Tantra neboli tantra jóga

Tantra neboli tantra jóga Pro většinu lidí ze "západní části světa" je první setkání s tantrou velkým překvapením. Bohužel ta první seznámení bývají obvykle přes západní, většinou americké "učitele", kteří naprosto opomíjejí jakýkoli duchovní rozměr tohoto učení a zužují je pouze na krásné, sexuální setkání dvou i více lidí. V tomto duchu probíhá i většina výuky v ČR. Chci poukázat na to, že tantra je duchovní cesta jako kterákoli jiná – i když využívá hodně sexuální energie – a tudíž sleduje jediný, zásadní cíl- dosažení osvobození, osvícení, poznání sebe či nejvyššího bytí, oproštění se od závislostí. To znamená, že ve vás nebude posilovat vaše vášně, ale naopak vás naučí je překonat. Všechny vášně, či závislosti nepřekonáme tím, že je potlačíme nebo se jim budeme vyhýbat a namlouvat si, že je již nemáme, ač v nás budou latentně dřímat a čekat na vhodnou příležitost – nýbrž je třeba těchto vášní a závislostí využít jako hnací sílu k jejich ovládnutí. Jsou naší největší silou, tak proč bychom se jí měli zbavovat? Avšak to neznamená, že se vrhneme do víru vášní a závislostí. To by nás zcela pohltilo a zničilo. My musíme nalézt tu velmi křehkou hranici mezi jejím použitím a ovládnutím. K tomu slouží další cvičení, která je nutné si přidat. Ta pracují především s vaší myslí, tělem a energií. Pak budeme teprve schopni postupovat správně na cestě tantry. Z toho všeho je jistě jasné, že tantra není pro erotomany a nymfomanky, a že také nejde o léčení sexuálních poruch a komplexů, či jen erotické masáže. Je prostě jen pro někoho – jako ostatně všechny duchovní cesty. Ti, kteří to nechápou, žádnou tantru necvičí.

 

Tantrické milování

Nejsilnějším pudem v člověku je pochopitelně jako u každého živého tvora touha žít, přežít, prostě být, nezemřít. S ním souvisí a hned na něj se logicky navazuje touha se rozmnožovat, udržovat rod ve svých dětech. To vše je člověku vrozeno právě proto, aby na Zemi stále trval život. Proto je ve světě živých tvorů vzájemná přitažlivost, pohlavní touha a s ní související sexuální akt spojení obou pohlaví. To je však jen na té nejhlubší úrovni. Touha po druhém pohlaví se projevuje neustálým, vzájemným vyrovnáváním sil přitažlivosti a odpudivosti. Ač je to trochu divné, nemůže být pouze přitažlivost, ale musí být též opačná síla, aby se stále dosahovalo rovnováhy ve vesmíru. Díky tomu krouží planety ve svých drahách a nespadne na Zemi Měsíc, či naopak není Země vtažena do Slunce atd.

Není pravda, že většina zvířat se pouze rozmnožuje a udržuje svůj rod. Dnes již víme z mnoha vědeckých pozorování, že zvířata žijí většinou též erotický život i mimo akt oplodnění, že si dokáží velmi vychátnávat pohlavní spojení a co nejdéle ho prodlužovat či vícekrát opakovat, že jich je velká většina polygamních a vůbec není výjimkou homosexualita. Ovšem na rozdíl od zvířat bylo člověku dáno vědomí, mysl a rozlišovací schopnosti. Tím se mu dala možnost pracovat na zdokonalení a naplňování jeho smyslu života zde na Zemi, usilovat o sjednocení s všudypřítomným bytím a poznání skutečné lásky ve všech jejích aspektech a úrovních. Neměl by tedy skončit u pouhého uspokojování pohlavního pudu či zplození potomků. Stejně tak by neměl zúžit vztah na intelektuální či utilitární, prospěchářský.

V tomto smyslu nám nabízí velké možnosti tantra. Ovšem tantra správně pochopená, správně prováděná. V člověku je jistě, ne však u každého, nejsilnější silou přitažlivost k druhému nebo i stejnému pohlaví. Člověk touží vyjadřovat své city, dávat druhému nebo i druhým svou lásku. Důvodem je obvykle potřeba uspokojení, zbavení se neklidu v mysli i těle a dosažení na chvilku určitého klidu. Někdo to má silnější a tak ho často druzí odsuzují, že to přehání. Ale je to prostě stejné jako třeba s jídlem - někdo jí více, někdo méně. Je to energetická potřeba těla a člověk ji jen následuje. Zároveň by si jí však měl být správně vědom. Následujeme-li totiž pouze svou touhu - byť je oprávněná - energii spíše ztrácíme, než získáváme. A u pohlavní touhy to platí mnohem více. V jejím základu je totiž vložena nekonečná, božská síla kundaliní, která vám dává možnost transformace. Na toto přijít a toto aspoň zlomkem zakusit, je velké poznání. Potom pochopíme, že nesmíme svou pohlavní energií mrhat, ale uvážlivě jí užívat ku svému prospěchu. Je možné ji též stravou, cvičeními a meditacemi zesilovat. To však zajímá jen někoho. To je totiž duchovní cesta. Proto ten, kdo toto nechápe, nechce a nedokáže praktikovat, nemá v tantře co dělat.

