Norské střípky I
Budu vycházet ze srovnání, tady (ČR) a tam (Norsko). Jak jsem již napsal v některém z předchozích blogů - za celé čtyři dny (cca. 645 km) jsem nepotkal jedinou nehodu (těžkou, lehkou, ťukanec). Policii jsem viděl pouze jednou, když jsem ji předjížděl v Oslu v tunelu. U silnice nikde, u měření nikde, u nehody nikde, hlídkující u silnic – nikde, regulující dopravu - nikde. Jako by ani neexistovala. Hasiče jsem nepotkal vůbec. Houkající sanitky dvě – poslední den v Oslu - jinak nic. Co se týče bezpečnostních sil a záchranných sborů naprostý klid a pohoda. Vojáky jsem neviděl a ani netušil (uniformy, vojenská zelená, závory, zábrany, řopíky, OT, …) Chtěl jsem se sice podívat do Rjukanu – kde bych z toho něco asi objevil, ale nebyl čas – až někdy příště.
Základní pocit z cestování elektromobilem po Norsku je – pohoda a klid.
V paměti mi třeba utkvělo předjíždění řidiče na mopedu. Dlouhý táhlý kopec. Široká silnice stáčející se doleva s dobrými krajnicemi – něco jako naše “státní“ silnice. Dojel jsem malou kolonu. Tři auta a před ní jede někdo na skůtru. Rychlost 50 – 60 km/h, spořádaně u krajnice. Na tuto silnici se vedle sebe vlezou v pohodě tři vozidla, s využitím krajnice čtyři. U nás by mnohý motorista nedal ani blinkr a skůtristu by předfrčel devadesátkou. Tady ne. I když v protisměru nejela žádná vozidla, všichni vyjeli až do místa, kde bylo vidět na 500 m daleko a až potom skůtr předjeli. Kdyby to bylo v ČR, ani já (i když se snažím jezdit dost opatrně) bych s předjetím člověka v této situaci v ČR neměl problém.
Tady nikdo v „koloně“ netroubil, neblikal, nečumákoval. Třetí nepředjížděl druhého a poslední nepředjížděl všechny. Prostě celá událost by se v ČR uskutečnila zcela jinak.
Dlouho jsem ještě nad touto situací přemýšlel. Proč ho nepředjeli. Proto že je to tady tak zvykem? Naučili je to tak v autoškole, nebo ví, že motocyklisté patří k nejzranitelnějším skupinám a berou na ně větší ohled?
Další věcí, co mně utkvěla je předjíždění. Co se týče dvou proudových silnic, tak mne v Norsku nikdo nepředjel. Měl jsem trochu zmatek v maximálních rychlostech (pokud nebyly vyznačeny značkou) a tak jsem jezdil podle těch přede mnou – obec 50, mimo obec 80 – 90 km/hod. Za celou dobu jsem nezaznamenal jediné předjíždění. Jak mne, tak ani přede mnou, za mnou, či v protisměru. Ani náklaďák, ani dodávku. V Norsku jsou sice klikatější silnice než u nás (alespoň tam kde jsem jezdil já), ale i tak. Míst k předjíždění by se našlo dost. Zvlášť, když byste na devadesátce jeli 110 a víc.
Tak to je první střípek z Norska. Ten druhý bude o tom, jak jsme v noci potkali skřítka a o opravě silnic po půlnoci.
Mirek Matyáš
Rodinné energie minulého roku

Jak provozovat elektromobilitu, když to údajně nejde. A když jsme to tedy zkusili, co nám to přináší.
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Další články autora |
Válku vyřeší konec vojenské pomoci, řekl Putin Trumpovi. Probrali hokej i vztahy
Prezidenti Ruska a USA Vladimir Putin a Donald Trump v úterním telefonátu „podrobně a otevřeně“...
Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu
V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...
Neblokujte protiruské sankce, udeřil Rubio na Maďary. Ti rázem ustoupili
Americký ministr zahraničí Marco Rubio kontaktoval svůj maďarský protějšek Pétera Szijjárta, aby na...
Jak Trump mluví s Kremlem? Prezidenti si volají jinak než obyčejní smrtelníci
Premium Pokud si myslíte, že americký prezident náhle řekne „vytočte mi Putina“ nebo si ho dokonce sám...
Masivní hřib nad Ruskem. Ukrajinci zasáhli základnu strategických bombardérů
Saratovská oblast se v noci stala cílem ukrajinských dronů. Bezpilotní stroje údajně zasáhly i...
Náš jaderný arzenál způsobí protivníkům nepopsatelné škody, varuje Londýn
Nás jaderný arzenál může protivníkům Spojeného království způsobit „nevýslovné škody“, prohlásil...
Rusko začalo s USA jednat o příměří na Ukrajině, předtím útočilo na Kyjev
Sledujeme online Jednání mezi ruskou a americkou delegací o možnostech zastavení bojů na Ukrajině začala v Rijádu....
Po boji s rakovinou zemřela první afroamerická republikánská kongresmanka
První afroamerická republikánka zvolená do Kongresu USA zemřela. Mie Loveové bylo 49 let, v neděli...
K podání nabídky nikoho nutit nemůžeme, brání se ministerstvo výtce NKÚ
Skoro 650 milionů korun vynaložených na propagaci operačních programů zvýšilo povědomí veřejnosti o...

Mléko s probiotiky pro citlivá bříška: Vyzkoušejte Sunar Sensitive 2
Když má miminko citlivé bříško, každá maminka hledá způsob, jak mu co nejlépe ulevit. Mléčná výživa Sunar Sensitive 2 obsahuje plnotučné mléko,...
- Počet článků 94
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1171x
Na služebních cestách najeto přes 300.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz