Efektivita mýtného systému se nesmí stát jen bájí
Existují samozřejmě výjimky. Bohužel k nim patří i naše republika. Zpráva NKÚ o výběru mýta v Česku rozhodně není radostné čtení. Na několika málo stranách je shrnuto, že stát v podstatě selhal. Chybná byla již příprava projektu, vady byly při jeho realizaci a jsou i při samotném výběru poplatků. NKÚ upozorňuje především na obrovské náklady celého systému elektronického výběru mýta a jeho neefektivitu. Zpráva v podstatě potvrzuje již dříve zveřejněné informace, které popisovaly provoz našeho systému jako několikanásobně dražšího ve srovnání se sousedními státy. Paradoxně právě tato alarmující zjištění Ministerstvo dopravy nijak nepopírá a reaguje na ně jen nic neříkajícím a vágním prohlášením náměstků.
Omluvou za nízkou efektivitu mýtného systému přece nemůže být to, že se do vysokých nákladů promítly investice na jeho vybudování. To je alfou i omegou každého projektu a bez této primární kalkulace není ani možné jeho spuštění. Zdá se velmi podivné, že by na tento triviální ekonomický nástroj někdo před 10 lety zapomenul. To, co nám takto úředníci Ministerstva dopravy servírují, spíše připomíná dětinskou výmluvu školáka, který byl nachytán na švestkách.
Daleko závažnější a pro stát i mnohem nebezpečnější je však jiná skutečnost, kterou zpráva NKÚ zmiňuje. Zadávací dokumentace ke smlouvě s dodavatelem a provozovatelem mýtného systému byla podle zjištění kontrolorů vytvořena dříve než potřebná legislativa. Máme tomu rozumět tak, že vzniklo něco, co nemělo oporu v zákoně a pak se vše řešilo horkou jehlou? Nebo je to tak, že se potřebné zákony tvořily na míru dodavatele systému? Odpovědi na tyto znepokojivé otázky nám Ministerstvo dopravy dluží.
Už před několika tisíci lety se na cestách tak nebo jinak platilo. Staří Řekové dokonce dávali zemřelým na poslední cestu pod jazyk obolus. Tím měli mrtví zaplatit převozníku Cháronovi, aby je převezl přes bájnou řeku Styx do podsvětí. Vybírání mýta se tak dostalo i do legend a bájí. V kategorii bájí je bohužel dnes i efektivita vybírání poplatků na našich silnicích. Zpráva NKÚ, ač je neradostná, může však být počátkem k nápravě tohoto stavu. Nutné je však okamžité zahájení seriózní odborné diskuse na téma transparentní výběrové řízení na nového provozovatele. Ministerstvo dopravy musí předně poskytnout veřejnosti detailní analýzu současné situace, včetně doložení veškerých nákladů, které s mýtným systémem souvisí. Součástí této analýzy musí být i finanční kalkulace nákladů na provoz do konce smluvního období. Jen tak je možné poučit se z chyb a nedostatků a spustit systém, který bude přinášet zpět do dopravy násobně více peněz, než ten stávající.
Milan Chovanec
Kdo drží „černého Petra“
Jsme prý ve střední Evropě málo solidární a zasloužíme za to trest. Právě tato slova (pokolikáté už) opět zaznívají od některých evropských kolegů, tentokrát od rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila.
Milan Chovanec
Co se to vlastně v Evropě děje?
Evropa spolu s migrační krizí zažívá horké chvilky. To, co se však dnes v Evropě děje, není nic nepředvídatelného. Po pádu nebo destabilizaci některých režimů jsme svědky vleklých občanských válek v Libyi, Sýrii, Iráku atd.
Milan Chovanec
Požár lesa prý neuhasíme tím, že si do vlastního odneseme hořící strom
Zdánlivě nekončící příliv migrantů míří na starý kontinent na přeplněných pašeráckých lodích. Ty se navíc často potopí. Otázka uprchlíků se stala jedním z hlavních evropských témat.
Milan Chovanec
Odměňování úředníků není gordický uzel
Po mnoha letech odkládání a lavírování vstoupil v platnost služební zákon. Norma možná není zcela dokonalá, ale vznikla jako kompromis napříč politickým spektrem a přináší poprvé v našich novodobých dějinách do státního aparátu jednotný systém, důraz na odbornost a v neposlední řadě i kariérní řád. S ním je pupeční šňůrou spojeno odměňování úředníků.
Milan Chovanec
Pozitivní signály
Policie objasnila v loňském roce procentuálně nejvíce případů za posledních deset let. Rok 2014 je pak zlomový i v tom, že celkově trestných činů výrazně ubylo a podařilo se zajistit majetek za více než osm miliard korun. Ze statistických dat již nevyčteme, co vše je příčinou tohoto markantního zlepšení.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
CNN Prima NEWS vysílá už čtyři roky, k výročí připravuje nové pořady
Zpravodajská stanice CNN Prima NEWS přinese divákům ke čtvrtému výročí zahájení vysílání nové...
Politologové: TOP 09 jen ztrácí, nemá lidi. Tulejův odchod je logický
Premium Poté, co se Pavel Tuleja vzdal nominace na post ministra pro vědu, výzkum a inovace, nemá podle...
Izrael má nový plán pro Gazu. Po válce by na ni mohly dohlížet i arabské státy
Čelní představitelé izraelské vlády uvažují o rozsáhlém plánu poválečného uspořádání Pásma Gazy, v...
Německo sabotuje projekt bruselského Starlinku. Zvýhodňuje Francouze, tvrdí
Evropská unie chtěla do roku 2027 na nízkou oběžnou dráhu Země vyslat soustavu satelitů v rámci...
Apartmán Wellness hotel Frymburk
Frymburk, okres Český Krumlov
2 290 000 Kč
- Počet článků 97
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1379x