Bohužel, právě takoví lidé tantru nejvíce vyhledávají a myslí si, že tantra jim umožní intenzivnější zkušenost sexu a uspokojení. Často tomu napomáhají i stejně orientování učitelé tantry, takže jsou vlastně všichni spokojeni. Nemohou se však dostavit pochopitelně žádné duchovní výsledky, natož poznání skutečné lásky.

Chcete-li se tantricky milovat, musíte být velmi duchovně vyspělí, bdělí a stále si všeho vědomí. Takových lidí není mnoho a na dosažení tohoto stupně uvědomění se musí velmi tvrdě pracovat. Ti, kdo se tantricky milují, si vzájemně vyměňují svoje nejjemnější energie a tím se regenerují a dokáží spolu duchovně růst. Že to přináší obrovskou vzájemnou radost, lásku i uspokojení na všech úrovních bytosti, je samozřejmé. A není vůbec důležité, zda jde o rozdílná, či stejná pohlaví. To je až ten nejhrubší aspekt spojení. Nejpodstatnější je stav vědomí. Ostatně v člověku jsou obě polarity a je jen na něm, jak je dokáže využít ke svému duchovnímu růstu.

Z toho všeho je důležité si uvědomit, že tantra je nesmírně těžká duchovní cesta - ostatně jako všechny - a je jen pro některé lidi. A dosáhnout tantrického milování je dlouhodobá záležitost, která vás nutí projít mnoha zkušenostmi na nižších úrovních, v nichž se nesmíte svým vědomím ztratit. A to je největší nebezpečí tantry, která vás může potom strhnout do stavů velmi závislých.

Tantrická setkání

Každé tantrické setkání by mělo probíhat v naprostém uvolnění, bez napětí jak fyzického, tak psychického. Pak lze prirozeně a spontáně zaujímat vhodné pozice pro výměnu energií. Abychom toho ovšem dosáhli, je třeba před tím individuálního cvičení, při němž poznáváme své tělo, nestydíme se za něj, učíme se ho dotýkat a pozorovat účinek doteků a nepovažovat jakoukoli část těla za zakázanou či snad nečistou. Obdobně tomu je při setkání dvou i více žen. Aby se mohly přirozeně navzájem dotýkat a vzrušovat, musí se nejprve poznat a vytvořit si spolu uvolněný vztah bez psychického napětí - čili zharmonizovat své energie, vzájemně se na sebe těšit a mít při setkání radost z objevování svých tajemství. Potom budou doteky přirozeně vycházet z jejich srdcí a spontáně na sebe navazovat. Nebude třeba hledat hranici mezi těmi jemnými, něžnými a dalšími intenzivnějšími.

Z toho vyplývá i prirozenost zvuků. Ty jsou naopak nesmírně důležité a vůbec by se jim nemělo bránit, aby se projevovaly. Nestyďte se za jakýkoli zvuk - ať je to vzdychání, sténání, hekání či i výkřiky atd. Součástí tantry je náda jóga (jóga zvuku), v níž je sjednocení člověka se zvukem součástí praxe. S tím vším pochopitelně souvisí i dech. Ten se obvykle při vzrušení zrychluje, ale čím jsme uvolněnější a jdeme svou koncentrací hlouběji do nitra a sjednocení, tím více se zpomaluje a sjednodnocuje s dechem toho druhého. Učte se pozorovat dech a být vnímavé k dechu té druhé a vašemu vzájemnému dýchání. Klidně i mějte radost ze zvuků líbání, vzlykání i dalších, a když to budete cítit, můžete i občas něco krásného a milého té druhé zašeptat.

Nebojte se užívat si radosti ze vzájemného setkání, ale zároveň buďte bdělé tak, abyste nebyly zcela strženy a věděly, že každé setkání vás posune dál, bude vám dávat energii a omlazovat vás jen tehdy, nebude-li pouze pro uspokojení, ale naučíte-li se při něm dávat i přijímat.

