Rozpravy o tantře – 4. část
Tím je právě zvuk óm. Na tuto šrí jantru se medituje, aby bylo dosaženo tohoto počátečního stavu. Rozrůstání tohoto projevu ze spojení Šivy a Šakti do dalších bytostí je vyjádřeno dalšími a dalšími trojúhelníky obojího druhu. Zcela obdobně o stvoření píše Jan ve svém evangeliu (1.1, 3, 14) o zjevení sv.Jana (3,14): „Toto praví Amen, svědek ten věčný a pravý, počátek stvoření Božího. Na počátku bylo Slovo, a to Slovo bylo u Boha a to Slovo byl Bůh. Všechny věci skrze ně učiněny jsou a bez něho nic není učiněno, což učiněno jest. A Slovo to tělo učiněno jest a přebývalo mezi námi....“
Toto dynamické znázornění obsažené ve šrí jantře nám sděluje jednak to, že spojení Šivy a Šakti probíhá stále a potom, že aktivní složkou v tomto spojení je Šakti. To je důležité pro všechna tantrická cvičení, prováděná v páru. Není-li Šakti aktivní a neovládá-li svou aktivitu, není možné dosáhnout správného výsledku, protože Šiva probouzí vždy energii jen díky ní. Proto je ve společném cvičení Šakti ta, jež je řídí a na ní záleží, zda ovládne silnou energii, která vzniká.
Ženská polarita, Šakti, je tak silná, že zároveň vytváří vedle své tvořivé složky také složku vše zakrývající. Je to iluze nazývaná mája. Ta je matoucí (móhiní) a nese v sobě nevědomost (avidja), která vzniká hlavně díky ztotožňování se s tělem a tím neschopnosti rozlišovat. Člověk není schopen vnímat to, co je skutečné, věčné a zaměňuje je za neskutečné a pomíjivé. Je to způsobeno tím, že zatímco přitažlivá síla – touha nás žene k tomu, abychom hledali nejvyšší poznání a lásku, splynutí s brahma, Bohem, tak odpudivá síla – ztotožňování se s pomíjivým – nevědomost, nás naopak od této touhy odvádí a probouzí v nás pouze touhu neustále si splňovat svá přání. Tím mája nutí člověka usilovat a tak se rozvíjet. Je to něco obdobného, jak pravil Ježíš, že cesta do království nebeského je úzká a trnitá, ne široká a vyšlapaná (volně citováno). Také se objevuje příměr hádání se duše s tělem. Jenže tantra nás právě učí, že se duše s tělem hádat nemají, nýbrž se mají spojit a spolupracovat.
Hádá-li se duše s tělem, je to mysl (manas), která svými přáními, touhami, chtěními, vzpomínkami a sklony z minulých životů nebo vytvořenými v současném životě pobízí k uspokojení, honbou za tímto uspokojením a vyčerpáváním veškeré energie na toto vše. Úzká cesta do království nebeského je právě ta neschopnost a slabost v odolávání těmto přáním, která jsou většinou zbytečná. Neznamená to, že bychom si neměli žádná přání plnit, ale nejdůležitější je dokázat správně posoudit a rozhodnout se, kdy a do jaké míry, aby to bylo přirozené, což je navíc u každého jiné. K tomu slouží složka, která stojí nad myslí a osvětluje ji, a kterou je třeba probudit a rozvinout. Je to vlastně jakési nazírání, intuice (buddhi). Zatímco mysl (manas) vytváří svým rozumem pocit osobního, individuálního já, sobectví (ahankára), intuice (buddhi) tento rozmysl osvěcuje a vede nás k jednotě (brahma). Všechny tyto složky jsou ještě stále součástí jemněhmotného těla (linga šaríra) a již zde vzniká onen vnitřní konflikt, působení máji. Odtud se vše přenáší do dalších částí jemněhmotného těla a těla fyzického. Je tedy třeba zaměřit veškerou sílu vůle a energie na ovládnutí myslí a rozvinutí buddhi.
