Rozpravy o tantře – 10. část

Je třeba si uvědomit, že všechny čakry mají svou důležitosta navazují na sebe. To by celý tento systém nebyl takto vytvořen a neměl by smysl. Proto vynechává-li někdo některou z čaker, že není potřeba, nebo že už se jí nemusí zabývat, protože ji má zvládnutou, je to jen únik jeho mysli, která je ovládána nevědomostí individuálního já a různými sklony (vásany) z minulých životů. K tomu mají tendenci hlavně lidé rozumově založení, kteří porozumějí teorii z knih, učitele totiž nepotřebují, a hned si myslí, že už přečtené mají zažité a tvrdí např., že jsou brahma. Tyto názory se týkají především druhé čakry, protože v ní jsou silné energie podvědomí, které při zkoumání a používání mohou člověka ovládnout, ba až zničit. Pak je snadnější se jimi nezabývat, zatlačit je zpět a tvrdit, že nám již nic neříkají. S tím zcela jistě souvisí i pohlavní zdrženlivost, celibát. Ovšem s touto energií to není jako s nějakým nástrojem, který když neovládáme, tak ho nepoužíváme. Ten prostě můžeme odložit a nechat ležet. Není to však možné s pohlavní energií, protože je naší součástí. S tou musíme správně zacházet, pak nám neublíží, naopak spíše pomůže. Takže, jestli se setkáte s názory tzv. jógínů či tantriků, že tento člověk "je pouze v druhé čakře, takže je neduchovní", hned poznáte, že jde o nevědomce, kteří soudí, aby byli sami souzeni. Při průchodu probuzené kundaliní šakti může přechodně docházet k různým projevům - a to je právě smyslem duchovní cesty - které se mohou zdát někdy nevhodné, jindy třeba bláznivé atd., ale důležitější je správně je pochopit, zhodnotit a zpracovat. K tomu slouží zkušený guru, a proto je tak potřebný. Sami se můžete dostat do situace, s níž si nevíte rady, ale hlavně je potřeba někoho, kdo se podívá neosobně, bez vašeho zaujetí. Pak může poradit, případně i pomoci. Proto po takovémto úvodu, věřte, že tzv. sexuální čakra je stejně důležitá jako ty ostatní.

Svádhišthána čakra

 

Název čakry v překladu znamená své vlastní sídlo, míní se tím kundaliní šakti. To vyplývá z jejího umístění, které je velmi blízko múládhára čakře, na základně páteře v oblasti zbytku jejího ocásku. U muže je to v prostatě, u ženy v děložně-vaginální nervové pleteni na dně pochvy. Dalším důležitým prvkem je to, že je kundaliní šakti často zaměňována se sexuální energií, která je pouze její částí. A to také vede k tomu, že hodně sexuálně aktivní muži i ženy jsou považováni za rodilé tantriky a ovládají-li pohlavní styk k slastným orgasmům či dlouhotrvajícímu milování, tak jsou přímo "tantrickými mistry". To by jimi pak byli každý gigolo a schopná prostitutka či nymfomanka. Ale to je právě naprostý nesmysl a z něj vznikla také určitá představa toho, co tantra je. Jestliže je to duchovní cesta vedoucí k osvícení, spáse (mókša), pak je zásadní ovládat své myšlenky, sklony, přání a chtění a mít schopnost se soustředit. V tomto směru je druhá čakra velmi náročná. Důvod je ten, že je spojena s vodním živlem. To je v grafickém zobrazení (jantře) vyjádřeno bílým kruhem. Ten symbolizuje nekonečně hluboký oceán, který je vědomou myslí plnou minulých zkušeností a vtisků (samskár), vzpomínek a kolektivní i genetické paměti. Nořením se to tohoto oceánu se nám vybavují všemožná přání, chtění i ty nejzákladnější pudy a díky vlastnosti vodního živlu se rozplizávají do mnoha dalších, na ně napojených zážitků a my se v nich postupně utopíme, nejsme schopni je řešit nebo jim odolat. To je symbolizováno také zvláštním zvířetem makarou, napůl krokodýlem a napůl rybou. Ten naše přání požírá a nás s nimi, pokud se od nich nedokážeme oprostit. Takto by to vypadalo, že v druhé čakře jsou jen samá nebezpečí. Oceán ale také umožňuje se ponořit a vynést na povrch krásné skryté obrazy díky fantazii a představivosti. Toho využívají umělci, hlavně výtvarní, případně i hudební. Pokud však tyto fantazie neovládáme, mohou nás opět pohltit, ztratíme se v nich, jsou spíše živočišné, pudové a nárazovité. Tito lidé si musí pomáhat alkoholem a drogami, aby se dokázali ponořit do svých vnitřních fantazií. Umění duchovní čerpá z vyšších čaker.

Pak také s druhou čakrou je spojen smysl chuti, smyslový orgán jazyk, ale výkonný orgán pochopitelně pohlavní. Při uvolnění energie čakry a jejím nezvládnutí dochází k nezřízenému, nezvládnutelnému sexu, který vyčerpává svým uspokojováním. Proto je této čakře odpovídající úroveň astrální (bhúva lóka) a energie vjána váju. Vodní živel symbolizuje také bílý až světle modře světélkující půlměsíc v němž je makara.

Dalším grafickým vyjádřením nevědomé úrovně neprojevených karem je osmiplátečný lotos kunda, v němž jsou obsaženy všechny výše vyjmenované symboly. Samotný svádhišthána lotos má šest okvětních lístků rumělkové, někdy sytě rudé, barvy na nichž jsou zářící písmena BA, BHA, MA, JA, RA, LA. Bídža mantra čakry VAM je bílá a sedí na makarovi. Samozřejmě, že čakře opět odpovídají božstva vyjadřující mužskou a ženskou polaritu. Mužské odpovídá Višnu sedící na růžovém lotosu, případně na Garudovi, v bindu bídža mantry. Jeho povaha je hravá (líla) a bere na sebe různé podoby v lidském jednání. Ve čtyřech pažích drží své atributy - mušli, disk, žezlo a lotos a vyzařuje plnost mládí. Vedle něj je na rudém lotosu Šakti Rákiní, která symbolizuje především tvořivé vlastnictví druhé čakry. To ona dává první umělecké inspirace. Její vyceněné zuby varují před nekontrolovanou a nekultivovanou představivostí. Je modrozelená, má také čtyři paže, v nichž drží trojzubec (tři guny), bubínek damaru, sekyru na odsekávání přání a tužeb a lotos, jímž žehná. Protože je bohyní rostlinné říše a tuto stravu miluje, pomáhá vegetariánská strava ke správnému probuzení druhé čakry. Buben také vyjadřuje vibrace projevující se na tělesné úrovni, jakými jsou city a sexuální touha. Pokud se například hudbou jejich rytmus správně stimuluje a očistí, pomůže zharmonizovat čakru. Dvě hlavy Šakti Rákiní symbolizují úsilí o dosažení rovnováhy mezi vnějším a vnitřním světem. Pozornost je zaměřena na přání, touhy a smyslové představy. Soustředěním se na druhou čakru se dá zbavit žádostí, žárlivosti, chamtivosti a zloby a získat tvůrčí energii v umění.

K tomu ještě dodává Šiva samhita verš 78:

 "Pohlcuje smrt, sám není pohlcen ničím.

Získá nejvyšší psychické síly (aišvárje), jakými jsou anima, laghima a další.

Váju se jeho tělem pohybuje stejnoměrně.

Přibývá tělesných šťáv a stejně tak nektaru,

plynoucího z éterického lotosi (sahasráry)."

 Veškerý tento popis svádhišthána čakry nás musí přesvědčit, že její představa v očích nevědomců je velmi jednostranná a je třeba této čakře věnovat správnou pozornost. Potom můžeme mnoho získat.

Autor: Jiří Mazánek | čtvrtek 2.10.2014 17:25 | karma článku: 6,32 | přečteno: 342x
  • Další články autora