Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se jezdí s moderním elektromobilem.

Mám sice zkušenosti s většinou elektromobilů, co brázdí silnice v ČR - podíval jsem se také jak to elektromobilně funguje v okolních státech - a taky do Norska – jak vypadá ta „budoucnost“... 

Za velkou louži – otestovat si ty nejmodernější elektromobily jsem si ale netroufl.Ještě že Eliška je tak nebojácná. Potřebovala něco vyřídit ve škole a tak jsem ji požádal, ať si půjčí ten nejmodernější elektromobil co tam mají a dá nám zprávu o tom, jak se elektromobilita v USA vyvíjí.

Už přispěla do dvou blogů. O tom jak probíhala cesta a jaké to bylo dobrodružství – půjčit si elektromobil od soukromníka se dozvíte ZDE a ZDE.

Dnes přišlo na řadu pár věcí, co ji zaujalo a co překvapilo…

Jak najdete v Tesle 3 stěrače už jsem popsala v minulém článku. Ale co ostatní věci, které by se hodily vědět ještě před tím, než do nejnovějšího modelu nasednete?

Otevírání dveří zvenku

Sama bych se do auta chvíli dobývala, kdyby mi Markus neukázal jak na to. Taky mě bavily obličeje všech mých kamarádů, které jsem poprvé v Tesle vyzvedávala, a oni nevěděli, jak se do auta dostat.

 

BLOB 58 TESLA TM3 klika A

Kliku má Tesla 3 zasunutou ve dveřích, ale nevysouvá se automaticky, jak u Tesly S. Musíte ji zmáčknout, rychle popadnout a otevřít. Osobní pocit z toho nejlepší nemám. Za celý týden jsem nepřišla na způsob, jak auto otevřít pohodlně. Ze začátku jsem dokonce používala obě ruce. Jednou zmáčknout a druhou otevřít, to pohodlné možná bylo, ale dost nepraktické.

BLOB 58 TESLA TM3 otvírání dveří C

 

Otevírání dveří zevnitř

To taky chvíli trvalo, než každý našel vhoný grif. Ale nakonec je naprosto jednoduché a způsoby jsou hned dva.

Prvním je tlačítko na madle u dveří. Stačí zmáčknout (červená šipka) a dveře se samy pootevřou.

BLOB 58 TESLA TM3 otvírání dveří A

Druhý způsob je manuální. Je pod madlem u dveří a zatáhne se směrem nahoru (zelená šipka). U manuálního způsobu otevírání mi ale Tesla hlásila, že musím být opatrná, protože hrozí poškození okna. Nikdy s tím ale nebyl problém.

BLOB 58 TESLA TM3 otvírání dveří A

Nastavení před jízdou

Aby se pohodlně řídilo, před jízdou jsem si nastavila vše na míru. A to je v Tesle jak pohodlné, tak i zábavné.

Sedadlo

Polohu sedadla, jeho výšku i polohu opěradla nastavíte na levé straně sedadla vepředu. Pomocí 2 páček nastavíte vše, co na sedadle potřebujete.

Zrcátka a volant

Na displeji si nastavíte, kterou část auta chcete měnit - volant, zrcátko pravé nebo levé. A pak už jen pomocí levého kolečka na volantu přizpůsobujete. Nastavení uložíte a můžete si hrát s další částí auta.

BLOB 58 TESLA TM3 volant

Amerika versus Evropa

Na displeji můžete nastavit hodnoty, které budete používat. A protože Amerika má spoustu věcí po svém, některé převody se hodily.

Například jaká teplota je venku. Ve stupních Fahrenheita se nevyznám, takže ty jsme rovnou přenastavili na stupně Celsia. Hodí se to, například když potřebujete zjistit, jestli venku mrzne.

Míle na kilometry jsme nakonec nepřenastavovali. Mám samozřejmě větší ponětí o tom, jak vzdálený je kilometr a v míli tápu, každopádně v USA je vše nastaveno na míle, a tak bylo jednodušší řídit se tím.

Nechápu moc jejich stupeň Fahrenheita, kdy 32° F rovná se bod mrazu. Ale míle mě mile překvapily. Na spoustě komunikací mimo města je rychlostní limit 65 mil v hodině. Když se držíte mezi 60-65 mílemi v hodině, na místo určení dorazíte za cca stejně minut, jako máte před sebou mil.

