Recenze Deset let s Václavem Havlem od Ladislava Špačka

Od úmrtí našeho bývalého prezidenta Václava Havla uplynulo více jak půlroku. Jeho smrt přišla velmi nečekaně a zarmoutila celý národ. Ztratili jsme jednu z nejvýznamnějších postav naší novodobé historie. Bývalý Havlův mluvčí a ředitel Tiskového odboru Kanceláře prezidenta republiky Ladislav Špaček napsal o svém působení na Hradě velmi zajímavou knihu. Jaké jsou jeho vzpomínky na deset let úřadování se nyní dozvíte.

Ladislav Špaček vystudoval Pedagogickou fakultu v Ostravě, později Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Na katedře českého a slovenského jazyka FF UK učil historický vývoj spisovné češtiny. Působil v České televizi jako vedoucí domácího zpravodajství a zároveň byl parlamentním zpravodajem a moderátorem pořadu Události, komentáře. V letech 1992 až 2003 mluvčí prezidenta republiky Václava Havla a ředitel Tiskového odboru Kanceláře prezidenta republiky. Je spoluautorem a protagonistou televizního seriálu Etiketa, autorem knih Etiketa, Velká kniha etikety a Slon v porcelánu aneb jak se neztratit v labyrintu etikety.

Pan Špaček  nepopisuje deset let s prezidentem klasickým stylem, jak se můžeme dočíst v životopisech. Kniha je složena z kapitol, ve kterých jsou tématicky seřazeny vzpomínky na bývalého prezidenta. Autor popisuje své začátky působení na Hradu, líčí zážitky ze zahraničních cest, některé kuriózní zážitky, ale také zmiňuje těžká období úmrtí manželky Olgy, nemoci a loučení se svou funkcí.

Kniha se jistě nemůže porovnávat s klasickým životopisem. Je orientovaná pouze na jedno krátké období prezidentova vládnutí a navíc je psána někdy až moc subjektivně. Ale to právě je ta největší výhoda a kouzlo této knihy, že pan Špaček nekonstatuje pouze suchá fakta z období spolupráce s Hradem, ale přidává do situací vlastní názor, díky němuž se můžeme lépe do situace vcítit. Čtivost je také možná způsobená tím, že všichni nějakým způsobem známe Václava Havla, ale určité soukromé informace z prezidentova života jsou pro nás  lákadlem, a proto nás zajímají. Knize velmi pomohla právě subjektivnost, je v ní velmi důležitá nezávaznost, text není strojený, složitý, tvoří ho vytříbený jazyk autora.

Jediné, co mi trochu v knize chybělo, byl popis některých významných událostí v domácí politice (například Opoziční smlouva, střety s ostatními politiky), prostě nějaký autorův názor.

Knihu mohu vřele doporučit. Je velmi čtivá, budete ji mít přelousknutou během pár dní možná u některých pár hodin, jednoduše se od ní neodtrhnete Doufejme, že se někdo v budoucnosti ujme klasického životopisu našeho bývalého prezidenta a pořádně se o něm rozepíše. Tento výtisk samozřejmě nepojme celou osobnost Václava Havla. I tak ale panu Špačkovi velice děkuji za tuto skvělou knihu.

Zdroje informací o autorovi: ladislavspacek.cz

Autor: Michal | sobota 21.7.2012 22:36 | karma článku: 12,50 | přečteno: 1519x