Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Řidiči, chceš jezdit? Tak jen pořádně zaplať.

Ministr dopravy dal všem řidičům do nového roku již dnes takový malý dárek. Dálniční známky podraží a to na 1500 korun. Důvodem jsou chybějící peníze na infrastrukturu, která patří mezi vládní priority. Smutné je, že rezervy a dodatečné finance našel ministr jen a pouze u daňových poplatníků. Nevyužívá při tom dostatečně ani prostředky, které je možné čerpat z EU, ani již alokované finance v letošním rozpočtu. Na vše tedy doplatí občané.

Zdražení dálničních známek je totiž naprosto zbytečné a postrádá logiku. Rozpočtu ministerstva dopravy to vůbec nijak nepomůže a poškozenými jsou jen a pouze občané, řidiči. Ministerstvo díky zdražení známek předpokládá výnos přibližně 750 miliónů korun. To rozhodně není málo. Avšak je nutné vzít v úvahu, že to nestačí ani na výstavbu jednoho kilometru nové dálnice! Ministerstvo sice tvrdí, že peníze z dálničních známek použije jedině na opravy a rekonstrukce, ovšem ve světle reálných čísel je i tento argument lichý a slabý. Podle odborných posudků lze jeden kilometr těchto komunikací kvalitně rekonstruovat za cenu kolem 30 miliónů korun. Prostým propočtem dojdeme k závěru, že z nově vybraných peněz by se mohlo opravit asi 25 kilometrů. To nestačí ani na nutnou rekonstrukci úseku D1 mezi Prahou a Benešovem. Dálniční síť tak nebude ani kvalitnější, ani rozsáhlejší. Lidé budou nadále jezdit po výmolech a stát v hodinových frontách na dálnicích, jen za to teď zaplatí o čtvrtinu víc.

Otázkou tedy zůstává, proč se k tomuto zcela nesmyslnému kroku ministerstvo uchýlilo. S tím, že chybí peníze, lze pochopitelně s ministrem Pavlem Dobešem souhlasit. Člověk by však nesměl vědět, že jen v letošním roce přišel resort dopravy díky chybám a podivnostem, které provedlo samotné ministerstvo při čerpání evropských dotací, o desítky miliard. A podobná ztráta pak hrozí i v roce příštím. Myslí-li pan ministr reálně a vážně své dopravní vize, měl by napřít síly právě tímto směrem. Jen řádné čerpání dotací pochopitelně naše silnice nespasí, ale přineslo by řádově 10x až 20x více peněz do rozpočtu než zdražení dálničních známek. Ovšem nebylo by to tak jednoduché, vyžadovalo by to odborníky, dohled, řádnou administrativu a především schopnost napsat projekty, vypsat řádná výběrová řízení a hlavně při tom nešidit. Oproti tomu triviální zdražení, které pocítí v podstatě každá naše domácnost, lze zařídit během deseti minut, během jednání vlády.

Druhý, nemenší důvod, proč vláda dálniční známky zdražuje, souvisí s celkovým daňovým výběrem. Ten se díky tomu, že koalice zcela vědomě rezignovala na výběr přímých daní od velkých korporací a přesunuje zátěž a náklady do nepřímých daní, dostává do kritického stavu. Vláda tedy nemá prostředky a rozhodla se je nyní dodatečně vytáhnout z kapes daňových poplatníků. Oni to přece unesou a rádi zaplatí... Po silnicích a dálnicích totiž jezdit musejí. I v této úvaze je však chybná logika. Avizované finanční prostředky totiž vláda vůbec vybrat nemusí. Dá se totiž předpokládat, že se řidiči budou snažit najít nějaké skulinky a nové nařízení obejdou. Namísto dvou dálničních známek koupí rodina například pouze jednu. Možná nebudou potřebovat dokonce žádnou, protože zjistí, že je daleko jednodušší využít nezpoplatněné silnice. Právě to však může přinést dalekosáhlé problémy v celém dopravním systému. Kromě kolapsů a front, které tak lze očekávat na mnoha místech republiky, to bude znamenat i zvýšenou zátěž na silnice nižších tříd a také rapidní zhoršení životního prostředí v celé řadě obcí a měst. To však kalkulátoři ve Strakově akademii nepropočítali.

