Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ač to tak nevypadá, rozhoduje se o osudu dopravy...

Titulní stránky novin, a nejen je, zaplnily v posledních dnech neuvěřitelné informace z naší vládní kuchyně. Řada událostí, kterým se média zcela pochopitelně nevěnovala, by přesto neměla ujít naší pozornosti. Díky originální metodě našich lékařů se například zázračně probrala z mnohaměsíčního kómatu malá holčička. Zdaleka ne tak radostná je pak další zpráva, kterou žurnalisté prakticky vůbec nezaznamenali. Schválen byl totiž návrh dopravní politiky ČR pro období 2014 až 2020 s výhledem do roku 2050.

Pozitivní dozajista je, že z materiálu vyplývá nutnost stabilizovat příjmy dopravní infrastruktury. Absenci tohoto rozpočtového prvku dlouhodobě kritizuji a doporučuje ho ostatně i odborná veřejnost. Bohužel nikdo neuvažuje o fixaci dopravního rozpočtu k výši hrubého domácí produktu. Uvažovaných 43 miliard korun, které  autoři textu ke stabilizaci navrhují, je tak obrovským zklamáním a prakticky to znamená naprosté paralyzování dopravního systému na další roky. Připomeňme jen, že ještě v roce 2010 disponoval Státní fond dopravní infrastruktury částkou 96 miliard korun! To pokládali dopravní experti za optimální stav pro financování výstavby prioritních silnic s tím, že je dostatek peněz i na nezbytné opravy těch stávajících. Vzhledem k drastickým škrtům nikoho proto nemůže překvapit, že schválený materiál ani s výstavbou nových cest příliš nepočítá. Překvapením není ani konstatování, že je dlouhodobě podfinancovaná jejich údržba, klesá kvalita silniční sítě a dochází tak ke znehodnocování již vložených investic. 

Je více než zřejmé, že jakýkoli nový ministr dopravy bude muset hledat nejen úspory, ale především další finanční zdroje. Vládě by měl předložit plán na využití peněz, které již v současné době doprava generuje. Snahou by mělo být to, aby se tyto nemalé finanční prostředky transparentním způsobem vracely do dopravy zpět. Jedná se primárně o spotřební daň z minerálních olejů. Jen díky ní do státního rozpočtu putuje kolem 80 miliard korun ročně! Neopominutelné je i důsledné čerpání peněz z fondů EU. Ty však nesmí sloužit, tak jak je to dnes obvyklé, jako pouhá náhrada zdrojů národních. Samostatnou kapitolou je pak výběr mýta a s tím související příprava nového tendru na  provozovatele tohoto systému. Jeho nedílnou součástí by mělo být nejen variantní rozšíření na silnice nižších tříd, ale především řádově vyšší efektivita.

V rámci financování dopravy musí prostě jít o vyváženou kombinaci příspěvku ze státního rozpočtu, daní, poplatků a evropských dotací. V opačném případě, tedy když tuto rovnici budoucí vláda opět nepochopí, dostane se doprava díky originální péči, která ve světě nemá obdoby, do mnohaletého kómatu.

Autor: Milan Chovanec | pátek 21.6.2013 9:36 | karma článku: 10,53 | přečteno: 640x
  • Další články autora

Milan Chovanec

Rozhovor o ČD Cargo byl vlastně zbytečný

ČD Cargo na tom není ekonomicky dobře. Je v hluboké ztrátě a ta se každý měsíc ještě prohlubuje. Smutné je, že tahle informace je stále aktuální. A to i přesto, že na ni opakovaně již více než dvanáct měsíců upozorňuje ČSSD. Téměř rok také leží na stole tři varianty možného řešení. Překvapivé je, že se žádnou z nich dosud nikdo z kompetentních lidí nezabýval.

