Proč nás dusí kamióny?
Vyrůstal jsem v centru Prahy a v dětství jsem se léčil na potíže dýchacích cest. Myslím, že nejsem jediný, kdo byl v tomto zdraví škodlivém prostředí vyrůstat. Vybudováním Barrandovského mostu se problém rozšířil do Krče a Braníka, aniž se ve vnitřní Praze vyřešil (situace v Karmelitské je horší než před vybudováním Barrandovského mostu). Nyní se chystá další rozšíření do Lahovic. V řadě míst, kde bylo slibováno, že se vybudováním moderních silnic situace zlepší, se situace zlepšila jen dočasně, součtové zatížení staré a nové komunikace se zvedá na mnohonásobek.
V roce 1993 se po železnici přepravovalo 49% všech nákladů. V roce 2008 klesl tento podíl na pouhých 23%.Proč?
Samozřejmě proto, že je nákladní železniční doprava pro přepravce dražší. Dopravce musí totiž platit za využití kolejí platit poměrně vysokou částku za ujetý kilometr. Za kamion mimo dálnice zaplatí silniční daň a může si jezdit jak chce , za dálnici platí mýto za ujeté kilometry, které je o řád nižší (od 1,67 Kč/km) než poplatek za kilometr na kolejích (od 42,65 Kč/km) . Zbytek za kamióny doplatí stát z kapes nás všech. Jedná se o částky o více než o řád vyšší, než částka za materškou, o kterou se vedou nekonečné diskuze. Platíme si z kapes nás všech za to, že kamióny poškozují naše zdraví.
Koleje čím dál tím víc zejí prázdnotou. Rozvoj nákladní železniční dopravy nevyžaduje žádné zvláštní investice, české železniční tratě, většinou vybudované ve druhé polovině 19, století, vetšinou stavebně nákladní dopravě vyhovují. Nákladní doprava se někdy dostává do kolize s dálkovou osobní dopravou, ale dálkové vlaky by bylo vhodné převést na nové tratě, protože jim trasy kolejí z druhé poloviny 19. století i s koridorizací nemohou vyhovět. Hustotu sledu vlaků je možno vylepšít výměnou zabezpečovacího zařízení.
Maximální podpora nákladní kolejové dopravy se tedy ukazuje nejen jako ekologická protiváha automobilismu, nýbrž jako hlavní a logický směr vývoje nákladní dopravy vůbec. K maximální podpoře stačí málo-vyrovnat finanční podmínky silniční a železniční dopravy. Specifický případ Prahy s nedokončeným dálničním obchvatem i městským okruhem může snadno vyvolat pocit, že jejich dostavba vyřeší všechny dopravní problémy, avšak predchozí zkušenosti ukázaly, že masivní investice do silniční infrastuktury vždy znamenaly jen zvýšení podílu kamiónové dopravy a nikdy nekončící nesmyslné utrácení stovek miliard z kapes daňových poplatníků. Vybudovaný obchvat se záhy nasytí (Barrandovkský most) a musí se budovat obchvat obchvatu (Lahovický most). Pak asi dojde na obchvat obchvatu obchvatu (žeby ve Vraném?). Když omezíme jízdy kamionů, nebudeme muset neustále stavět obchvaty, obchvaty obchvatů, ani obchvaty obchvatů obchvatů. Úvahy o rušení nádraží (např. Žižkov) jsou v tomto ohledu krokem zcela špatným směrem, ze kterého má prospěch snad jen skupina spekulantů s pozemky a bezpečnostní agentura, která bude na nich postavené objekty hlídat.
Ve stati jsou použity některé myšlenky Tomáše Hudečka a údaje ze strategického materiálu Františka Laudáta „Mobilita 2030“
Michal Štěpán
Couvající autobus za 9 miliard
Zatímco Adam Vojtěch se snaží neustále omezovat shromažďování lidí, aby se nakažlivé nemoci nešířily, svého času nesnesl ani dva lidi na tenisu nebo badmintonu, jeho stájový kolega Karel Havlíček se rozhodl jít opačným směrem.
Michal Štěpán
Libeňský most, nebo tunel?
Na pražské radnici se rozpadla koalice poté, co se radní neshodli na schválení opravy libeňských mostů. Pražané vášnivě diskutují o tom, zda mosty zbourat, nebo ne.Všem nějak uniklo, že pražští radní schválili zajíce v pytli.
Michal Štěpán
Pohřeb pražské dopravy
Naše politická scéna je plná profesionálních politiků - lidí, kteří funkcionaří od útlého mládí a nikdy nic jiného nedělali. Tito lidé obsazují veřejné funkce za každou cenu a jsou lační řídit cokoliv.
Michal Štěpán
Veřejné zakázky v zemi šílených skřítků
Nedávno jsme oslavili výročí 17.11.89. Je to už dávno...v dalších dnech jsme chodili zvonit klíči na Václavák a s ohromným nadšením jsme doufali, že období temna skončilo a budeme si žít jako za 1. repububliky, nebo ještě líp.
Michal Štěpán
Prostě nám do toho nekecejte
Byli jste někdy na pohovoru ne nějakou pracovní pozici? Učastnili jste se někdy nějakého výběrového řízení na nějakou zakázku? Přestavte si, že u takového řízení jste a dostanete otázku, na kterou neumíte odpovědět. Řeknete:Prostě to uděláme. Myslíte, že tu zakázku dostanete?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad
Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního...
Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico
Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...
SPOLU vsadilo na antikampaň. Paroduje heslo ANO a spojuje hnutí s Ruskem
V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...
KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby
Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...
Inspektor/ka Oddělení dohledu nad zpracováním biologických materiálů
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha
- Počet článků 22
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2254x