Rozpravy o józe – 21. část
Karman může být okamžitý, to znamená nesoucí plody dříve (sópakrama) nebo pomalý, nesoucí plody později (virúpakrama), (Jóga sútry, III.kapitola, verš 23). To je to, co mate ty, kdo na karman věří a je zbraní v rukou těch, kdo na něj nevěří. Svými správnými činy vytváříme karman bílý (šukla) a nesprávnými černý karman (kršna). Protože však nic není ani bílé ani černé, je většinou karman smíšený. Zde je na místě konstatovat, co jsou to správné a nesprávné činy, o nichž se v Jóga sútrách velmi mnoho mluví. Nejde o nějaké svaté jednání nebo hříchy, za něž se odměňuje nebo trestá podle přikázání. Velmi stručně řečeno, jde o jednání, jímž buď ubližujeme nebo neubližujeme. A to se vztahuje i na nás samé a pochopitelně na konkrétní fyzické činy, ale stejně tak na ubližování slovy a úmyslem, o kterém neví nikdo, jen my sami.
Karman má kořen v příčinách utrpení (kléšách) a může být tedy zakoušen v životě současném nebo i budoucím (Jóga sútry, II.kapitola, verš 12). Jenom si připomeneme, že příčin utrpení je pět. Nejdůležitější, z níž vyrůstají všechny ostatní, je nevědomost. Dále je to sobectví, vědomí individuálního já, připoutanost k tomu, co je příjemné, odpor k tomu, co je nepříjemné a strach ze smrti. Pokud existují tyto příčiny utrpení, tedy kořen karmanu, uzrává též jeho ovoce v podobě vtělení, odpovídající doby života a zažívání zkušeností. Tyto zkušenosti přinášejí příjemné nebo nepříjemné zážitky podle zásluh nebo nezásluh, jež jsme nasbírali (Jóga sútry, II.kapitola, verše 12-14).
Většina lidí si příliš neuvědomuje svoje konání a neví, že jedná podle toho, co si přinesla z minulých činů. To vytvořilo určité jejich charakteristické povahové vlastnosti, které se projeví třeba i znamením zvířetníku, v němž se zrodí a dává také určité předpoklady. Vymlouvají se na to, že to je jejich přirozenost a že se přece nebudou proti ní chovat. Je ovšem mnohem těžší uvědomit si, co je skutečná naše přirozenost a co je být ve vleku svých již vrozených sklonů. A to k tomu je třeba přidat činy vědomé, které konáme třeba se zlým úmyslem, přetvařování se, lhaní a pokrytectví i vůči sobě samému nebo neschopnost si to vše přiznat a postavit se proti tomu.
Protože příčina, čin, sklon a opora vědomí pospolu určují všechny vásány (vryté sklony z dřívějších životů), jsou-li odstraněny, zmizí i vásány (Jóga sútry, IV.kapitola, verš 11). Tento krásný verš by měl vzít argument všem těm, kteří tvrdí, že vše je již dáno a nedá se s tím nic dělat a že veškeré úsilí je zbytečné. Zde se praví naopak to, že je jen v našich silách se proti tomu, s čím jsme přišli, postavit a duchovní praxí (sádhanou), o níž jsme již psali dříve se posunout dále. V Bhagavadgítě Kršna praví, že žádné úsilí zde nepřijde nazmar, pro nezdar tu není místa a dokonce i nepatrná část této dharmy ochrání před velikým strachem (Bhagavadgíta, II.kapitola, verš 40).