300 korun, o které dálniční známky podraží, se nemusejí zdát až tak zásadní a veliký rodinný výdaj. Navíc se zaplatí pouze jednou za rok. Ve světle všech dalších kroků, které nám na příští rok vládní koalice přichystala, je však zcela nesmyslný. Připočteme-li totiž plošné snížení mezd, razantní nárůst ceny energií, zvýšení DPH, které bude znamenat vyšší cenu bydlení, léků, potravin, veřejné dopravy a dalších služeb, je tento krok zcela asociální. Snaží se jen a pouze vytáhnout peníze lidem z kapes s tím, že za to nedostanou vůbec nic.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Milan Chovanec | pátek 11.11.2011 11:27 | karma článku: 30,27 | přečteno: 1871x
  • Další články autora

Milan Chovanec

Kdo drží „černého Petra“

Jsme prý ve střední Evropě málo solidární a zasloužíme za to trest. Právě tato slova (pokolikáté už) opět zaznívají od některých evropských kolegů, tentokrát od rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila.

29.2.2016 v 13:27 | Karma: 36,93 | Přečteno: 2296x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Co se to vlastně v Evropě děje?

Evropa spolu s migrační krizí zažívá horké chvilky. To, co se však dnes v Evropě děje, není nic nepředvídatelného. Po pádu nebo destabilizaci některých režimů jsme svědky vleklých občanských válek v Libyi, Sýrii, Iráku atd.

29.7.2015 v 19:40 | Karma: 25,95 | Přečteno: 4207x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Požár lesa prý neuhasíme tím, že si do vlastního odneseme hořící strom

Zdánlivě nekončící příliv migrantů míří na starý kontinent na přeplněných pašeráckých lodích. Ty se navíc často potopí. Otázka uprchlíků se stala jedním z hlavních evropských témat.

18.6.2015 v 14:36 | Karma: 44,46 | Přečteno: 7504x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Odměňování úředníků není gordický uzel

Po mnoha letech odkládání a lavírování vstoupil v platnost služební zákon. Norma možná není zcela dokonalá, ale vznikla jako kompromis napříč politickým spektrem a přináší poprvé v našich novodobých dějinách do státního aparátu jednotný systém, důraz na odbornost a v neposlední řadě i kariérní řád. S ním je pupeční šňůrou spojeno odměňování úředníků.

14.4.2015 v 12:38 | Karma: 11,62 | Přečteno: 796x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Pozitivní signály

Policie objasnila v loňském roce procentuálně nejvíce případů za posledních deset let. Rok 2014 je pak zlomový i v tom, že celkově trestných činů výrazně ubylo a podařilo se zajistit majetek za více než osm miliard korun. Ze statistických dat již nevyčteme, co vše je příčinou tohoto markantního zlepšení.

20.2.2015 v 16:53 | Karma: 12,25 | Přečteno: 479x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Kácíš? Pak sázej či plať. Novela zákona zpřísní podmínky kácení stromů

8. května 2024

Premium Pokuta až milion pro jednotlivce, až dvacet milionů pro firmu. Tedy desetkrát víc než nyní. Takové...

Padlého rudoarmějce oplakali u Rudolfina. Jenže ho zabili sami Sověti

8. května 2024

Seriál Je to snad nejslavnější fotografie z květnového osvobození Prahy a dlouho se věřilo, že Georgij...

Princezna z Kremlu. Touha po diamantech se stala Brežněvově dceři osudnou

8. května 2024

Premium Letos uplynulo 95 let od narození Galiny Leonidovny, dcery sovětského generálního tajemníka Leonida...

U Strakonic se srazilo šest aut. Silnici na Písek zavřeli, zasahoval i vrtulník

7. května 2024  17:49,  aktualizováno  23:02

Na silnici I/4 u Strakonic se stala hromadná nehoda. Podle informací hasičů se srazilo šest aut,...

  • Počet článků 97
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1379x
Ministr vnitra České republiky, poslanec, před zvolením do Poslanecké sněmovny ČR hejtman Plzeňského kraje. Než se stal hejtmanem, pracoval jako první a ekonomický náměstek hejtmanky. Od roku 2002 do roku 2010 působil jako člen Rady města Plzně, kde byl od roku 2006 také předsedou kontrolního výboru. Je členem ČSSD od roku 1997, od ledna 2011 je jejím předsedou v Plzeňském kraji. Milan Chovanec je také na Twitteru.

Seznam rubrik