Mantra jóga

V posledních letech se do podvědomí široké veřejnosti dostalo slovo mantra. Zvykli si je lidé užívat, když chtějí mluvit o něčem, co se opakuje jako zaklínadlo či sugestivní formulka. Něco pravdy na tom je, ale skutečnost je mnohem hlubší a je třeba ji znát, abychom dosáhli účinku mantry. Tak předem – slovo mantra pochází ze sanskrtu, staroindického jazyka bráhmanů, obětníků, obřadníků a ršijů čili mudrců, kteří nazírali nejvyšší Pravdu v meditaci. Při ní jim také byly tyto mantry sdělovány i účel, k němuž mají být užity. Samotné slovo mantra má kořeny ve dvou slovech v sanskrtu. Jedním je manas neboli mysl a druhým trája neboli čistit. Mantra tedy slouží k čištění mysli. Proč se má mysl čistit se dozvíme v nejstarším spisu o józe Jóga sútrách od mistra Pataňdžaliho. V něm se hned na začátku praví, že jóga je zastavení toho, co vyvstává v mysli (látce mysli – čitta). Je-li dosaženo tohoto zastavení vyvstávání, jsme v tom pravém, vlastním stavu vědomí (svarúpa). Jinak na sebe mysl bere různé proměny. To je teorie v první kapitole spisu a v druhé je praxe. Zde se praví, že jóga se skládá z odříkání (tapas), recitace a naslouchání manter (svádhjája) a odevzdávání všech svých činů nejvyššímu Pánovi (Íšvarovi). Sútry nám jen sdělují již zkušenostmi získané poznání v co nejstručnější formě a předpokládají, že čtenáři je vysvětlí guru. Proto o tom, jak praktikovat mantry se v Jóga sútrách již nic nepraví.

V prvé řadě je třeba si uvědomit, že mantry se užívají při opravdové, upřímné duchovní praxi a ne pro nějakou zábavu. Proto mantru, která vám změní život a bude vám pomáhat, musíte dostat od gurua při zasvěcení (díkša), ta je osobní a určená jen pro vás. Jinak je mnoho manter všeobecných, pro různé účely, využívaných při různých příležitostech a obřadech. Kolem jejich praxe se vytvořila celá cesta, která se nazývá mantra jóga.

Nedejte se však mýlit, je jen jedna jóga a všelijaké rozdělování a názvy jóg byly vytvořeny především pro západního člověka, aby lépe pochopil a přizpůsobil si své pochopení svým sklonům. Ve skutečnosti pochází celá jóga z původního učení tantry, která je jakousi úplnou duchovní cestou, využívající všech schopností a možností člověka. Mezi nimi je práce s vibracemi na různé úrovni. Pak mluvíme o práci s myslí, dechem, energií, zvukem i pohybem. A mantra jóga využívá právě vibrace zvuku. Pracuje na úrovni hlasité, šeptané a myšlenkové. Ta poslední je nejsilnější ve svém  účinku. Manter je nesmírné množství, ale tou prvotní je óm, považované již ve védách za prvotní projevený zvuk, z něhož povstala polarita a vznikl vesmír a veškeré projevené bytí. Proto je óm součástí mnoha manter a je také slyšet při probuzení kundaliní a v hluboké meditaci. Do něj se opět vše navrací.

Mantra má v sobě energii šakti, která se probouzí jejím opakováním (džapou). Opakování trvá delší dobu, u každé mantry jinak, podle počtu slabik, z nichž se mantra skládá. Opakování by nemělo být mechanické, nýbrž vědomé a procítěné. Teprve potom se probudí šakti, začne v mysli do sebe strhávat neklidné víření a vyvstávání myšlenek, rozpouštět je pouze do vibrace mantry a jejího významu, až nastane jediný proud mantry, vyčištění, zklidnění a zastavení mysli a nadvědomý zážitek. Potom přichází tzv. adžapa džapa, stav, kdy se mantra opakuje již stále sama a vy se tím nemusíte zabývat. K opakování manter se často užívá mála, něco jako u křesťanů růženec, o počtu 108 kuliček a 109. určenou na oddělení a ukončení opakování. Mantry se také často píší do zvláštních sešitů, které se uchovávají (likhita džapa) a také zpívají za doprovodu hudebních nástrojů a případně tance (kírtan). Obzvláště velkou sílu mají mantry recitované a předzpěvované Mistrem, osvícenou bytostí.

