Rozpravy o tantře – 9. část

Většina lidí mluví o sedmi čakrách. Skutečností však je, žečaker je šest, protože čakry jsou stále ještě součástí těla v jeho úrovní hrubohmotné  a jemněhmotné, což odpovídá jednotlivým živlům (tattvám), jimž přísluší. Jimi stoupá kundaliní šakti, než se spojí v šesté čakře se Šivou, mužskou polaritou. Potom již vědomí vchází do bindu, transformačního bodu a tím do jiné dimenze bytí v sahasráře. Proto je sahasrára již mimo čakry a mluví se o jejím významu samostatně. Proto je ve všech starodávných Písmech popisováno vždy šest čaker včetně toho asi nejznámějšího spisu Šat čakra nirúpana, tj. v překladu Popis šesti čaker. Samozřejmě, že je mnohem více dalších čaker jak vedlejších, tak pod úrovní první čakry, ale jejich význam není tak důležitý. My tedy začneme popisem první čakry.

Múládhára čakra

"Dva palce nad konečníkem

a dva pod lingamem

nachází se prostor široký čtyři palce,

který zaujímá hlíznatý kořen.

V tomto místě je jóni obrácená dozadu.    

Tento prostor nazývaný kořenem (múla) obývá bohyně kundaliní.

Má tři a půl závitu a pohlcuje konec svého ocasu.

Setrvává v sušumně. Odtud vybíhají všechna nádí.

Spí zde jako had vyzařující světlo.

Je bohyní projevu a nazývá se semenem (bídža).

Věz, že tato kundaliní je jako roztavené zlato a plná energie.

Je silou (šakti) boha Višnua.

Je matkou tří gun (sattvy, radžasu, tamasu).

Zde je umístěno krásné semeno lásky jako květ bandhúky,

zářící jako zlato. Podle jógy je věčné.

Také sušumna je obklopuje.

Zůstává tam zářící jako podzimní luna

se svítivostí miliónů sluncí a chladem miliónů měsíců.

Bohyně Tripura Bhairáví spojila oheň, slunce a měsíc

v jedno sémě (bídža). To se nazývá též velkou energií (mahášakti).

Semeno je obdařeno schopností pohybu a vnímání a obíhá tělem.

Je subtilní, žhnoucí jako oheň, někdy stoupá, jindy klesá.

To je velká energie sídlící v perineu

nazývaná svájanbú lingam, sám ze sebe zrozený.

Toto vše se nazývá múládhára padma.

Na jeho čtyřech okvětních lístcích jsou písmena VA, SÁ, ŠA, SA."  

                                   Šiva samhita, verše 56-63

 

Toto je část popisu z tradičního spisu Šiva samhita. Jde však pouze o část, protože my si zbytek přiblížíme stručněji a systematičtěji, jak tomu budeme činit i u dalších čaker.

Každý název čakry má svůj smysl a vyjadřuje něco, čím se čakra vyznačuje. Slovo múla znamená kořen a ádhara oporu. Potom tvoří tato čakra oporu v kořeni, v základu, na níž se staví, spočívá v kořeni všech šest čaker. Její umístění bylo vysvětleno ve verších. Je spojena s živlem zemským (prthiví), což vyjadřuje čtverec v oplodí a žlutá barva, a smyslem čichu. Ten je třeba především k uspokojení základních životních potřeb, které se hledají hlavně čichem, takže jí také odpovídá jako smyslový orgán nos. Jako výkonný orgán je však konečník, který odpovídá za vylučování a tedy ho ovládá energie apána váju. S tím souvisí i jeho ovládnutí - a vůbec celé perineální oblasti - z důvodů, aby se též ovládl únik prána váju. Jde o tu nejhrubší úroveň, o zachování života, stání pevně na zemi, což je vyjádřeno zobrazením slona v jantře čakry. Ten má bílou až našedlou barvu a sedm barevných chobotů symbolizujících sedm lidských vlastností, které mají být poznány a uvedeny do souladu.

