Rozvoj dopravní infrastruktury v ofsajdu
V těchto dnech se dokončuje kontrola celé řady problematických dopravních staveb. Bruselu vadí především pochybná výběrová řízení, neprůhledné navyšování víceprací a fakt, že stavbaři nezapočítávali práce, na kterých ušetřili, nebo které nemuseli na rozdíl od plánu dělat. Jinými slovy mnohé náklady se vydávaly neúčelně a problém byl už s přípravou projektů. Podle oficiálních vládních dokumentů je tak v dopravě ohroženo kolem 16 miliard korun a ani tahle částka nemusí být konečná. Právě tyto finanční prostředky by ministr rád použil v projektech náhradních.
Slovo náhradní, které ministr velmi obratně používá, si zřejmě vypůjčil z aktuální fotbalové terminologie. I tam však platí přísná pravidla. K soutěžním utkáním totiž smí každé družstvo nominovat nejvýše sedm náhradníků a do vlastní hry nasadit nejvýše tři z nich. Přísná pravidla platí i v případě dotací. Ty můžeme totiž využít jen na dálnice a vybrané rychlostní komunikace, tedy ani ne na všechny silnice typu „R“. Většina současných projektů však s dotací již počítá a nové se nezahajují. Pokud by tedy na původní projekty Brusel peníze nedal, kam finanční zdroje přesměrovat? Chystaná výstavba D3 a D1, včetně její modernizace, je jen slabou náplastí. Rezort dopravy tak může velmi úpěnlivě hledat, ale náhradníků se mu zoufale nedostává.
Skrytý a možná ještě daleko závažnější je však ještě další problém. O tom však nikdo raději nemluví. Národní prostředky totiž vážeme na evropské, tak abychom měli na kofinancování. Odmítne-li EU proplatit něco, co již je postaveno, musíme to prostě vydat ze svého měšce. Naše vlastní prostředky se pak právě o tuto částku sníží a tyto peníze pochopitelně někde chybí. Do budoucna je tak ohrožena celá řada dopravních staveb, na které prostě nebudeme mít. Navíc peníze chybí na nezbytnou údržbu a opravy silnic všech typů. Nejstřízlivější odhadnuté náklady na tyto opravy jsou vyčísleny na stovky miliard a každým rokem se zvyšují. Nejde totiž jen o běžné a viditelné „díry“, ale i o výměnu povrchů a spodních konstrukčních vrstev celé řady úseků a opravy mnoha mostů.
Neprofesionální přístup a strategické chyby, které charakterizují dobu pana Řebíčka, a současné vedení rezortu v tom jen pokračuje, tak mají jeden společný výsledek. Stavíme silnice odnikud nikam, které nepotřebujeme a v důsledku toho nám chybí peníze na to nejnutnější. Rozvoj dopravní infrastruktury se tak díky (ne)činnosti vlastního ministerstva dostává, použijeme-li opět fotbalovou terminologii, do ofsajdu. Tedy postavení mimo hru.
Milan Chovanec
Kdo drží „černého Petra“
Jsme prý ve střední Evropě málo solidární a zasloužíme za to trest. Právě tato slova (pokolikáté už) opět zaznívají od některých evropských kolegů, tentokrát od rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila.
Milan Chovanec
Co se to vlastně v Evropě děje?
Evropa spolu s migrační krizí zažívá horké chvilky. To, co se však dnes v Evropě děje, není nic nepředvídatelného. Po pádu nebo destabilizaci některých režimů jsme svědky vleklých občanských válek v Libyi, Sýrii, Iráku atd.
Milan Chovanec
Požár lesa prý neuhasíme tím, že si do vlastního odneseme hořící strom
Zdánlivě nekončící příliv migrantů míří na starý kontinent na přeplněných pašeráckých lodích. Ty se navíc často potopí. Otázka uprchlíků se stala jedním z hlavních evropských témat.
Milan Chovanec
Odměňování úředníků není gordický uzel
Po mnoha letech odkládání a lavírování vstoupil v platnost služební zákon. Norma možná není zcela dokonalá, ale vznikla jako kompromis napříč politickým spektrem a přináší poprvé v našich novodobých dějinách do státního aparátu jednotný systém, důraz na odbornost a v neposlední řadě i kariérní řád. S ním je pupeční šňůrou spojeno odměňování úředníků.
Milan Chovanec
Pozitivní signály
Policie objasnila v loňském roce procentuálně nejvíce případů za posledních deset let. Rok 2014 je pak zlomový i v tom, že celkově trestných činů výrazně ubylo a podařilo se zajistit majetek za více než osm miliard korun. Ze statistických dat již nevyčteme, co vše je příčinou tohoto markantního zlepšení.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v horské mlze, Raísí je v ohrožení života
Aktualizujeme Íránská státní televize hlásí nehodu vrtulníku při přesunu prezidenta Ebráhíma Raísího. Stroj...
Slováci prověřují verzi, zda za atentátem na Fica nebylo víc lidí
Aktualizujeme Slovenské bezpečnostní složky pracují při vyšetřování středečního atentátu na premiéra Roberta Fica...
Českem se prohánějí lokální bouřky a padají kroupy. Přívalové srážky nehrozí
Přímý přenos Na většině území Česka se dnes odpoledne objevily bouřky s kroupami a silnými dešti, pravděpodobně...
Zubaři se brání konkurenci ze zemí mimo EU. Šmucler se bojí o pacienty
Sněm České stomatologické komory odmítl Sněmovnou přijatou novelu, která by měla usnadnit využití...
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...
- Počet článků 97
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1379x