Ačkoli se člověk zrozuje s různými sklony (vásány), projevují se pouze ty, které odpovídají zrání daného karmanu (Jóga sútry, IV.kapitola, verš 8). Z toho vyplývá, že jsou ty další neprojevené, latentní a přenášejí se případně do dalšího vtělení. To zároveň vyvrací úvahu, že existuje jen jedno společné vědomí, z nějž vyvstávají jako vlny jednotlivá vtělení a že se nic neuchovává a nepřenáší do dalších životů, že neexistuje také nějaký duchovní vývoj jedince a není nutné úsilí. V tomto duchu pokračuje následující verš, který praví, že protože jsou vzpomínky a dojmy stejné, následky tužeb se uskutečňují automaticky, i když jsou vzdáleny dobou, místem nebo druhem zrození (Jóga sútry, IV.kapitola, verš 9). Tyto sklony (vásány) nemají počátku, protože touha žít je věčná (Jóga sútry, IV.kapitola, verš 10).
Jak jsme si již psali dříve, díky zásluhám se může člověk zrodit s výjimečnými schopnostmi (siddhi). Ale zároveň lze tyto síly získat i jinak. Siddhi se dosáhnou zrozením, pomocí určitých bylin (óšadhi), pomocí manter, askezí (tapas) a soustředěním (samádhi). Ze všech těchto pěti způsobů je prosto karmických sklonů jen to vědomí, které pochází z meditace (dhjány) (Jóga sútry, IV.kapitola, verš 7).
Nejvíce otázek je na to, jak se vlastně karman vybíjí, protože osvobozený člověk již ho nemá, je zcela sjednocen s brahma a jeho činy jsou projevem brahma v jeho vtělení tak, aby ho využily jako nástroje Nejvyššího. Často totiž tzv.duchovní lidé říkají, že žijí v brahma a jednají v brahma atd. A je to naprostý nesmysl. Něco jiného je v brahma věřit a žít je. Již jsem se o tom zmínil. Nelze také říci, že někdo je již duchovně vysoko a druhý ne. Je to proto, že oba stále mají karman, tedy projevující se jím individuální já. Znovu si tedy připomeneme – dobré nebo zlé skutky nejsou přímými příčinami vybíjení karmanu. Přírodní prvky působí přirozeně podpořeny naším úsilím jako nástroje k nasměrování našeho vývoje.Tak jako voda přirozeně zaplaví pole, když rolník odstraní překážky v jejím toku, tak obdobně se rozpustí náš karman (Jóga sútry, IV.kapitola, volně verš 3). Znovu z toho vyplývá to nejdůležitější ze všeho – zbavit se nevědomosti a správně pochopit a neustat ve svém osobním úsilí a víře v jeho výsledek. To nás znovu vrací do I.kapitoly k veršům 13 a 14, kde se praví: Jógické cvičení (abhjása) je úsilí o dosažení stálého stavu v ovládnutí jevů vyvstávajících v mysli. To se teprve tehdy mění v trvalý stupeň jógy, je-li prováděno dlouho, nepřetržitě a se soustředěnou pozorností.
Jiří Mazánek
Jiří Mazánek
Píseň mého srdce - Duchovní život
Před rokem 1989 jsme o něm mnoho neslyšeli. Ale po uvolnění všech možností o něm každý mluví. O čem?
Jiří Mazánek
Rozpravy o tantře – 28. část
Po vysvětlení mnoha teoretických i praktických znalostí o chrámu lidského těla je nyní všem jistě jasné, že praxe tantry spočívá především v probuzení energie kulakundaliní v 1. čakře,
Jiří Mazánek
Rozpravy o tantře – 27. část
Nyní se naskýtá otázka, jak spolu souvisí tantra a jóga, protože jste při pozorném studiu Rozprav o tantře mohli zjistit mnoho styčných bodů.
Jiří Mazánek
Rozpravy o tantře – 26. část
Již při vysvětlování njásy a muder jsme se mohli setkat s tím, že jsou součástí různých obřadů, rituálů.Těch je v tantře velmi mnoho, některé každodenní, jiné příležitostné.
Jiří Mazánek
Rozpravy o tantře – 25. část
Při výkladu devíti bran lidského těla jsme se vlastně seznámili s tím, jak lze využít smyslů při tantrické praxi.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem
Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 67
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 631x