tedy noční rozjezdy a pár spojů v rámci denních linek, byla by to diskrimanace, pokud by se to týkalo jen rozjezdů a ne ostatních linek.

Ovšem, dělat i z doby mezi 5:00 a 7:00 o víkendu dobu, kdy zajištění dopravní obslužnosti je luxusem a je nutno za něj připlácet kompletně v celém Brně, to už vidím jako problém. A proto doufám, že pokud naši moudří páni radní schválí příplatky za rozjezdy, tak se to opravdu bude týkat jen doby od 23:00 do 5:00.

Nemálo lidí vyráží už v této době totiž na různé výlety a proto se potřebují dostat na hlavní nádraží. Anebo jedou do práce.

Autor: Miroslav Hruška | středa 16.1.2013 7:30 | karma článku: 14,48 | přečteno: 687x