Nevědomost vzniká pouze v mysli, jiný název pro ni je temnota, a proto význam slova buddhi je to, co osvětluje, odstraňuje temnotu. Proto se všechny duchovní cesty zaměřují na to, aby člověk pochopil, probudil se a tím odstranil závoj máji, který jemně kryje mysl. Díváme-li se skrze něj, vidíme jakoby mlhavě, nejasně, nepřesně, neostře, v obrysech. Teprve z úrovně buddhi hledíme jasně a jsme schopni správně jednat, protože víme. Největším hříchem je potom, když tak neučiníme. Proto se každý, kdo dosáhl tohoto pochopení, nazývá Probuzený, Buddha.
Neznamená to však ještě, že ten, kdo pochopil, již dosáhl cíle. Musí se nejprve v tomto stavu díky dalším cvičením upevnit a přebývat v něm stále. Snadno se z něj totiž může vrátit do dřívější nevědomosti, nepřekonal-li svá přání. Ta vznikají díky tomu, že jsme v těle. To, aby mohlo žít v projeveném světě, musí mít orgány vnímání (džňánéndrije), které přinášejí vjemy z okolního světa a orgány činnosti (karméndrije), které reagují na tyto vjemy. Obvyklá reakce je ta, že se nechávají strhnout a v mysli vznikají přání. Když se nemohou z různých důvodů tato přání naplnit, přidává se k nim nespokojenost, naštvání se, smutek, stres. Toto vše samozřejmě zabraňuje ovládnutí mysli a nějaké duchovní cestě. Proto je prvním úkolem dokázat rozlišovat to, co je pro nás důležité a tím ostatním se nezabývat: to znamená svými smysly vnitřními (džňánéndrije) na to nereagovat. Pak se jejich reagování totiž přenáší do orgánů činnosti (karméndrije) a ty začnou nesprávně a zbytečně pro nás jednat.
A přesně podle toho guru vybírá žáky, jestli jsou vhodní pro cestu tantry a podle toho se také tito žáci dělí do více skupin. Někteří nebudou nikdy vhodní a ti by se tantrou vůbec neměli zabývat, protože by jen posilovali žádosti svých smyslů a uškodili by si. Bohužel, právě těchto zájemců je nejvíce. Další se budou zabývat především tělesnými cvičeními, aby ovládli tělo a očistili orgány činnosti. Tím se zvětší jejich životní energie (prána) a budou schopni přistoupit časem k soustřeďování se.
Jenom ti, kdo zcela ovládnou svou mysl a nejsou strháváni jejím chtěním, mohou cvičit v páru s šakti pod vedením gurua. Skutečný guru (sat guru) totiž nikoho jiného k takovým cvičením nepřipustí.
Jiří Mazánek
Jiří Mazánek
Píseň mého srdce - Duchovní život
Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?
Jiří Mazánek
Rozpravy o tantře – 28. část
Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,
Jiří Mazánek
Rozpravy o tantře – 27. část
Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.
Jiří Mazánek
Rozpravy o tantře – 26. část
Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.
Jiří Mazánek
Rozpravy o tantře – 25. část
Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Taxikáři říkal, že postřílí několik lidí. Policie u duševně nemocného našla pušky
Psychiatrický pacient si na internetu koupil tři funkční historické brokovnice a tvrdil, že je...
Odbrzděná dodávka se zmrzlinou vjela do davu dětí, několik je vážně zraněných
Na západě Kyrgyzstánu najela během kulturní akce do davu desítek dětí ve věku od 9 do 16 let...
Poslanci mohou jednat i přes noc, ANO a SPD odmítají výpověď bez důvodu
Přímý přenos Poslanci mají začít projednávat úpravu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí Aleš...
Bez krytí celníky by Březinova skupina nefungovala, řekl žalobce v závěrečné řeči
Soudní projednávání vynášení informací z Celní správy členům tak zvané lihové mafie se dnes dostalo...
Prodej rodinného domu 2+1, Veltruby
Polní, Veltruby, okres Kolín
3 080 000 Kč
- Počet článků 67
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 631x