- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Už mi začalo být trapné, že mám za sebou opakované návštěvy vídeňské Albertiny či známých galerií v Paříži a Londýně, zatímco jsem nikdy nebyl ve Veletržním paláci. Ostuda i nedostatek zdravého lokálpatriotismu! Fakt je, že za „panování“ bývalého šéfa galerie Knížáka mě to k návštěvě nelákalo i kvůli tomuto narcistnímu sebestředníkovi, ale důvod pominul a navíc mě nově přivábila i Muchova Slovanská epopej.
Vhodnou dobou návštěvy se stalo první jarní sobotní odpoledne. U vstupu mě nečekaly žádné dlouhé fronty jako v Louvru – natož „letištní“ kontrola – a vstupenku jsem měl raz dva. Dokonce dvě vstupenky. Jednu společnou pro stálé sbírky a Kokoschkovu výstavu, druhou pro Slovanskou epopej. Biletářka se mě sice optala, zdali jsem senior (musel jsem popravdě odpovědět, že bohužel nikoli, ač jsem tím přišel o slevu na vstupném), ale už mi zapomněla nabídnout slevu na Muchu, která se ve výši 20 % poskytuje držitelům nešťastné Opencard.
Vstupné je relativně vysoké, beze slevy vyšlo na 460 Kč. Pro srovnání, které samozřejmě nemůže být dost objektivní, je to zhruba stejně jako v Louvru, víc než v Albertině a nekonečně méně než v Londýně, kde je vstup do řady galerií zcela bezplatný. Alespoň už na rozdíl od dob minulých nebylo třeba platit za šatnu. Nejsem si jist, zdali by v ceně byl audioprůvodce; nabídnut mi nebyl a nežádal jsem o něj.
Vstupní hale dominuje masivní Rodinova socha Balzaca, kterou autor vystavoval v Praze začátkem 20. století. Sochař udělal pouze tři kopie a tento exemplář byl koupen Společností přátel Moderní galerie v roce 1935.
Začal jsem prohlídku od horních podlaží, kam mě dovezl rychlovýtah. Expozice se nacházejí jednak na galerii okolo úchvatně vysokého ústředního funkcionalistického prostoru tzv. malé dvorany a hlavně kolem budovy podélně v dlouhých sálech. Okamžitě se mi moc líbilo vzdušné uspořádání vystavovaných děl a oceňoval jsem i skutečnost, že zde bylo poměrně málo dalších návštěvníků. Zaměstnanci galerie (dohližitelé) málem hráli vůči návštěvníkům přesilovku. Napadlo mě, že kdyby sem chodilo víc návštěvníků, mohlo by být vstupné levnější a rád bych to dal milé veřejnosti k úvaze, jenže si umím představit, že by se tím vstupné stejně nikdy nesnížilo.
Jednotlivá podlaží jsou tematicky uspořádána, díla téhož autora bývají u sebe, členění mi naprosto vyhovovalo. Návštěvník se obejde bez podrobnějšího plánku – dostane jen rozpis se zaměřením jednotlivých podlaží a rámcovým seznamem vystavovaných autorů. Faktem ovšem je, že právě třeba v Louvru lze získat relativně luxusní plánek v mnoha jazykových verzích, a to dokonce i tehdy, když si ještě ani vstupenku nekoupíte nebo do muzea vůbec nejdete; kromě toho je ke stažení na internetu. Podobně je tomu s londýnskou NG (vstup zdarma, plánek zdarma, šatna zdarma, toalety zdarma).
Vůbec v internetové prezentaci přece jen NG výrazně pokulhává za výše jmenovanými vzory. Stránky Národní galerie nabízejí ukázky jen několika děl, zatímco zahraniční galerie nabízejí takřka všechny exponáty i na svých webových stránkách. Také aspoň na internetu by mohla mít naše galerie podrobnější plánek podlaží, aby se návštěvník mohl předběžně zorientovat, když už na místě plánek nedostane.
