Procházka Biblí - Ezdráš a návrat ze zajetí

Pokus o zastavení, přiblížení a popsání jednotlivých dějů, či hrdinů biblických příběhů, které nejsou nějakou dávnou, černou, či šedou historií, nýbrž otevírají mnohé lidské otázky a vedou i člověka jednadvacátého století k většímu vnímání svého vlastního postavení....

Procházka Biblí - Ezdráš a návrat ze zajetí

Co zbylo z vyvoleného národa po pádu Jeruzaléma? Jak jsme si posledně připomínali, tak vlastně jenom zbytky, trosky vyvoleného lidu. Možná sice překvapivě, ale po pravdě bylo lépe těm, kteří se ocitli v exilu než pozůstalý v domovině. Snad i proto, že v exilu se ocitli ti předáci, ti, kteří jsou podnikavější a schopnější. Valná část - většina se jich tam zabydlela, takže příliš neuvažovala a rozhodně se nehrnula k návratu do staré vlasti, která stále zůstavala v troskách.

I proto si Bůh používá Ezdráše, jako v jiných časech jiného svědka víry, aby je dovedl domů a aby jim otevíral vše, co je potřebné pro jejich společný život. Ezdráš pak byl z rodu nejvyššího kněze Arona, což byla podstatná kvalifikace pro případnou kněžskou roli. Takže to byl odborník na kněžské záležitosti, velmi zbožný a schopný učitel zákona Mojžíšova. Po návratu do vlasti i obnovitel nábožensko-právních poměrů v duchu Mojžíšova zákona.

To všechno mohl podniknout z důvodů přízně perského krále Artaxerxe I. Longimana, který se dokonce o Mojžíšův zákon zajímal, až do té míry, že jej královským dekretem zavedl jako státní zákon. Souviselo to jistě s jistou mírou tolerance v náboženské oblasti perských králů, která rostla z jejich náboženské víry.

S touto královskou plnou mocí a s královskými dary přichází v roce 458 před Kristem v čele 1775 mužů, kněží, lévitů a dalších z Babylónu do Jeruzalému podle zákona svého Boha, aby očistili lid a přivedl jeji zase k zachování Mojžíšova zákona, od něhož se daleko odchýlili. V tom také, při svých hlubokých úvahách v cizině shledali důvod proč padl Jeruzalém, proč se dostali do této situace, která byla všechno jiného, jen ne dobrá.

A tak byli nejprve vyhnány ženy cizozemky a když byl lid očištěn a tak připraven, stal se teprve připravený pro uveřejnění zákona. Byla obnovena chrámová služba: jejím středem bylo předčítání zákona, byl založen zvláštní stav pro vykládání zákona. Byl to čas, kdy šel skutečně vyvolený lid do sebe - ohledával své základy především v duchovní oblasti. Byla to vlastně jistá forma reformace a restaurace vztahu k Hospodinu.

Já když právě na tuto dobu patřím, tak si nemůžu říkat nic jiného, než to, kdy my se konečně probudíme a vyvodíme třebas ze současné krize východisko k obnovení vztahů, pravidel života.

Přeji nám všem hezký den a mnohé dobré zkušenosti....

Autor: Radek Matuška | středa 23.2.2011 3:40 | karma článku: 7,09 | přečteno: 989x
  • Další články autora