Felix Matthes: Těším se na soutěž větru s jádrem

V dubnu navštívil Česko Felix Matthes z německého Ökoinstitutu, jeden z předních německých energetických expertů. odkaz na rozhovor pro Ekonom najdete níže.  A poučné je čtení o mimořádně vstřícném vztahu českého státu k uhlobaronům.

Felix Matthes: Těším se na soutěž větru s jádrem
V roce 2030 má být v Německu 150 tisíc megawattů výkonu ve větrných a solárních elektrárnách. Bude tamní síť spolehlivě provozovatelná? Není to technický problém, příslušná řešení jsou již dnes k dispozici. Dlouhá léta v Německu platilo, že elektřinu vyrábí okolo 200 velkých elektráren a infrastruktura tomu byla přizpůsobena. Dnes už máme dva miliony výroben elektřiny a za pár desítek let jich bude přes deset milionů. Problémem bude vytvořit tržní prostředí, které bude výrobce z obnovitelných zdrojů motivovat k omezování výkonu v případě přebytku energie na trhu. Stejně tak bude třeba přizpůsobit objem průmyslové produkce situaci na trhu s elektřinou. Historicky se vyplatilo vyrábět 24 hodin denně a 365 dní v roce, protože elektřina v základním pásmu byla nejlevnější. Do budoucna by podniky měly část výrobní kapacity provozovat s ohledem na dostatek či nedostatek elektřiny v soustavě.

Můžete si též stáhnout prezentaci Felixe Matthese z jeho pražské přednášky.
Duha: Stát daruje denně Pavlu Tykačovi 20 milionů korun
Četba pro všechny, kdo tvrdí, že před zavedením dotací pro obnovitelné zdroje fungoval volný trh. Zatímco v Německu těžařské firmy platí státu za těžbu uhlí 12% z tržní ceny, v Česku je to směšných 1,5%. 

Velký plán: 70 miliard na energeticky úsporné domyKonečně rozumný návrh.  Návratnost takových investic je prokazatelná.

Kavina vs.Sequens: Pro a proti těžbě uranuStát možná vsadí na skomírající uranový byznys. Jaká jsou pro a proti těžbě uranu? T. Pavlíček se ptá ředitele odboru surovinové a energetické bezpečnosti na MPO P. Kaviny a energetického konzultanta v občanském sdružení Calla E. Sequense.

Zbyněk Fiala Elektrický převrat
Elektrické auto na cestu do práce vystačí s dojezdem, který by u benzínového spotřeboval nejvýš pětinu nádrže. Tuhle službu zvládne, dokonce s lepší akcelerací a dalšími jízdními vlastnostmi.
Je přitom jednodušší, a co je dnes drahé, bude brzy laciné. Elektronika dopadne jako všude jinde a přestane se do nákladů auta prakticky počítat. Baterie prožívají obrovský vývoj, stejně tak nabíjecí stanice. Čtyři kola, čtyři elektrické motory, nějaký ten čip, hromada baterek, volant a kisna, co je na tom? Kolik to může stát? A kolik by to stálo, kdyby se baterky prodávaly zvlášť?

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Milan Šimoník | čtvrtek 26.6.2014 19:00 | karma článku: 8,11 | přečteno: 730x