Tesla se už nediví ...
Proto se článek opozdil o více jak půl dne. Stíhám to tak tak.
V dnešní moderní době naštěstí fungují emaily, FB a telefony 24 hodin po celém světě a tak se dá leccos zařídit i v noci. Není to tak jako hot-line u některých rychonabíječek v ČR (že jako elektromobilisté nejezdí v noci a o svátcích a taky, když je zima, nebo moc horko) – tak proč by v tu dobu někdo bral telefony na lince k nahlašování poruch - když je nefunkční nabíječka.
V Americe je to trošku jinak – o tom už nám něco poví Eliška:
Po cestě do Ameriky jsem na Tesly narážela téměř na každém kroku. První byla vystavená V Amsterdamu na letišti.
Další mě přijela vyzvednout do Portlandu.
Po cestě jsme se zastavili nabíjet na superchargeru (SC).
A šli se mezi nabíjením podívat po obchodech.
Rezervaci Tesly a časy vyzvednutí a vrácení jsem měnila tolikrát, že mě v hlavě utkvělo vyzvednutí v úterý ve 13:00 v Portlandu. V pondělí dopoledne jsem seděla v Corvallisu v knihovně, ještě unavená z cesty, vstřebávajíc jet lag a v šoku ze špatných zpráv z domoviny - když mi přišla zpráva od Marcuse, jestli ještě počítám s vyzvednutím dnes v 1pm. Hodně rychle mi došlo, že jsem den vyzvednutí na poslední chvíli změnila na pondělí, protože díky týdenní slevě to vyšlo jen o několik málo dolarů dražší.
Tímto se vyzvedávání rezervované Tesly stalo ještě o něco dobrodružnějším. Marcus souhlasil s pozdějším vyzvednutím a mě jel za necelou hodinu vlak z vedlejšího města, abych v Portlandu byla alespoň okolo 5 hodiny. Abych se dostala rychle a pohodlně na vlak - a taky na místo vyzvedávání potřebovala jsem Uber. Ten zase potřebuje internet. Takže první cesta byla k AT&T - zařídit si data do telefonu. To zabralo cca půl hodiny. Odhadovaný čas příjezdu na vlak 20 minut!
Vzala jsem Uber, který přijel do 6 minut a na vlakovém nádraží byla 3 minuty před odjezdem. Na kupování jízdenky nebyl čas. Koupím ve vlaku s přirážkou (jak to ostatně dělám občas i v ČR). V Oregonu se ale do vlaku bez jízdenky nedostanete. Přes mou veškerou snahu ( a snahu i ostatních cestujících mi pomoct) se mi koupit lístek ještě v tu chvíli nepodařilo.
Paní průvodčí mě nakonec do vlaku vzala, ale protože jsem neměla cash, musely jsme půl hodiny volat a koupit lístek na kartu. Do Portlandu jsem dojela s dalším cca dvouhodinovým “vlakovým“ zpožděním a Marcusovi ještě dvakrát psala o posun času vyzvedávání. Vždy s pochopením vyšel vstříc. Teslu jsem nakonec vyzvedávala v 7 večer.
A konečně k samotnému vyzvednutí.
Majitel dvou Tesel by mohl mít pravděpodobně velký krásný dům s velkou zahradou. Tady jsem ale přijela k malému milému domečku, uprostřed dalších menších domů, se zahradou a garáží s nabíjecím místem.
Marcus už na mě čekal (6 hodin). Ukázal mi fotky, které nahrál na Turo a dva škrábance, které Tesla měla. Dal mi do ruky kartu a zeptal se, jestli mám nějaké otázky. Řekla jsem, že už jsem řídila Teslu S a jestli je to podobné. „Nějaké změny tam jsou.“ Něco málo mi ukázal, nasedl do své černé Tesly a odjel. A tak jsem zůstala uprostřed Portlandu sama v bílé Tesle 3, horečně mačkajíc na displej, abych zjistila, jak to všechno funguje.
Kartu (klíček TM3 nemá) je potřeba přiložit pod opěradlo po pravé straně, ale o to si Tesla řekne sama za pomoci displeje. Řazení je na páčce za volantem na pravé straně, světla se spouští automaticky, zrcátka a volant jsem si nastavila a navigace byla do Corvallisu domů, takže jedeme.
Tesla 3 nemá na palubní desce žádné informace, vše je na displeji vpravo.
Prvních pár dní to byl nezvyk, oči pro informace automaticky sklouzávaly dolů k rukám, takhle musely dolů a ještě vpravo. Ale zvykla jsem si. Při jízdě v podstatě nebylo potřeba nic dělat, jen držet pedál, volant, oči na vozovce a občas spustit blinkr. Dojezd byl téměř 300 mil, takže z Portlandu do Corvallisu baterka vystačila i s velkou rezervou.