Mantry a náda jóga v tantře

Jak jsem se již zmínil u významu zvuků a dechu, má i náda jóga, hudba a mantry obrovský význam v tantře. Tantra pracuje s vibracemi na různých úrovních, a tak její součástí jsou potom mantra, náda i šruti jóga. Pochopitelně, že na nejjemnější úrovni mentální se pracuje s myšlenkovými vibracemi při meditacích, dále s dechem ve šruti józe a pránájámě, se slovními vibracemi mentálními, šeptanými a hlasitými v mantra józe a dalšími zvuky v náda józe. Do této oblasti spadá i vhodná hudba. Jde vesměs o hudbu jednak harmonizující, dále působící na čakry a nakonec rozvibrující a nabíjející všechny buňky těla. V tantře je totiž třeba dosáhnout toho, aby vzrušení nezůstalo pouze v pohlavních orgánech či erotogenních zónách, ale cítili jste je postupně ve všech buňkách těla. Teprve tehdy je dosaženo sjednocení, což je vlastní význam slova tantra. Každý žák tantry musí mít osobní mantru vybranou a předanou učitelem. K ní dostává obvykle i vhodné duchovní jméno. To vše slouží ke změně jeho postoje k sobě samému a mantra pomáhá k dosažení vyrovnanější mysli, ovládnutí vzrušení a přeměně sexuální energie na duchovní. Předání mantry učitelem je velmi hluboká věc, která je spolu navždy spojuje.

Hudbu užívanou při tantře posloucháme obvykle vleže nebo v jiné vhodné, pohodlné pozici, kdy je tělo co nejvíce uvolněné. Snažíme se o to, abychom nenaslouchali pouze ušima, nýbrž celým tělem, doslova zvuku nabízíme všechny buňky - asi jako když se opalujeme na pláži nazí a vystavujeme se slunci. Časem se stane naše tělo citlivější pro zvuk i sexuální energii. Mantry se opakují při vlastním vzrušování nahlas nebo v mysli, obdobně při společném setkání dvou i více déví. Při velkém vzrušení je třeba odložit mysl, nepřemýšlet a nechat samotnou energii vzrušení, ať vás vede. Při pravidelné praxi jak manter, tak milování, se začnou mantry v mysli samy vynořovat a přeměňovat tak vaše vzrušení na meditaci prostoupenou spočinutím, klidem a láskou. Teprve pak začne opravdová tantra.

Jantry a další meditační obrazce

Jantry jsou geometrické obrazce, které v sobě mají abstraktně zakomponovánu symboliku nauky či duchovní cesty. V tantře jde obvykle o vyjádření buď jedné nebo druhé polarity projeveného bytí, nebo o jejich jednotu. Máme pak různé druhy jóni janter, janter lingamu a jednotu obsaženou ve šrí jantře. V ní je důležitý bod (bindu) uprostřed symbolizující počátek a konec všeho, z nějž se projevily obě vesmírné polarity.

Často se v tantře medituje na různé obrazy božstev, především aspekty Déví v jejích projevech hrozivých (Kálí, Durga), milosrdných a ochraňujících (Šrí, Lakšmí), udělujících poznání a moudrost (Sarasvatí), lásku (Rádha-Kršna), na Šivu s družkou Párvatí nebo jen symboly Šivy – lingam, trojzubec (trišůla = tři guny), bubínek damaru (tj. prvotní zvuk óm), třiapůlkrát stočenou a vztyčenou kobru (probuzená kundalíní) a další.

Ve vlastních cvičeních tantry se medituje na podobu gurua a často na jóni vybrané ženy, která symbolizuje Déví.

Při všech těchto meditacích se obvykle opakují nahlas nebo v mysli vhodné mantry. K tomuto účelu je třeba zpočátku užívat málu (růženec o 108 zrnech, přes 109., označené většinou provázkem, se prsty nepřechází a vrací se od něj zpátky při dalším opakování 108 manter. To, na čem stojí praxe tantra jógy, jsou tři nerozlučné podmínky – mantra, jantra a tantra. Proto jsou velmi důležité také tři mantry ze spisu Šrí Lalita Sahasranáma (Tisíc jmen Bohyně):

ÓM MAHÁMANTRÁJAI NAMAHA ÓM MAHÁJANTRÁJAI NAMAHA ÓM MAHÁTANTRÁJAI NAMAHA

Dále se také medituje na různá vyobrazení čaker, která se dle škol a zkušeností mohou lišit.

Jednotlivé obrazce čaker k meditaci můžeme zaslat na dobírku. Jeden obrazec je za 30 Kč, sada všech osmi čaker je za 200 Kč. Objednávejte na e-mail krsna@atlas.cz

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jiří Mazánek | neděle 19.12.2010 13:39 | karma článku: 9,54 | přečteno: 1783x
  • Další články autora