Všichni prodělávají.....

K dnešnímu článku mně vyprovokovala informace o tom, že jakýsi analytik spočítal ztrátu 1800 EUR , které mají automobilky na každém vyrobeném autě.  Podobná paralea se může nabízet i v jiných oblastech průmyslu, jako je např. IT, zemědělství, bankovnictví, utilities  a pod. 

Co vede výrobce k tomu, že prodává se ztrátou a přivede dříve prospoerující  společnost ke krachu?  Možná by stálo za podrobnější analýzu nalézt vztah mezi velikostí firmy, složitostí její org. Struktury  a dobou i velikosti ztrát/zaměstance,  které dokáže  nahromadit.

 Vesnický truhlář může udělat se ztrátou tak 10 židlí  které vyrobí za měsíc a končí.  Pokrývač udělá se ztrátou max. dvě zakázky a končí.  Automechanik Vám nikdy neopraví auto tak,  aby na tom prodělal.  Hospodský vám neprodá pivo levnějc než koupil.  Ještě jsme neslyšel o vietnamcovi, který by 3 roky prodělával, rozšířil firmu na 100 zaměstnanců, bral investiční pobídku od státu,  nechal dluh u Komerční banky 100mil  a zbankrotoval. Dovede si jednoduše, bez účetnictví ,  CRM a SAPu  intuitivně spočítat,  jaká práce se mu za kolik vyplatí.   Na druhé straně nadnárodní giganti jako GM, aerolinky, někteří  výrobci  IT, banky, Exxon  atd...  dokážou generovat ztrátu miliard USD a žít v tomto stavu po několik let za podpory geniálních mozků konsultačních a auditorských firem.

Do tohoto masochistického sebeničení  všechny přivádí

1.       touha po podílu na trhu a víra  v to,  že všechny ostatní to položí dřív a já zůstanu na trhu sám s největším podílem. 

2.       Během let vytvořená složitá vnitřní struktura firem, divizí, kombinace vertikálních a horizontálních managementů , interních regionů a subregionů, vytvoří totálně nepřehlednou strukturu, ( která  však vyhovuje určitému typu executivců )

3.       Executivci   firem,   kteří  strukturu organisace neustále  reorganisuji,  komplikují,  nalézají  vhodná lokální kritéria a pomocí abstraktních ukazatelů neustále vykazují   pozitiva,  za které se navzájem kladně ohodnocují,  přesto,  že celek prodělává a směřuje ke kolapsu.  Ti  „schopnější „  pak   včasnou migrací mentálně i fyzicky vyždímanou firmu opouštějí  těsně před jejím kolapsem s neposkvrněnou pověstí.  Ti úplně „nejlepší“ se občas do sektoru  po kolapsu vrátí obloukem jako „krizový manažeři“  tyto chyby napravovat.

4.       Tupost správců veřejných rozpočtů,  (v horším případě jejich úmyslná participace na této hře) kteří  dokáží  ztrátový cirkus dotovat šrotovným, mlékovným, investičními pobídkami a podobnými nesmysly  z peněz drobných podnikatelů.  Kolečko se může uzavřít , když si uvědomíme,  kdo politiky finančně podporuje v předvolebních kampaních.

Všem diskutérům  rovnou říkám,  že nevím jak z toho ven.  Jedině snad založit Institut Pro Studium Zjednodušování Ekonomicko Produkčních Vztahů a najmout „krizové manažery“ ,  kteří  by ho vedli.

  

Autor: Miloslav Doubrava | čtvrtek 2.7.2009 18:53 | karma článku: 20,17 | přečteno: 1108x
  • Další články autora

Miloslav Doubrava

Bajka z moderní domácnosti

22.3.2016 v 16:48 | Karma: 14,96

Miloslav Doubrava

Zaragoza

27.5.2014 v 23:41 | Karma: 15,09

Miloslav Doubrava

marné naděje

5.6.2012 v 11:30 | Karma: 8,99