Byl jsem tam.
Dvanáctého prosince jsem jel do Prahy za zákazníkem na domluvenou schůzku. Na kraj Prahy. Z domu to mám na Duhovou prakticky pouze jeden semafor. Elektromobilem je to pohoda. Na D1 přibylo pár nabíječek a tak lze v zimě jezdit bez stresu i s malým elektromobilem (VW e-up!).
Dříve jsem jezdil z Brna na Vystrkov (Humpolec) – kde jsem dobil téměř do plna a pak už jsem dojel v pohodě do Prahy. Nyní jezdím Brno, Měřín, Loket, Praha. Díky tomu elektromobil rychleji nabijí. Stačí na 80% - a to je opravdu 10 – 15 minut a jede se dál. Mnohdy ani nestihnu přečíst všechny emaily v mobilu.
Mám sice o zastávku navíc, ale zase je to klidnější jízda. Zvlášť v zimě, kdy se může stát cokoli. V zimě nemá elektromobil energie na rozdávání a teplo je na dlouhých trasách mnohdy luxus. Na D1 jsem každý den, ale Prahu – Brno a zpět jezdím tak jednou za 14 dní. Vím, že se na D1 často stávají havárky a tak je online navigace nutností.
Dopředu mně sdělí kudy nejet. Za těch pár desítek let co jezdím, mám už objetou celou D1 po objízdných trasách a tak mě nějaká zácpa nepřekvapí.
I ve středu jsem se rozhodoval. Jet elektromobilem, nebo spalovákem? Byl jsem rozhodnut pro elektromobil. Je to levnější, příjemnější a nepřijedu tak vystresován. Vezu pouze pár krabic, a i když bude zima, mohu si díky dvěma zastávkám v pohodě zatopit. Sice žádná sauna, ale zima mně nebude.
Sice lehce popadává snížek, ale jestli se to někde kousne, tak je jedno, jestli si půlhodinu postojím v elektromobilu nebo ve spalováku. Ale pozor, to jedno není.
Minulý rok, jsem trčel v zimě v zácpě na dálnici a bylo to hrozný. Poskakoval jsem v levém pruhu, přede mnou dodávka a napravo ode mne výfuk kamionu. Po pár minutách jsem byl pěkně vyuzen. Nevím jak je to možný, ale když jedu spalovákem, tak na mne ty výpary a exhalace působí jinak. Prostě je tak nevnímám a nevadí mi.
Při této vzpomínce bylo rozhodnuto. Je předpoklad, že bude dálnice zacpaná? No jistě, vždyť sněží a řidiči si ještě nezvykli. Vždy, na počátku zimy je nejprve nutné vidět pár havárek, aby řidiči zpomalili – alespoň tak se mi to zdá, když mne míjí v omezeních.
A opravdu na Vysočině, kde je to zúžené na 2,20 m, nestačil jsem valit oči. Jedu v pohodě osmdesátkou za kamionem. Opravuje se tam dálnice – dlouhých 14 km. Neskutečná dálka, ale s elektromobilem tam alespoň šetřím energii.
No a z leva – to je fičák. Rychle mě předjíždí jedno auto za druhým, SUV, dodávka, ML, Cayenn, X6… Nechápu, jak se tam s těmi zrcátky vlezou. Zdá se mi, že dnes jedou nějak divočeji než obvykle. Raději si nechávám větší odstup za kamionem a pomalu se smiřuji s myšlenkou, že až někdo škrkne, tak se to celé zacpe.
Jestli ne do Prahy, tak zpátky. Sněží stále hustěji a to není dobrý. Sypače jsem zatím neviděl. Vzpomínám si. jak je to na D1 u Brna. Když je v pátek odpoledne hustý provoz, je to tak 50 na 50, že se na dálnici něco stane a budou kolony. Když k tomu prší, je to na 100%. Když prší, tak to do Brna po dálnici nepůjde. A co teprve když sněží ...
Vyjíždím od zákazníka z Prahy a už je to tady. Navigace hlásí dojezd 3:25 hod, místo obvyklých 1:50 hod.
Kouknu na to a je to tak. Od Lokte po Jihlavu červená. Praxe mi říká, že se online navigaci v těchto situacích nedá moc věřit a tak sjíždím o sjezd dřív a jedu na Pelhřimov. Cesta nic moc, pár centimetrů sněhu ale dá se to. Zatím mám zelenou. Doufám, že si tudy nebude zkracovat cestu i nějaký kamion -to by se hned někde zkroutil.
Cesta probíhá v pohodě. Pomalu, ale jistě. Spousta řidičů má stejnou aplikaci v mobilu jako já a tak se přede mnou v noci line červený had z jejich koncových světel. Nikomu se nechce čekat v koloně na D1.
Do Jihlavy po okreskách, ještě objet Jihlavu – i ta je zacpaná – a zpět na D1. Mnozí řidiči dohánějí čas a tak se klidím z levého pruhu. Po čtyřech hodinách jsem doma.
Druhý den se dovídám, že někteří jeli trasu Praha Brno po D1 i 12 hodin. Žádná sláva. Moc to nechápu, že někdo, kdo to má na starosti, může nechat opravovat dálnici i v zimě.
No a o víkendu jsem to konečně pochopil. V televizi byl někdo s ŘSD a vysvětlil to. Nepamatuji si přesně, co říkal, ale z jeho řeči těla bylo vidět, že je po svém vystoupení spokojen – jak nám to vyložil.
Co si z toho pamatuji?
„Po celou dobu stavby víme o problémech dodavatele. Pečlivě to monitorujeme. Poslali jsme jim dokonce dopis – pak jsme jim poslali druhý - no a potom už to byl dopis s výstrahou. No vidíte, jak jsme hustý! No a ta firma furt nic.“
„Tak vidíte, že to není naše vina - my z těch našich kanceláří děláme, co můžeme.“
Nevím, jestli to ten pantáta řekl přesně takhle, ani nevím, jestli byl vůbec s ŘSD – ale já to tak pochopil – zůstal mi z jeho vystoupení takový pocit – prostě komedie.
Rychle jsem si ale běžel koupit dálniční známku na rok 2019, dokud ještě jsou. Možná se budou zdražovat - každá sranda přece něco stojí.
Mirek Matyáš
Rodinné energie minulého roku

Jak provozovat elektromobilitu, když to údajně nejde. A když jsme to tedy zkusili, co nám to přináší.
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Další články autora |
Vymést Ursulu a její bandu pryč. Jsou to bolševici, tvrdí podnikatel Bernard
Premium Stanislav Bernard je podnikatelskou legendou. Selfmade man, který z ruiny vybudoval momentálně...
Válku vyřeší konec vojenské pomoci, řekl Putin Trumpovi. Probrali hokej i vztahy
Prezidenti Ruska a USA Vladimir Putin a Donald Trump v úterním telefonátu „podrobně a otevřeně“...
Pokuta za dům bez kontroly vytápění. Češi ignorují povinné revize nařízené Bruselem
Premium Bytové domy s patnácti a více byty musí mít kontrolu systémů vytápění. Kdo revizi nemá, vystavuje...
Neblokujte protiruské sankce, udeřil Rubio na Maďary. Ti rázem ustoupili
Americký ministr zahraničí Marco Rubio kontaktoval svůj maďarský protějšek Pétera Szijjárta, aby na...
Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu
V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...
Výhrůžkám navzdory. Kateřina Marie Tichá zpívala před evakuovanou Lucernou
Čtvrteční filmový festival, maturitní ples a koncert Kateřiny Marie Tiché. Hned tři akce naráz...
Anektujeme část Gazy a vysídlíme ji, jak chce Trump, hrozí Izrael kvůli rukojmím
Izraelský ministr obrany Jisrael Kac pohrozil anexí částí Pásma Gazy a realizací Trumpova plánu...
Kněz Halík koupil od kapucínů kolínský klášter. Pomohly i miliony za ocenění
Kněz a filozof Tomáš Halík se rozhodl zachránit Kolínský klášter, oblíbené centrum pro duchovní...
Okamura sehnal tři partnery do voleb na kandidátku SPD, vyhnul se tak koalici
Lídr opozičního hnutí SPD Tomio Okamura podepsal memorandum o spolupráci pro letošní volby do...
- Počet článků 94
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1171x
Na služebních cestách najeto přes 300.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz