Procházka Biblí - Píseň Písní

Pokus o přiblížení jednotlivých biblických knih, jako literatury, která otevírá mnohé podstatné z lidské osobnosti, přináší nám také otázky při našem hledání odpovědi na to, kým vlastně člověk je.

Procházka Biblí - Píseň Písní
Jak již jsem se snažil vyjádřit, v Písmu najdeme zástupce všech možných literárních žánrů. Vskutku si můžeme připadat, když bychom se postavili před Písmo, jako když stojíme před velkou knihovnou. A tak si smíme vybrat, co zrovna máme chuť číst. Jenže a to je rozdíl oproti obvyklým knihovnám světským, všechny knihy této knihovny spojuje svědectví o životě s Bohem na roztodivný způsob.
Kniha ke které jsme došli - Píseň Písní, zvláštní název, hebrejština v něm uchovává zvláštní příklad superlativu, se kterým se setkáme třeba v označení Pán Pánů a Král Králů aj. O jakou že to Píseň jde? Vlastně jde o jakousi sbírku písní. Ne obyčejných, ne jen tak halabala sebraných, nýbrž vyjadřujících hluboký vztah lásky. Originál vypráví o lásce mezi milou a milým. Komentátoři v těchto obrazech rozpoznávají žánr, který bychom si mohli nazvat "svatebními písněmi".
Je také spojena se jménem Šalomounovým, v tradici byl právě on viděn jako reprezentant a sběratel vší mudroslovné literatury. Snad i to této knize pomohlo při přijetí do biblického kánonu. A také dalším důvodem bylo, že patří do skupiny Pěti svátečních svitků, četla se o velikonocích.
Ale ani obojí - totiž spojení se Šalamounem a spojení s jedním židovským svátkem by asi pro přijetí do kánonu nestačilo. Možná, že to také souvisí i s tím, kterak byla alegoricky vykládána, na manželství Hospodina s nevěstou Izraelskou. Křesťané poté ji vykládali, že jde o oslavu lásky mezi Kristem a jeho církví. Takto ji ostatně vidí např. i překladatelé Kralické bible.
Pravdou je, že patřila mezi velmi vyhledávané knihy právě pro své nádherné poetické obrazy. Její umělecká krása lákala a láká překladatele i básníky, u nás zvláště takový K. H. Mácha, podobně však i hudebníky, či výtvarníky.
na druhou stranu, právě pro její téma mohla být svodem k jejímu nevázanému používání při oslavách v tehdejších restauracích. A tak ji mohli číst podle židovského úzu jen ti, kteří byli starší třiceti let (podobně i úvodní kapitoly z první knihy Písma svatého).
I dnes se často cituje při svatbách, protože otevírají všechny hloubky, krásy lásky, tohoto nádherného pokladu mezi mužem a ženou.
Přeji nám všem hezký a krásný den....

Autor: Radek Matuška | středa 9.3.2011 4:13 | karma článku: 8,32 | přečteno: 1158x
  • Další články autora