I přesto byla první jízda nezapomenutelná.
Portland je hlavní město Oregonu a aut je tam nepředstavitelně. Obchvat s minimálně 3 pruhy, několika patrové mosty, podjezdy, nadjezdy, přejezdy, odbočky... Hodně mi pomohla navigace. Vše, co jsem potřebovala vědět, bylo v pravém horním rohu displeje – moje rychlost, maximální povolená rychlost, kam odbočit a za jak dlouho, ve kterém pruhu se mám držet, čas příjezdu na místo určení, zbývající míle, zbývající čas a kolik mi zbude v bateriích po dojezdu. Na zbytku displeje byla navigace, která ještě v tu chvíli směřovala vždy na sever - takže mi v tu chvíli byla na úplně nic.
Byla tma a pršelo a já už za jízdy neměla jak zjistit, jak se manuálně ovládají stěrače. Ty byly nastaveny automaticky, ale jejich rychlost mi naprosto nevyhovovala. Několikrát se stalo, že jsem na cestu přes déšť neviděla a orientovala se jen za pomoci světel ostatních aut. V jedné chvíli už jsem byla natolik zoufalá, že jsem se rozhodla zkusit páčky za volantem. V Tesle S mi to fungovalo, jen si nepamatuji, kde přesně. Zkusila jsem pravou páčku za volantem a posunula ji dolů. Auto začalo samovolně zrychlovat – to bylo tím, že se takhle zapíná tempomat. Dupla jsem na brzdu, abych znovu přebrala kontrolu nad rychlostí - jenže jsem hodně zpomalila. Musela jsem znovu přidat a zkusila jsem další páčku. Zase špatně - zase brzda a poté opět zrychlení. Auta za mnou už začala troubit. Naštěstí nejhorší déšť ustal a stěrače začaly tak nějak stíhat.
Manuální ovládání stěračů je nakonec jednoduché:
Stačí kliknout na levou páčku za volantem = jednorázové použití.
Na displeji vpravo dole je na výběr políčko se stěračem – tam si vyberete rychlost - nebo automatické stěrače.
Protože celý týden v Oregonu propršel, používala jsem stěrače hodně, ale už vždy jen manuálně, nikdy automaticky.
Domů jsem přijela unavená, hladová, psychicky vyčerpaná, ale spokojená a nadšená z první jízdy v Tesle 3.
No a další článek o cestování s Teslou 3 po Oregonu očekávejte vzhledem k časovému posunu - až v pátek po ránu.
Mirek Matyáš
Rodinné energie minulého roku

Jak provozovat elektromobilitu, když to údajně nejde. A když jsme to tedy zkusili, co nám to přináší.
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Další články autora |
Válku vyřeší konec vojenské pomoci, řekl Putin Trumpovi. Probrali hokej i vztahy
Prezidenti Ruska a USA Vladimir Putin a Donald Trump v úterním telefonátu „podrobně a otevřeně“...
Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu
V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...
Proč se to zvrtlo? Trump čekal boxerský pás, ale Zelenskyj ukázal fotky se zajatci
Američtí představitelé začali věřit ruskému prezidentovi Vladimirovi Putinovi, ačkoliv jejich...
Masivní hřib nad Ruskem. Ukrajinci zasáhli základnu strategických bombardérů
Saratovská oblast se v noci stala cílem ukrajinských dronů. Bezpilotní stroje údajně zasáhly i...
Daňové přiznání za rok 2024: využijte formuláře pro internetové podání
Jako každý rok i letos musí mnoho podnikatelů, drobných živnostníků i další osoby samostatně...
Nejčastější pravopisné chyby, odhalíte je u přijímaček všechny? Zkuste to nanečisto
Premium Český pravopis se na první pohled může zdát spletitý. Pokud ale znáte potřebná pravidla, kterými se...
Vzpoura dezolátů. Po ceně za nejlepší fotku přišlo obvinění z montáže
Seriál Po sérii vyhrocených přelíčení s duem Tušl a Čermák čekal klidné odpoledne. Nakonec se ale strhla...
ČT po volbách: opozice chystá radikální změny. Dotknou se poplatků i platů
Premium Českou televizi čekají po podzimních volbách dost možná velké změny. Hnutí ANO, které je podle...
Mastné Velikonoce. Letenky podražily o třetinu, parkování na dvojnásobek
Premium Přestože jsou Velikonoce až za měsíc, cestovní kanceláře už u nejoblíbenějších destinací hlásí...
- Počet článků 94
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1171x
Na služebních cestách najeto přes 300.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz