Procházka Biblí - král Chizkijáš

Pokus o přiblížení jednotlivých biblických pasáží, které chtějí všem lidem ve všech dobách otevírat otázky vedoucí k porozumění člověku jako zvláštní bytosti. Tedy nejde o staré příběhy, nýbrž takové, které se vlastně i dnes odehrávají....

Procházka Biblí - král Chizkijáš
Dějepravu vyvoleného lidu nelemují jen králové, kteří jsou svému poslání nevěrní - i když jich je početně v relativně krátké době většina. Naštěstí se objevují i tací, kteří si uvědomili podstatnou úlohu víry, vztahu k Hospodinu jako něčemu důležitému, zásadnímu pro jejich vlastní existenci národní.
Jméno Chizkijáše je také zvěstné a podle rovnice "nomen omen" (jméno znamení) ho řadí mezi ctitele Hospodina, protože znamená "Hospodin posiluje" nebo "Hospodin je má síla". Dvanáctý král judský, který nastupuje na trůn v roku 718 jako současník proroků Izajáše, Ozeáše a Micheáše, byl jedním ze tří nábožensky nejhorlivějších králů judských.Hned po nastoupení vlády dal vyčistit chrám, kterého celou řadu let nebylo užíváno, odstranil z  něho hada Mojžíšova, jenž se stal předmětem modlářství a uspořádal velkolepou slavnost znovuposvěcení chrámu.
Jenže doba ve které panoval byla všechno jiné než klidná, nastalo období asyrských nájezdů do Palestiny. Chizkijáš si podmanil větší část Pelištejského území, ale na severu asyrský Šalamnasar vyvrátil v roce 722 Samaří a odvedl izraelské pokolení do zajetí a posléze následovali další nájezdy za vedení Senacheríba syna Sargonova. V této nebezpečné době Chizkijáš nebezpečně onemocněl, poté byl po úpěnlivé modlitbě uzdraven a jeho život prodloužen o 15 let. Jeho víra a postoj k událostem prožívaným se projevovala v celém období jeho působení - vyhlášené bylo zneschopnění obléhatelů, když došlo na obklíčení Jeruzaléma. Jakoby se mělo pomyslně ukázat, že nebyl zachráněn lidskou silou a moudrostí, nýbrž silou a moudrostí Hospodinovou.
Snažil se i všelijak jinak prospět Jeruzalému - např. dal opět opravit a posílit hradby Jeruzaléma, stejně jako prokopal tunel, kanál, aby obyvatelé obléhaného Jeruzaléma měli stálý přístup ke zdroji vody, nadto vybudoval vodní nádrž Síloe.
Vypráví se, že přijal jako hlavní dokument celého svého působení svitek, který obsahoval Pátou knihu Mojžíšovu, Deuteronomium a snažil se ho přetvořit za ústavu i volební program svého panování.
A to je myslím velký vzor pro panovníky všech dob, nehledat svou vůli, nehledat svůj zájem, nýbrž se pídit a nabízet to, co bude překračovat obvyklé hranice.
Kéž i dnes se nám něco podobného otevře, přeji nám všem krásný zimní den.

Autor: Radek Matuška | čtvrtek 17.2.2011 4:00 | karma článku: 8,76 | přečteno: 1395x
  • Další články autora