Formativní hodnocení neporovnává žáky a soustředí se na jejich individuální pokrok
Pokud ale k hodnocení nepřipojí kvalitativní složku, tedy informaci o tom, v jaké oblasti udělal příjemce chybu a jakým způsobem se může zlepšit, nejedná se o formativní hodnocení.
Legislativně, dle školského zákona, hodnotíme prospěch prostřednictvím klasifikace (typicky známky), slovního hodnocení nebo kombinací předchozích dvou. Každý způsob hodnocení má svá specifika a je vhodný pro určitou situaci.
Klasifikace se používá pro sumativní účely hodnocení, tedy pro posouzení žákova výkonu a zhodnocení výsledku učení vzhledem k výkonům ostatních žáků. Ve srovnání se slovním hodnocením je známkování výrazně časově úspornější. Na druhou stranu má známka pro příjemce malou vypovídající hodnotu o tom, v čem konkrétně chyboval, jaká je příčina chyby a jaká je možnost nápravy.
Jestliže je klasifikace primárně spojena se sumativním hodnocením, u slovního hodnocení to takto jednoznačně definovat nelze. Slovní hodnocení může být použito v sumativní i formativní funkci. Jestliže je například slovní hodnocení použito na vysvědčení, má z podstaty smyslu vysvědčení sumativní charakter.
Slovní hodnocení klade vysoké nároky na schopnosti pedagogů. Je třeba používat popisný nikoliv posuzující jazyk a znát žáky individuálně proto, aby měla zpětná vazba co nejlepší dopad na učení žáků. A ne vždy je reakce na zpětnou vazbu taková, jakou učitel očekává. Učitel musí průběžně zjišťovat, jestli energie a čas investovaný do formulace zpětné vazby měl prokazatelný efekt na učení žáka.
Samotné formativní hodnocení definujeme jako průběžné, které nehodnotí výsledek učení, ale jeho proces. Užívá se tedy ve chvíli, kdy se žák ještě učí a má prostor ke zlepšení. Podstatné je, aby objekt hodnocení vždy obdržel informaci o tom, do jaké míry jeho práce odpovídá požadavkům a co může udělat pro to, aby byl příště úspěšnější. Ve formativním hodnocení tak neexistuje pomyslný strop v podobě jedničky, kdy může žák nabýt dojmu, že se už nemá co učit.
Zároveň by nad zpětnou vazbou měl více času trávit příjemce než ten, kdo ji poskytuje. Pokud žákům vrátíme písemnou práci s tím, že jim opravíme všechny chyby, příliš je to neposune. Když ale například vyznačíme řádky, které chyby obsahují, je na žácích, aby konkrétní chyby našli a opravili je.
U formativního hodnocení ale nejde pouze o zpětnou vazbu, jedná se o celkovou koncepci pedagogické práce, kterou v základu můžeme rozdělit do pěti strategií: cíle učení a kritéria úspěchu, třídní diskuse a důkazy o učení, poskytování zpětné vazby, vzájemné hodnocení žáků a sebehodnocení žáků.
Každá strategie obsahuje množství konkrétních nástrojů, ze kterých učitel volí ty nejvhodnější do své praxe. Neexistuje však zaručený návod, jak na to. Do procesu vzdělávání vstupuje nespočet proměnných a fakt, že pedagogové měli s konkrétní aktivitou úspěch v jedné třídě, neznamená, že ho budou mít v jiné třídě znovu.
Formativní hodnocení klade důraz na to, aby změny, které učitelé ve svých hodinách zavádí, probíhaly postupně. Aby totiž byly změny trvalé, musí je učitel pevně začlenit do již existujících rutinních postupů, a to vyžaduje čas. Pokud například vyučující za dvacet dva let učitelské praxe položí ve třídě celkem asi půl milionu otázek stále stejným způsobem, je skutečně velice těžké začít to dělat jinak.
Nový přístup k výuce stojí určitý čas. A toho mají vytížení učitelé většinou nedostatek. Dylan Wiliam tedy například doporučuje, aby učitelé ohodnotili jen čtvrtinu prací, druhou čtvrtinu aby si navzájem ohodnotili žáci (vrstevnické hodnocení), čtvrtinu aby ohodnotil sám žák (sebehodnocení) a jednu čtvrtinu učitel nehodnotil, pouze žákovské práce zběžně prohlédl.
Formativní hodnocení je již řadu let pevnou součástí mnoha zahraničních vzdělávacích systémů a jakkoliv je jeho zavedení časově náročné, jsem přesvědčený o tom, že se jedná o směr, kterým se i naše školství musí vydat.
Michal Orság
Dovětek k maturitám

