Magických 800 miliónů

800 miliónů korun. Právě tolik prý přidá ministr dopravy na opravy silnic prvních tříd po letošní zimě. Je to jistě vykročení správným směrem, a to především vzhledem k tomu, že současná vláda daleko častěji škrtá, než aby někde přidala.

Letošní zima, i když ještě není u konce, se na stavu našich silnic zřetelně podepsala. Teploty se rychle měnily od mínusu do plusu. Voda daleko častěji zatékala do drobných prasklin v asfaltu, kde zamrzala. Ten se proto trhal daleko častěji, než v jiných letech. Podle odhadů silničářů jsou škody rekordní a pohybují se v miliardách. Stranou teď ponechme, že přidávat se mají peníze jen na opravy jedniček a silnice nižších tříd nedostanou navíc vůbec nic. To, co by nemělo uniknout naší pozornosti je, že s podobně zničenými silnicemi se nepotýkají v Rakousku, nebo Německu, kde je počasí téměř totožné jako u nás.

800 miliónů korun je částka, kterou si jen málokdo umí konkrétně představit. Natož aby bylo každému jasné, co za ni lze pořídit. Jistý britský obchodník například nedávno za tuto sumu koupil růžový diamant. Stejnou částku utratí ročně kolem 7000 našinců, kteří drží krabičkovou dietu. Díky 800 miliónům se udržela u moci i současná koaliční vláda. Na sklonku loňského roku, když (po kolikáté už?) sháněla na svou podporu v Parlamentu ČR každý hlas, totiž přiklepli její poslanci právě tuto částku na podporu sportu. Těsně před tím, zřejmě jen shodou náhod, představil své Hnutí pro sport exministr školství Josef Dobeš...

Nic proti podpoře sportu. Je to jen o prioritách a investicích v době ekonomické stagnace. Pod výše zmíněným pozměňovacím návrhem však najdeme i spolupodpis tehdejšího předsedy poslaneckého klubu ODS a nynějšího ministra dopravy Zbyňka Stanjury. Možná tehdy nabyl dojmu, že 800 miliónů korun je magické číslo, se kterým se dají dělat zázraky. V případě nezbytných výdajů na opravy silnic však tato částka připomíná spíše jen kapku v moři.

Katastrofální stav našich silnic znají všichni, kteří třeba jen občas, usednou za volant. Podle odhadů expertů z dopravní fakulty ČVUT by náklady na jejich celkovou opravu vyžadovaly investici v řádu stovek miliard korun. Pak prý bychom se dostali na úroveň západní Evropy. Naši pravicoví ministři namísto aby hledali, jak a kde tyto investice alespoň zčásti zajistit, soustředí však zjevně valnou část své energie na udržení se v křesle. To není kritika, spíše smutné konstatování faktu.

Autor: Milan Chovanec | středa 3.4.2013 10:12 | karma článku: 10,25 | přečteno: 421x