Zvláštní kapitolou sama pro sebe jsou mantry užívané při védských obřadech a speciálních púdžách (obětech), obvykle spojených s ohněm, do něhož se vhazují a lijí různé ingredience, které smějí provádět jen k tomu určení bráhmani. Ti se léta školí nazpaměť tyto mantry z véd, protože při nich se nesmí splést, jinak by oběť nebyla úspěšná. Tomu se zamezuje tím, že jeden text odříkávají až čtyři bráhmani – neboť se zároveň recituje více textů a tak aspoň jeden vždy řekne celý text správně. Tyto obřady mohou trvat dlouhé hodiny i dny a vzniká při nich obrovská energie. Proto se také provádí tzv. štafetová džapa, nepřetržité opakování, při němž se účastníci střídají navazováním.

Mantry se mohou skládat z jednoho slova, více slov, ba vět. Tato slova mají obvykle nějaký význam. Často se obracejí k nějakému aspektu Bytí v podobě nějakého božstva, nejčastěji Šivy, Rámy, Kršny, Ganéši, Lakšmí či Déví. Jsou však také tzv. bídža mantry (semenné), které se skládají pouze ze zvuku působícího mnohem silněji. Ty jsou nejčastěji užívány v tantře. Mantry se používají také k léčení, zklidnění nebo naopak získání energie, odstranění překážek, ale také k hmotnému úspěchu a splnění svých přání. Tehdy je třeba si uvědomit, že každé takto splněné přání nese zároveň karmické důsledky, protože duchovní člověk je v jednotě s nejvyšším Bytím, jeho nástrojem a projevem, takže nemá osobní přání. Nepleťme si to zjednodušeně ovšem s tím, že snad nesmí mít žádná přání. Velcí tantrici měli takovou sílu při vyslovení mantry, že její účinek okamžitě nastal nebo jejich přání byla okamžitě splněna. Toho ovšem využívali hlavně při léčení nebo boji s negativními silami personifikovanými do podoby nějakých démonů (viz. např. Rámájana). Stejně tak jsou z tohoto důvodu mantry ochranné.

Aby se získal účinek a síla mantry, není nejdůležitější znát její překlad a význam, za to zodpovídá guru, nýbrž správnou výslovnost. V tomto směru je to často těžké pro západního člověka, protože se učí mantry ze špatně přeložených knih, neumí vyslovit dobře sanskrt a často ani indičtí učitelé to neumějí, neboť sanskrt neznají a také neumějí vyslovovat správně, nehledě na to, že to také nemusejí být učitelé, ale podvodníci, kteří si chtějí vydělat peníze na lidské naivitě a důvěře. Proto si dejte dobrý pozor na to, zda váš učitel je skutečně duchovní bytost a guru.

Na závěr si jen zopakujeme, že mantru je třeba praktikovat denně, pokud možno mentálně stále, nečekat na její výsledek s netrpělivostí, nýbrž mít především víru v její účinek. V upanišadách se píše, že mantry jsou nejvhodnější duchovní praxí pro tuto dobu, protože lidé nedokáží tolik soustředit mysl, aby mohli meditovat a pro provádění obřadů naprosto přesně již nejsou k dispozici všechny potřebné ingredience. Proto zkuste nalézt toho pravého učitele (sad gurua), který vám předá v mantře věčné učení (sanátana dharmu). Přeji vám, abyste měli úspěch a dosáhli osvícení.

                                                                                                                                                                             Jiří Mazánek

                                                                                                Pro časopis Jóga dnes – jaro 2011

Autor: Jiří Mazánek | středa 16.3.2011 20:07 | karma článku: 16,89 | přečteno: 1933x
  • Další články autora