Připomínám, že student střední školy, který úspěšně absolvuje všechny ročníky, se následně – pokud o to má zájem – k maturitní zkoušce musí přihlásit, nepostupuje k ní automaticky.
Michal Orság
Úřední maturita

Tedy zrušení zkoušky samotné, studenti budou mít na maturitním vysvědčení z daného předmětu průměrnou známku. Kdo ze studentů bude mít potřebu si zkouškou reálně projít, tu možnost stále mít bude.
Michal Orság
Příprava učitelů na souhrnné slovní hodnocení

Celá lednová diskuse o slovním hodnocení na vysvědčení byla vedena mírně pozdě, měla proběhnout nejpozději začátkem nového školního roku, tedy v září. Nyní je proto vhodná doba na přípravu druhého pololetí.
Michal Orság
Formativní hodnocení na vysvědčení nepatří

Formativní hodnocení, buzzword posledních měsíců, se aktuálně skloňuje i ve spojitosti s blížícím se vysvědčením. Hned na začátku musíme upozornit, že hodnocení ve formativní funkci na vysvědčení nepatří.
Michal Orság
PES, nikoliv PSA

PES, potažmo PES ČR, je akronym (zkratka složené z počátečních hlásek nebo slabik více slov). V tomto konkrétním případě Protiepidemický systém České republiky.
Další články autora |
A modré přilby jen přihlížely... Fotka ze Srebrenice dodnes straší Nizozemsko
Seriál Nizozemští vojáci sedí na střeše obrněného vozidla, vedle sebe modré přilby. Pod nimi stojí tisíce...
Plovoucí bary a „nepřevratitelný“ raft. Na Vltavě kvete zvláštní vodácký byznys
Je deset hodin ráno a na jezu v Herbertově, dva kilometry po Vltavě od Vyššího Brodu na jihu Čech a...
Proslavily ji šaty z minerálky. Topmodelka z ikonické reklamy se vrátila do Varů
Michael Douglas, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard. Celá řada hvězd a celebrit ozdobila letošní...
Drát, který odpojil polovinu Čech. ČEPS zveřejnil snímky poškozeného vedení
Provozovatel přenosové soustavy ČEPS zveřejnil ve čtvrtek poprvé i snímky poškozeného vedení V411....
OBRAZEM: Stano odhalil Bartoškův poslední portrét. Dakota si napravila reputaci
Jak naposledy zvěčnil renomovaný fotograf Tono Stano Jiřího Bartošku, se můžete jít podívat do...
Rozvést se půjde od roku 2026 rychleji a snáz. Chystané novinky přibližuje advokátka
Od příštího roku by mělo dojít ke zjednodušení a také urychlení rozvodového řízení. Upraví se i...
Napodobeniny západních řetězců ovládly Rusko. Zrušení sankcí se nebojí
Krátce po vypuknutí války na Ukrajině se z Ruska začaly stahovat nadnárodní firmy. Mezi ně se...
Jak si lze přivydělat s baterií. Se stabilizací elektrické sítě pomohou i domácnosti
Premium Cesta k horkému šálku čaje vypadá tak jednoduše. Stačí napustit vodu do rychlovarné konvice a...
Léčili rakovinu čajem, zemřeli. Někteří lidé stále utíkají od doktorů k léčitelům
Premium Dávejte si kávové klystýry a pijte čerstvé zeleninové šťávy. Podobných doporučení jsou na internetu...

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 38
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 582x
Ředitel www.edukacnilaborator.cz