Tajemné podivnosti okolo centrálního registru

V souvislosti s nefunkčním a kolabujícím systémem centrálního registru vozidel se objevily další, velmi závažná pochybení a nejasnosti. Pavel Dobeš musí naprosto transparentně vysvětlit, jakou roli hraje společnost ATS Telcom Praha a.s., která nový systém připravila. Stejně tak musí obhájit veškeré finanční toky, které k této firmě od ministerstva dopravy směřují.

Jméno společnosti ATS Telcom totiž není v rezortu dopravy neznámé. V době poměrně nedávné, konkrétně 30. 5. 2012, předložil ministr Dobeš do vlády dokument, kde žádá o 30 milionů korun pro dodavatele systému bez výběrového řízení. Důvodem bylo řešení krizové situace vzniklé při realizaci nového centrálního registru vozidel. K této sumě dospěli neznámo jak, blíže nespecifikovaní, odborní pracovníci ministerstva. Z žádosti není patrné, k jakému období se tato částka vztahuje. To, co však zřetelné je, že Pavel Dobeš již před dvěma měsíci předpokládal (možná dokonce věděl), že nový systém je nekvalitní a jeho zavedení bude přinejmenším velmi problematické. Proč tolik spěchal, když nebyl pod žádným zjevným tlakem, zůstává záhadou.

Tím však zdaleka není role ATS v rezortu dopravy historicky uzavřena. Zakázku na vytvoření centrálního registru vozidel získala tato společnost rovněž bez výběrového řízení. Důvodem byla údajně skutečnost, že rezort dopravy u ATS nevyčerpal servisní služby v hodnotě 27 milionů korun. Pomiňme nyní otázku, proč společnost tyto peníze ministerstvu nevrátila. Naší pozornosti by však nemělo uniknout, že centrální registr vozidel nakonec stál nejméně 47 milionů korun.

Na jméno ATS Telcom na dopravě narazíme již v době, kdy byl jejím šéfem Aleš Řebíček. Právě tehdy dostala tato firma zakázku na kontrolu výdajů a účetnictví celého ministerstva dopravy (IMIS). Obvyklá cena obdobných zakázek se pohybuje kolem 100 milionů korun. Na dopravě se celková cena vyšplhala až na částku 1,6 miliardy korun! Proběhla přitom tři výběrová řízení za celkem 875 milionů korun. Různé dodatky ke smlouvám pak znamenaly navýšení této zakázky o dalších 725 milionů. Paradoxní je, že dodnes platí ministerstvo firmě ATS Telcom 12,5 milionu korun měsíčně za technickou podporu.

 Otázek, na které musí Pavel Dobeš neprodleně a především zcela jednoznačně odpovědět, je mnoho:

1)    Má ministerstvo dopravy smlouvu s ATS Telcom na registr vozidel a v jakém znění?

2)    Jak je ošetřeno penále za nefunkčnost systému?

3)    Může ministerstvo smlouvu vypovědět?

4)    Kolik ve skutečnosti centrální registr vozidel stál?

5)    Smlouva s ATS Telcom končí v březnu 2013. Co se bude dít pak?

Autor: Milan Chovanec | pátek 13.7.2012 10:42 | karma článku: 21,70 | přečteno: 1334x