28.11.2013 v 12:51 | Karma: 10,89 | Přečteno: 673x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Otevřený dopis Milana Chovance členům krajské organizace ČSSD

Vážení přátelé,nejprve mi dovolte, abych Vám všem poděkoval za práci ve volební kampani. Celkový výsledek sice není nijak oslnivý, nás může alespoň trochu těšit, že jsme dosáhli nejlepšího výsledku v rámci českých krajů. Na analýzu, proč jsme neuspěli tak, jak jsme si představovali, je ještě brzo.

28.10.2013 v 11:24 | Karma: 24,95 | Přečteno: 9478x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Jaký smysl má vstupovat podruhé do stejné řeky?

1200 dnů.Právě tolik času uběhlo od doby, kdy se oficiálně ujal vlády kabinet Petra Nečase. ODS sice tehdejší volby nevyhrála, ale získala post předsedy a mohla pokračovat v díle, které započalo již v roce 2006, kdy stal se premiérem Mirek Topolánek. Někdejší člen jeho vlády Miroslav Kalousek, místopředseda tehdejší "horké novinky" TOP 09, usedl znovu do křesla na klíčovém ministerstvu financí. Benjamínkem kabinetu byla poměrně nečitelná odnož bezpečnostní agentury, která nesla hrdý název Věci veřejné. Před volbami její předáci tvrdě kritizovali pravici a s politickými dinosaury nechtěli mít nic společného. Krátce po sečtení hlasů však bylo vše jinak a spojili s nimi síly.

23.10.2013 v 12:55 | Karma: 12,32 | Přečteno: 535x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Reakce na blog pana Kopty nazvaný otevřený dopis Milanu Chovancovi

Vážený pane Kopto, ve svém otevřeném dopise mě viníte z toho, že do Vaší obce dnes nejede vlak. Přiznávám, že kraj si již nemohl dotaci na této ztrátové trati dovolit. Místo motoráčku zavedli jsme autobusovou linku, která je prostě levnější. Za toto příkoří chcete potrestat ČSSD. A to tím, že ji nebudete volit. To je samozřejmě vaše nezadatelné právo. Ve skutečnosti však nahráváte pravici. Tedy stranám, které v předchozí vládě, prováděly škrty, jež téměř udusily ekonomiku státu a řadu rodin a domácností přivedly na pokraj chudoby. Sociální demokracie chce tuto neblahou situaci změnit a chyby napravit. Je to naše povinnost i odpovědnost. Proto přicházíme s vizí fungujícího státu. K tomu, aby k pozitivnímu obratu došlo, je však důležitý každý hlas, Váš nevyjímaje. Zvažte proto, prosím, ještě jednou svou účast ve volbách.

1.10.2013 v 11:58 | Karma: 11,83 | Přečteno: 1292x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Jak jsem hubnul? Díl druhý…

Začínám!!!! Říjen 2012. Měl jsem za sebou náročnou volební kampaň, byl jsem hodně unavený, a to nejen z volebního klání, ale také z kil, které jsem všude nosil s sebou. Nebylo mi prostě dvakrát valně... Tělo začalo volat o pomoc a jasně mi dávalo najevo, že už toho bylo dost. Funěl jsem do schodů i do každého kopečku. Sice jsem pár dní méně jedl a zhubl asi 3 kila, ale pořád jsem se necítil úplně v pořádku.

20.9.2013 v 10:55 | Karma: 20,39 | Přečteno: 2459x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem

2. května 2024  21:41

Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

  • Počet článků 97
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1379x
Ministr vnitra České republiky, poslanec, před zvolením do Poslanecké sněmovny ČR hejtman Plzeňského kraje. Než se stal hejtmanem, pracoval jako první a ekonomický náměstek hejtmanky. Od roku 2002 do roku 2010 působil jako člen Rady města Plzně, kde byl od roku 2006 také předsedou kontrolního výboru. Je členem ČSSD od roku 1997, od ledna 2011 je jejím předsedou v Plzeňském kraji. Milan Chovanec je také na Twitteru.

Seznam rubrik