- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
V první řadě je si třeba definovat výsledek který od škol vlastně chceme.
Dělat reformu bez toho aby jsme měli zcela exaktně definováno jakého výsledku má dosahovat základní škola, průmyslovka/gymnázium...
Přinejmenším s první částí vašeho článbu bezezbytku souhlasím. ZŠ a SŠ ze mne v první řadě vytloukla jakoukoli chuť učit se, téměř uspěla v tom mě vycepovat do naprosté otupělsoti a apatie a spolu s rodinou mi navalila do hlavy hromadu dysfunkčního bullshitu, kterého se musím nyní pracně a bolestivě zbavovat. Za mě
Nabízí se ještě jedna reforma, která by mohla přinést ovoce, totiž zrušit povinnou školní docházku. Ať do školy chodí jen ten, kdo tam skutečně chodit chce, případně koho rodiče dokážou přesvědčit, že tam chodit má, pro ostatní je to jen ztráta času. Na jedné straně by to nutilo školy získávat si "klienty", na druhé straně by odpadla nechuť chodit tam, protože musím a rodiče může stihnout trest.
Ono je napřed třeba jasně definovat, co má umět člověk po absolvování každého stupně vzdělávacího cyklu. Obávám se, že škola nebude nikdy pro školáky a studenty jen jakousi „juchandou", bohužel tam vždy bude muset být jakýsi prvek nutící k určitým výkonům, a to je ta krajně nepopulární věc. Myšlení prostě bolí, stále opakující se snahy učinit tuto bolest radostí, se jaksi míjejí účinkem. Pominu základní školu a přejdu na střední, k těm pedagogům, které jsem měl tenkrát nejméně rád, neb nutili mou línou mysl k činnosti. Těm jsem byl později velmi vděčný za všechno další, jen díky nim pro mne nebyla matematika a fyzika na VŠ žádný velký problém.
Co tím chci říci, zázračné metody výuky neexistují, jsou jen lepší a horší učitelé, taktéž i lepší a horší žáci, všichni autoři reforem školství se neustále snaží objevovat perpetum mobile, prostě jak něco naučit žáky, kteří se to naučit nechtějí, případně na to nemají. U těch, kteří nechtějí, tam se může ledacos podařit, lépe je motivovat, ale to je vše.
Díky za článek. Ještě bych chtěl doplnit informaci o svobodném vzdělání školami typu Sudbury Valey, které vycházejí z již vámi citovaného Summerhilu.
Já jsem tedy zatím od 90. roku nezaznamenal ve školství nic jiného, než že reforma probíhá neustále a lepší výsledek nebo její ukončení se ne a ne objevit.
Jde nějak zreformovat lidi? Od nich se přece odvíjí, zda je škola pro děti zajímavá nebo je pro ně postrachem. Zkuste napřed nějak zmutovat vyučující, pak půjde všechno samo
Samo nejde bohužel nic!