Daně – HRRRR na ně!
Spoustu elektromobilistů trápí otázka, jak správně zaúčtovat náklady na provoz elektromobilu. Někteří to neřeší, náklady jsou oproti spalovákům tak nízké, že jim to nestojí za to handrkování.
Jiní jsou toho názoru, že když platí řádně daně, tak by bylo fér, kdyby si z nich mohli odečíst zákonem uznané odpočitatelné položky – tedy i náklady na provoz elektromobilu. Ale jak to vlastně v těch daních píší? Jak to vlastně v tom zákoně 586/1992 Sb. poslanci mysleli, když v té době v ČSFR jezdilo asi osm elektromobilů?
Několik hodin jsem strávil diskuzí s elektromobilisty, účetními i daňovými poradci.
Vznikl jakýsi návod - u kterého nemohu zaručit, že je zcela správný. Nicméně upozorňuje na to, s čím vším se elektromobilisté musejí potýkat.
Ale postupně - jaké se nám objevily nejčastější dotazy o zaúčtování nákladů na provoz elektromobilu do firmy. Shrnuli jsme je do tří příkladů.
A) Elektromobil máme zapůjčen do firmy
Platíme si čip od ČEZu (450,- Kč měsíčně) – na to máme fakturu, kterou dáváme do účetnictví.
Čip slouží k nabíjení na nabíječkách od ČEZU – cca 150 nabíječek po ČR. Čip se pouze přiloží a pak už se nabíjí „zdarma“.
Dále doma nabíjím cca 2,5MWh za rok (8.750,- Kč při ceně 3,50 Kč za 1 kWh) – na to mám fakturu (ale na fyzickou osobu bez IČA). Na nabíječce (wallbox) je měřák - tedy celkem přesné číslo. Dá se to pak spočítat poměrem odebrané energie – domácnost/elektromobil – i když je to složitější – mám sazbu d25D (noční proud).
Potom platíme u některých nabíječek pomocí platební karty (cca. 2.000,- Kč za rok) – toto lze dosledovat na bankovním výpisu a majitel nabíječky vystaví i fakturu (kterou pošle emailem). Funguje to tak i v zahraničí (cca. 1000,- Kč ročně).
Co z toho můžu vše dát do nákladů?
B) Elektromobil máme koupený na firmu
Jinak provoz a nabíjení je stejné jako v příkladu A
Co z toho můžu vše dát do nákladů?
C) Elektromobil mám koupený na fyzickou osobu (bez IČA)
Jinak provoz a nabíjení je stejné jako v příkladu A
Navrhovaná řešení z několika zdrojů nejsou zcela jednotná, jelikož mnoho daňařů se s elektromobilem v účetnictví ještě nesetkalo.
Vybrali jsme proto „většinová“ řešení, která nabízíme k diskuzi.
A. Zde není moc velká jistota - když je elektromobil zapůjčený na firmu - jestli lze „paušálem“ odečíst 4 000 Kč za měsíc – „na auto“.
B. Auto ve firmě - vložení do obchodního majetku můžete odečítat paušálně 5 000 Kč za měsíc a nemusíte psát knihu jízd. Tudíž účtenky od elektriky do účetnictví nedáváte, DPH nenárokujete.
Jestli si chcete odečítat nabíjení a čip, musíte psát knihu jízd.
C. Normální osoba - podniká, koupila si auto a nedala ho do podnikání (má ho „pouze“ v osobním vlastnictví). Potom si může odečíst 4 000 Kč za měsíc a nemusí psát knihu jízd.
Poradí některý z odborníků na WEBu, co vše je správně?
Díky - a proudu ZDAR.
Mirek Matyáš
Rodinné energie minulého roku

Jak provozovat elektromobilitu, když to údajně nejde. A když jsme to tedy zkusili, co nám to přináší.
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Další články autora |
Vymést Ursulu a její bandu pryč. Jsou to bolševici, tvrdí podnikatel Bernard
Premium Stanislav Bernard je podnikatelskou legendou. Selfmade man, který z ruiny vybudoval momentálně...
Válku vyřeší konec vojenské pomoci, řekl Putin Trumpovi. Probrali hokej i vztahy
Prezidenti Ruska a USA Vladimir Putin a Donald Trump v úterním telefonátu „podrobně a otevřeně“...
Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu
V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...
Pokuta za dům bez kontroly vytápění. Češi ignorují povinné revize nařízené Bruselem
Premium Bytové domy s patnácti a více byty musí mít kontrolu systémů vytápění. Kdo revizi nemá, vystavuje...
Neblokujte protiruské sankce, udeřil Rubio na Maďary. Ti rázem ustoupili
Americký ministr zahraničí Marco Rubio kontaktoval svůj maďarský protějšek Pétera Szijjárta, aby na...
Známý domov pro nové tramvaje. Dopravní podnik otevřel vozovnu v Hloubětíně
Událost, ke které v hlavním městě došlo naposledy před bezmála tři čtvrtě stoletím. Dopravní podnik...
Hodnoty benzenu v jezeře v Hustopečích klesly, limity však ještě pořád překračují
Hodnoty benzenu v jezeře v Hustopečích nad Bečvou, jen několik desítek metrů vzdáleného od místa...
Medvěd na Slovensku napadl otce se synem, oba muži jsou zranění
Medvěd v pátek v podvečer napadl na Slovensku v oblasti Šútovského vodopádu v pohoří Malá Fatra...
SOCDEM po krachu námluv s KSČM ukáže své priority. Slibuje 20 tisíc bytů ročně
Sociální demokracie na sobotní programové konferenci představí své programové priority pro podzimní...

Cvičení a sport v těhotenství: Jak zůstat fit a podpořit zdraví miminka
Těhotenství není důvodem k úplnému omezení pohybu, pravidelné a přiměřené cvičení může pomoci udržet fyzickou kondici, zmírnit některé nepříjemné...
- Počet článků 94
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1171x
Na služebních cestách najeto přes 300.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz