Rozpravy o józe – 24. část

První kapitola Jóga súter tedy vysvětluje teorii, druhá praxi jógy. Jak jste jistě pochopili, tak nejdůležitější ze všeho jsou naše mysl a naše činy.Třetí kapitolase nazýváVibhuti (Nadnormální, božské síly)a má 56 veršů.  V nich se většinou popisují výsledky jógických cvičení a uvádějí příklady různých druhů soustředění a co lze díky nim dosáhnout nebo poznat. Nejzásadnější jsou však počáteční verše, které definují zbývající tři stupně osmistupňové jógy. Jak jsme si řekli, prvních pět stupňů je pomocných, protože nás jen připravují na to, co je skutečná jóga, tedy na schopnost se soustředit.Upření pozornostise nazývádhárana, její prodlouženímeditace (dhjána)a zmizení pozorovatele, předmětu i procesu pozorování tedypoznání vlastní podstaty předmětu je soustředění (samádhi).  Protoževšechny tři stupněplynule časem do sebe přecházejí,nazývají se souhrnně svázané (samjama). Provádí-li se tato samjama,  je dosahovánojednobodovosti (ékágrata)a zmizí rozptýlení mysli. Jógin také může poznat svá minulá vtělení. Z toho nejdůležitější je však díky samjamě nalézt v sobě podstatu, která přetrvává přes všechny změny těla i času a ztotožnit se s ní. Teprve při uvědomění si její čistoty a nedotčenosti čímkoli, dosahujemenaprosté svobody (kaivalja). 

Esence všeho je obsažena v závěru. Proto se čtvrtá kapitola nazývá Kaivalja (Naprostá svoboda, sjednocení) a má jen 34 veršů.  V nich se mluví jednak o karmanu a o tom, že ho lze odstranit pouze meditací. Je podrobněji popisován proces pro jeho vybíjení a vůbec fungování. Potom se verše věnují existenci věcí, která je podmíněna jednotou proměn gun. Zbývající verše už mluví pouze o tom, jak vnímá vědomí a prohlubuje se rozlišováním jeho poznání, až dochází k odstranění veškeré nevědomosti a příčin utrpení a jeho naprostému osvobození, dosažení jednoty (kaivalja). Tehdy člověk prožívá tzv. věčný okamžik, kdy se ztratila časová následnost, zmizely minulost, přítomnost a budoucnost a existuje jen „teď“. To naplňuje neskonalou blažeností (ánanda) a poznáním (džňána). Tehdy jsme dosáhli pravého cíle života a prožíváme jej.

Zde končí učení jógy obsažené v Jóga sútrách. My si na závěr uvedeme krátká poučení, která mohou povzbudit usilujícího na jeho cestě.

 

Jóga je ovládnutí změn, které vyvstávají v mysli.

Tehdy je dosaženo pravého, přirozeného stavu a klidu.         

Jinak v mysli neustále vyvstávají změny.

Je tedy třeba usilovat o jejich ovládnutí.

Toho lze dosáhnout rozlišováním, nepřipoutaností, odříkávání slabiky óm, a jógickým cvičením. Ve cvičení a všem dalším je třeba vytrvat bez pochybností, s energií a vírou.

Toto cvičení očišťuje tělo fyzické i jemněhmotné, odstraňuje příčiny utrpení a vytváří záslužný karman.

Ze všech příčin utrpení je nejpodstatnější nevědomost.

Nevědomost odstraníme snahou o dosažení pravého poznání.

Další dvě spolu provázané příčiny utrpení jsou touha po příjemném (a vybavování si ho) a nelibost k nepříjemnému (a strach z něj).

Těchto dvou se zbavíme správným postojem k jejich přijímání, hlavně spokojeností.

Protože je tento vesmír  složen z gun, bude v něm vždy příjemné a nepříjemné. Proto je třeba konat tak, abychom nikomu a ničemu, ani sobě neubližovali v myšlenkách, slovech a činech.

Tím vytváříme záslužný karman, odstraňujeme některé nezáslužné činy z minulosti, očišťujeme tím své jemněhmotné tělo, stáváme se vnímavějšími a schopnými se soustředit.

Jsme také schopni lépe ovládat své smysly, aby nepodléhaly chtění.

Regulované nádechy, výdechy a zádrže dechu nám toto vše podpoří.

Dokážeme potom lépe překonávat vybíjení se karmanu, který musíme v tomto životě prožít a nebudeme vytvářet další, díky svému rozlišování.

Vždy svými činy nějak ubližujeme. Dokažte zvolit co nejmenší míru ubližování.

Nebraňte se lásce, přivádí vás blíže k nejvyššímu Já a očišťuje vaše srdce. Nepleťte si ji však se zamilovaností.

Veškerou vaši činnost, ať je jakákoli, provádějte vědomě. Bude pak pro vás snazší se soustředit. Meditace a opakování mantry hlavně ve vaší mysli jsou ze všeho nejdůležitější.

Usměrňujte vaši mysl do jednoho bodu a umožňujte tak nalézt vaši pravou podstatu.

Nedejte se zmást a svést duchovními zážitky, jsou to jen ukazatelé na vaší cestě.

Její konec je pouze sjednocení se s nejvyšším Já a prožíváním skutečné lásky.

Skutečná, nejvyšší láska se projevuje i v té nejposlednější denní činnosti a v každém člověku.

Neodvádí nás od běžného života a ostatních lidí, naopak nám dává sílu je více milovat a pomáhat jim.

Neobyčejné schopnosti a síly, které můžete praxí získat, jsou dary, které máte použít pro druhé.

Zůstaňte vždy skromní a děkujte za každý prožitý den.

 

Sláva nejvyššímu Já, jímž jsme my sami.

Sláva Mistru Pataňdžalimu za toto krásné dílo.

Sláva našemu osobnímu učiteli.

Sláva nám, že jsme byli přivedeni na cestu poznání a lásky.

Sláva všem, kteří nám na této cestě pomáhají.

 

Mír všem a všemu.

 

Óm.

Autor: Jiří Mazánek | pondělí 23.9.2013 18:13 | karma článku: 7,50 | přečteno: 330x
  • Další články autora