Brněnské nádraží - kdo skutečně brání rozvoji města?
"Nádraží pod Petrovem"Chybik + Kristof Associated Architects
Ať zastánce, či odpůrce přesunu hlavního nádraží, každý se shodne na tom, že současný stav je pro Brno a jeho obyvatele škodlivý - z téměř století trvajícího handrkování (první plány na přesun brněnského nádraží sahají do roku 1923) jsou již obyvatelé Brna unavení, a vzhled přednádražního prostoru v každém jeho návštěvníkovi spolehlivě vyvolá žaludeční nevolnost. Vedení města totiž, zdá se, nasadilo taktiku "tak dlouho necháme přednádražní prostor chátrat, až i nejzarytější odpůrce odsunu mávne rukou a řekne 'tak už to konečně odsuňte.'" Jenže proč se vlastně tolik lidí odsunu nádraží brání?
Na úvod je vhodné říci, že nedávná studie "Dopracování variant řešení železničního uzlu Brno", zpracovaná na objednávku SŽDC firmou IKP Consulting, zbořila vedením města pečlivě budovaný mýtus o tom, že rekonstruovat nádraží ve stávající poloze není možné. Ba právě naopak - obě varianty sice budou drahé, ale s odsunem nádraží souvisí různé další výdaje: jak uvádí Analýza variant přestavby železničního uzlu Brno z roku 2007, posílení městské hromadné dopravy si vyžádá 150 milionů korun ročně, což se zákonitě projeví i na výši jízdného, a další miliardové investice budou potřeba na vybudování nové infrastruktury.
Na odsun doplatí ti, kteří do Brna dojíždějí
Jihomoravský kraj prosazoval společně s odsunem nádraží vybudování tzv. severojižního kolejového diametru, tedy železničního tunelu pod městem, kterým měly jezdit regionální vlaky, s tím se však v aktuální variantě odsunutého nádraží nepočítá. Bez tohoto opatření se však doba cestování z regionu do Brna prodlouží o 5-7 minut, a stejně tak je nutné počítat s dalším zdržením způsobeným nutností využít pro cestu do centra města MHD, především pak v době mimo špičku, kdy jsou intervaly mezi spoji veřejné dopravy delší.
Nádraží v centru města je praktičtější
Světovou metropoli, která by se chtěla zbavit strategické polohy nádraží v centru města, najdete jen stěží. Poloha brněnského hlavního nádraží je pro všechny výhodná: pěší dostupnost je pohodlná a obyvatelům města šetří peněženky i zdraví - odsun nádraží z centra města by totiž měl pravděpodobně za následek také zhuštění automobilové dopravy, která již tak způsobuje, že míra znečištění ovzduší ve městě Brně pravidelně mnohonásobně překračuje zákonem stanovené limity.
Ze stagnace nás může vytrhnout jen referendum
Přítrž dlouholetým sporům by mohlo učinit referendum, aby však bylo platné a pro vedení města závazné, musí se v něm vyjádřit alespoň 35 % voličů. Toho lze docílit tím, že referendum bude spojeno s komunálními volbami v říjnu letošního roku. Referendum si však již může vymínit jen petice občanů. Pokud tedy chcete k řešení neutěšené situace přispět, připojte se k petici - podpisové archy naleznete na www.referendum2014.cz. Zajímá-li Vás, jak by mohlo modernizované nádraží v centru vypadat, podívejte se například na projekt architektonického studia Chybik + Kristof Associated Architects nazvaný Nádraží pod Petrovem - http://nadrazi-pod-petrovem.netstranky.cz.
Matouš Vencálek
Pravice je mrtvá. A levice taky.
Jednoznačnými vítězi voleb, co se nárůstu počtu hlasů týče, jsou ANO, Piráti a SPD – strany a hnutí, které se nijak nevymezují na klasické pravo-levé politické ose. Znamená to tedy, že pro voliče už toto rozdělení není důležité?
Matouš Vencálek
Omezit podporu inkluze by byla velká chyba
Ministr financí Pilný žádá po ministru školství Štechovi, aby osekal podporu inkluze, protože prý stojí víc než se odhadovalo. To by ale byla velká chyba.
Matouš Vencálek
Je setkání s dalajlámou nebezpečím pro ekonomiku?
Čínská vláda samozřejmě nemá ráda, když se zástupci jiných států setkávají s dalajlámou – vždy vyjadřuje „ostrý nesouhlas“, hrozí sankcemi a přerušením diplomatických styků. Co ale skutečně hrozí?
Matouš Vencálek
Vzdělávání místo školství?
O problémech českého školství jsem již psal a mluvil mnohokrát, tentokrát to zkusím jinak – pozitivněji a s vizí.
Matouš Vencálek
Platy v českém školství? Horší než se mohou zdát...
České školství se bezesporu potýká s mnoha problémy. Povolání učitele zcela ztratilo prestiž a téměř dvě třetiny uchazečů o pedagogické vzdělání nechtějí učit[1]. Na vině je z velké části demotivující finanční ohodnocení...
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Válek představil prezidentovi plán rozvoje zdravotnictví. Má 600 stran, sdělil
Prezident Petr Pavel přijal ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09). Představil mu...
Opilý řidič naboural šest aut. Na pumpě pak rozlil benzin a hrozil, že se zapálí
Opilý cizinec zaměstnal v sobotu ráno prachatické policisty. Nejdřív naboural šest aut, pak na...
Není to o lajcích a na TikToku nebudu, říká budoucí ministr pro vědu Tuleja
Pavel Tuleja, který má být příští týden jmenován novým ministrem pro vědu, výzkum a inovace za TOP...
Podpořte český tým, užijte si atmosféru MS. iDNES.cz rozdává vstupenky na hokej
Každý den víte, o jaké zápasy soutěžíte, na úvod to budou duely Česko - Finsko a Švýcarsko -...
Ärztin/Arzt für Innere Medizin
Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
nabízený plat:
172 000 - 273 000 Kč
- Počet článků 18
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3497x