Z múládhára čakry vycházejí tři nejdůležitější nádí. Na pravé straně je to pingala, horké, sluneční nádí, zastupující mužskou energii, symbolizované zvukem HA. Na levé straně je to ida, chladivé, měsíční nádí, zastupující ženskou energii a symbolizované zvukem THA. Uprostřed je to sušumna, hlavní nádí, spojující všechny čakry, jíž proudí kundaliní šakti, je symbolizována zvukem ÓM. Vchod do sušumny se nazývá dveře k brahma (brahmadvára) a uzavírá je hlavička hadu kundaliní šakti.

Na slonovi je zářivě rudý trojúhelník stojící na špici a kolem něho je bídža mantra čakry LAM. Symbolizuje ženské pohlaví (jóni) a jeho energii, která musí být probuzena. V trojúhelníku je mužské pohlaví (lingam), kolem nějž je tři a půlkrát obtočen had kundaliní šakti. Ta svou hlavičkou uzavírá vchod do lingamu a tedy vstup do sušumny. Trojúhelníkem se šíří kandarpa váju, což je druh energie apána váju. Je v něm písmeno K náležící káma bídža mantře KLÍM. Tou se probouzí komnata lásky (madanágárátmaka). Kundaliní pije z lingamu sladký nektar (madhuram) a zároveň sama tento nektar tvoří.

Každá čakra má také své božstvo mužské a jeho šakti. Obojí symbolizuje úkol této čakry. Zde je to dítě Brahma (Bala Brahma), čili bůh Stvořitel, který má čtyři hlavy. Ty symbolizují to, že vidí do všech čtyř světů a dále představují aspekty fyzický, rozumový, citový a intuitivní. Ženským božstvem je Šakti Dákiní, která atributy ve svých čtyřech pažích vyjadřuje odvahu, nebojácnost a nepřítomnost strachu ze smrti.

Múládhára čakra nás tedy jednak upozorňuje na to, že je v ní počátek všeho a dále několikrát vyjadřuje přítomnost obou polarit. Zároveň je v ní na špičce lingamu zvuk ÓM, který začne znít při probuzení kundaliní šakti s jejím vstupem do lingamu a dále do sušumny. Je potom slyšet vnitřním sluchem a dává inspiraci především básnickou a hudební, ale zároveň také dar řeči, výmluvnosti a porozumění všem jazykům.

Je ještě více dalších aspektů první čakry, které by se mohly rozebírat, ale podstatné je uvědomit si, že nejprve je nutné se v této základně všeho upevnit, abychom měli na čem stavět  a mohli se oč opřít. Pak je třeba probudit její energii, aby vůbec začal transformační proces. Probuzení se provádí především meditací na tuto oblast, případně na její grafické znázornění (jantru). To spojujeme s opakováním (džapou) jednak bídža mantry celé čakry (LAM) a dále s káma bídža mantrou (KLÍM). S tím se ovšem pojí dechová cvičení, případně zádrž dechu (kumbhaka), bandhy a mudry a případně další cvičení. To musí určit správný duchovní učitel (sat guru).

Čakru lze probudit i jinými způsoby – milostí gurua, drogami (ty musí opět ale předepsat guru), spontánně sexem a sportem či nějakým hlubokým zážitkem. To jsou ovšem situace nepředvídatelné a neovladatelné, na něž se nelze spoléhat. Mezi ně patří i to, že se někdo zrozuje s již probuzenou kundaliní šakti díky svým skutkům v minulých vtěleních a stejně tak často se probouzí u některých umělců - básníků a hudebníků. Záleží však na jejich osobním životě, zda s touto energií správně naloží nebo ji promrhají.

Již v této čakře lze vytrvalou praxí získat některé vyšší síly (siddhi), ale to vůbec není cílem. Probudí-li se kundaliní šakti, rozvinou se její závity a ona dychtivá po spojení se Šivou, neboť  je božskou, ženskou energií, vstupuje do lingamu,  tím překoná první uzel (brahma granthi) a pokračuje sušumnou vzhůru. Je to většinou doprovázeno příjemnými pocity, protože se probouzí energie kámy, rozkoše, kterou je třeba ovládnout. Jedině tak vám může obrovská energie kundaliní šakti posloužit na duchovní cestě. 

 

 

                                                                      

Autor: Jiří Mazánek | pondělí 25.8.2014 13:15 | karma článku: 9,26 | přečteno: 475x
  • Další články autora