Ale zpátky k prohlídce. Kromě základní expozice české moderny mě vrcholně uspokojilo podlaží s francouzským uměním 19. a 20. století, kvitoval jsem, že prakticky každý významnější malíř i sochař jsou zastoupeni přinejmenším jedním dílem. Všichni ti milovaní impresionisté, uzavřenější prostor dokonce vyplnila řada Picassových děl.
Čeští modernisté mi také přišli zastoupeni reprezentativně – Čapek, Zrzavý, Špála. Několik děl Úprky a když jsem narazil i na Rykra, tvůrce slavného obalu Kofily, vzpomněl jsem si, co řekl o Úprkových obrazech: totiž že mají cenu skoby, na kterých visí… Úprka zemřel 12. ledna 1940, Zd. Rykr o tři dny později skočil pod vlak, aby nepadl do rukou gestapa…
Nejnovější české umění jsem prohlédl zběžně, přece jen mě čekali ještě Kokoschka a Mucha; aspoň zde jsem nezůstal ušetřen ani toho Knížáka. V prvním patře se prostor stálých sbírek dělí s dočasnou Kokoschkovou výstavou. Tedy jako na Kokoschku jsem tam šel, ve skutečnosti jde o expozici typu „Kokoschka v kontextu doby za svého pobytu v Československu“. Z Kokoschkovsky prezentované výstavy tvořila asi 2/3 díla dalších soudobých autorů vzniklá v předvečer druhé světové války. Kokoschkův barevný postimpresionismus (oficiálně asi expresionismus) se mi líbil stejně jako autorův zdravý přístup k životu – jako mladík zbožňoval obletovanou Almu Mahlerovou, u nás ve zralém věku poznal mladou Oldu Palkovskou, která se pak stala jeho ženou. A žil až do 94 let.
Alfonse Muchu mám rád. Nejen prvoplánově pro jeho krásné a důmyslně koncipované plakáty, ale pro úžasnou šíři jeho uměleckého záběru – vždyť se věnoval interiérovým návrhům (doporučuji pařížské městské muzeum Carnavalet, vstup zdarma), výzdobě skla, návrhům poštovních známek či platidel a – samozřejmě – obrazům. Obrovská plátna Slovanské epopeje jsou vskutku pozoruhodným malířským cyklem. Po barvami rozhýřeném Kokoschkovi šlo až o dramatickou změnu: Muchova epopej je provedena zastřenými barvami. Obrazy jsou složité, zaplněny množstvím figur a symbolů a bez vysvětlení se sice dají obdivovat, ale těžko jim lze důkladně porozumět. Naštěstí zde nabízejí za další desetikorunu užitečný manuál. Zase, ve srovnání s velkorysostí zahraničních galerií bych si dokázal představit, že bude sešitek zahrnut v ceně vstupenky a k dispozici volně.
Resumé? Národní galerie mi nabídla krásnou zábavu na celé odpoledne a bohatý umělecký zážitek. Veletržní palác poskytuje důstojné výstavní prostory, mezi podlažími se lze pohybovat výtahem i po širokém schodišti. K dispozici je dostatek toalet, v přízemí neschází už takřka povinný shop s uměleckými publikacemi i nezbytná kavárna. Jde o vážnou galerii, ve které se budou děti nudit, ale dospělí si ji právě proto dobře vychutnají – na rozdíl třeba od Louvru zde neběhají rozjívená děcka a na každém kroku si nepořizují selfíčka. (Návštěvní řád NG sice fotografování v zásadě povoluje, avšak u vstupu do expozic v jednotlivých podlažích jsou všude ikonky s přeškrtnutým fotoaparátem. Nicméně jsem některé návštěvníky fotografovat viděl, aniž byli napomínáni.)
Přátelé umění, veďte tuto galerii v patrnosti. Možná ji nebudete navštěvovat opakovaně, ale za jednu návštěvu i doporučení známým rozhodně stojí! A ty peníze nejsou tak hrozné. V podvečer téhož dne se v Praze hrál za daleko dražší vstupné fotbal Česko–Lotyšsko a fotbalovým příznivcům přinesl určitě mrzutější zážitek…
Další články autora |
Švihovská, Praha 4 - Písnice
15 000 Kč/měsíc