Američané také jinak ukazují čas. Nedostávají se za číslo 12, takže my máme například 15:00 odpoledne, oni mají 3pm. Na to jsem si ale po 3 měsících na studiích v USA zvykla, takže nebylo třeba měnit v Tesle.

BLOB 58 TESLA TM3 displej

Navigace

Ta je úžasná! Velká obrazovka, nastavit se dá snad cokoliv - jestli má mluvit, jestli ukazuje vždy na sever nebo po směru jízdy. Vyhledávání bylo jednoduché. Stačí zadat začáteční písmena vyhledávaného místa a navigace hned nabídne všechny možné varianty v nejbližším okolí, a to ne jen adresy, ale i názvy.

Zároveň se dá nastavit přehled aktuální dopravy a vyhledat nabíječky na Tesly v nejbližším okolí. Díky velké obrazovce se jelo opravdu snadno a neměla jsem problém s odbočením i v tak velkém dopravním labyrintu jako je Portland. Portland  - je hlavní město Oregonu a má skoro 1.000.000 obyvatel, ale celá aglomerace,  má asi 4 miliony obyvatel.

Takže zážitků z jízd spousta. Tří, čtyř, pěti, šesti … proudové silnice u nás na Moravě nemáme - ale je to dobrá výzva.

S Teslou v Portlandu jsem si občas připadala jako Alenka v říši divů, nebo spíše jako Pipi punčochatá "… to jsem ještě v životě nedělala … to mi určitě půjde".

Další článek snad v pátek.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 25.2.2019 9:10 | karma článku: 19,71 | přečteno: 1696x

Další články autora

Mirek Matyáš

Rodinné energie minulého roku

Jak provozovat elektromobilitu, když to údajně nejde. A když jsme to tedy zkusili, co nám to přináší.

14.1.2025 v 8:57 | Karma: 20,83 | Přečteno: 3519x | Diskuse | Ekonomika

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 10,03 | Přečteno: 521x | Diskuse | Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,71 | Přečteno: 1337x | Diskuse | Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,49 | Přečteno: 1292x | Diskuse | Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,40 | Přečteno: 1144x | Diskuse | Ekonomika

Nejčtenější

Vymést Ursulu a její bandu pryč. Jsou to bolševici, tvrdí podnikatel Bernard

16. března 2025

Premium Stanislav Bernard je podnikatelskou legendou. Selfmade man, který z ruiny vybudoval momentálně...

Válku vyřeší konec vojenské pomoci, řekl Putin Trumpovi. Probrali hokej i vztahy

18. března 2025  11:20,  aktualizováno  20:23

Prezidenti Ruska a USA Vladimir Putin a Donald Trump v úterním telefonátu „podrobně a otevřeně“...

Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu

20. března 2025  20:59,  aktualizováno  22:44

V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...

Neblokujte protiruské sankce, udeřil Rubio na Maďary. Ti rázem ustoupili

17. března 2025  16:28

Americký ministr zahraničí Marco Rubio kontaktoval svůj maďarský protějšek Pétera Szijjárta, aby na...

Jak Trump mluví s Kremlem? Prezidenti si volají jinak než obyčejní smrtelníci

19. března 2025

Premium Pokud si myslíte, že americký prezident náhle řekne „vytočte mi Putina“ nebo si ho dokonce sám...

Matku s dítětem střelil do hlavy. Otřesný suvenýr holokaustu stopili polští odbojáři

23. března 2025

Seriál Snímek masakru Židů v ukrajinském Ivanhorodu se stal symbolem holokaustu na východní frontě za...

Firmy v Česku experimentují s neomezenou dovolenou, zaměstnanci si ji řídí sami

23. března 2025

Premium Pět týdnů dovolené, tedy týden navíc k zákonem stanovené hranici, je v Česku poměrně rozšířený...

Za kolik, o kolik, kolik čeho. Pokračujeme v tréninku praktických slovních úloh

23. března 2025

Premium Slovní úlohy jsou pro některé postrach, zprvu mohou působit zmatečně, není však nutné panikařit,...

Čína zrudla. Teď už doopravdy. Nespokojenost sílí, lidé řeší, jak odejít

23. března 2025

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Číně Číňané jsou nespokojení: dokonce i staří lidé, kteří byli nadšení z velkého čínského skoku, se teď...

  • Počet článků 94
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1171x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 300.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik