Kupovat F-35 byla chyba

Kupovat F-35 byla chyba a to neříkám jako absolvent Vysoké školy života, ale jako absolvent Univerzity obrany s červeným diplomem. Tak zanechme dojmologie a mrkněme se na tvrdá data.

Jak tak sleduju veřejný prostor a diskuze, přijde mi, že spousta lidí vidí současný letecký boj jako ve Star Wars, jenom místo laserů po sobě letadla střílejí kanónem. A vítězí ten, kdo umí lépe manévrovat. Taková ta replika bitvy o Velkou Británii z roku 1941, jenom s proudovými motory.

Skutečný vzdušný boj je ale o něčem úplně jiném. Letadlo je jenom jedním malým kolečkem v obrovském soustrojí, které zajišťuje sběr informací, jejich distribuci na správná místa a nakonec i použití kinetických prostředků na ničení protivníka. A mnohem spíše než dog fight stíhač versus stíhač budou letadla likvidovat pozemní cíle. Ideálně v okamžiku, kdy už jim nehrozí odveta ze strany PVO protivníka.

Ostatně to ukázal nedávný úder Izraelského letectva na cíle v Íránu. Tam právě F-35 vyřadily z provozu systém S-300 a další a potom stejně museli nastoupit tažní koně války v podobě F-16 a udeřit na pozemní cíle. Možná se tohle zdá jako protimluv, ale jenom zdá, Izrael v podobných operacích musí spoléhat sám na sebe, zatímco my jsme součástí aliance NATO a tam by právě mělo dojít k dělbě práce. Tato aliance od nás požaduje dlouhodobě obrněnou brigádu, ne jednu nebo dvě perutě F-35.

Jak uvádí náš Generální štáb, sice si platíme letadla, ale už není na tanky. I z tohoto pohledu je gigantická investice do F-35 chybou. Firma, která potřebuje pro svůj provoz flotilu dodávek si logicky nekoupí 24 poršáků. Navíc současná válka na Ukrajině jasně ukazuje, že na počtu záleží. F-35 má sice vysokou bojovou hodnotu, ale pokud to bude vykoupeno tím, že už si nic dalšího nekoupíme, tak je nám to celkem k ničemu. Jak jsem psal ve svém dřívějším článku, místo drahých 24 strojů jsme si mohli pořídit hodně HIMARSů, Abramsů, Patriotů a další bojové techniky. Opět připomínám dělbu práce a požadavek na postavení mechanizované brigády.

Pojďme se podívat na to hlavní, co dneska letouny nesou. A není to výzbroj, ale radar a další čidla a velmi důležité je jejich vzájemné propojení. Dlouhodobě tvrdím, že jsme měli koupit větší počet letadel F-16 Block 70/72, takže budu porovnávat zde. Jak F-16, tak F-35 mají radary, jejichž společným předkem je AN/APG-71 vyvinutý pro letouny F-22. F-16 nese verzi AN/APG-83 SABR, F-35 potom AN/APG-81 AESA.

Ano, mohu porovnat radary používané v posledních verzích letounů F-16 a F-35. Hlavní rozdíl spočívá v technologii, výkonu a integraci radarových systémů s dalšími senzory.

F-16 (Poslední verze, například F-16 Block 70/72)

  • Radar: AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar)
  • Typ: Aktivní elektronicky snímaný radar (AESA).
  • Hlavní vlastnosti:Založen na technologii radaru AN/APG-81 z F-35, ale přizpůsoben pro modernizaci stíhaček F-16. Zlepšený dosah detekce vzdušných i pozemních cílů oproti starším radarům. Schopnost simultánně sledovat a zaměřovat více cílů. Podpora režimů vzduch-vzduch, vzduch-země, a vzduch-na-moře. Menší integrace s dalšími systémy ve srovnání s radarem F-35.
  • Výhoda: Vysoký výkon za relativně nižší cenu, ideální pro modernizaci stávajících letounů.

F-35 (Standardní radar AN/APG-81)

  • Radar: AN/APG-81 AESA
  • Typ: Aktivní elektronicky snímaný radar (AESA).
  • Hlavní vlastnosti:Špičková technologie navržená exkluzivně pro stealth letouny páté generace. Schopnost detekovat stealth cíle na větší vzdálenosti než starší AESA radary. Pokročilá integrace se senzory F-35 (Distributed Aperture System - DAS, Electro-Optical Targeting System - EOTS). Vysoká schopnost elektronického boje (rušení a klamání protivníkových radarů). Režimy zahrnují vzduch-vzduch, vzduch-země, sledování cílů s nízkou signaturou (stealth).
  • Výhoda: Radar není jen detekční systém, ale je plně propojen s celkovým situačním povědomím pilota (fusion sensor technology).

Jak je vidět, radar na F-35 vychází lépe, ale ani ne tak kvůli detekci stealth cílů, ale kvůli schopnosti plné integrace s dalšími senzory. Ale platí se za to vysokou cenou, jak pořizovací, tak provozní. Je otázkou, jak moc se bude rozvíjet další vylepšování F-16, minimálně si myslím, že bychom s Polskem a Slovenskem se na tom mohli podílet, protože jde hlavně o příhodný software, spíše než výrazné změny hardware. A programátory máme špičkové, i ostatní odborníky pro to potřebné.

Další rozdíl je v komunikaci letadel s okolními prostředky - myšleno velení, zbraňové komplety a hlavně drony. F-16 využívá systém Link-16, což je současný NATO standard. F-35 kromě toho má ještě MADL (Multifunction Advanced Data Link) a AN/AAQ 37 Distributed Aperture System (DAS). To je velká a zásadní výhoda těchto strojů, ale jedná spíše o obchodní a politickou otázku - proč to nedat i na F-16? Buďto přímo integrovat do stroje, nebo jako podvěsný kontejner? Sice to bude pořádná pálka navíc, ale pořád o dost méně, než si to koupit rovnou s F-35.

Kromě toho F-35 má závažné problémy s upgrade na Block IV. Až teprve letos v létě se rozběhla plnohodnotná výroba, nicméně předtím byly výrazně překročeny jako časové termíny, tak předpokládané náklady.

Abych to shrnul - v současné době čelíme výzvám protivníka, kdy se ukazuje, že neexistuje nějaká zázračná zbraň, která by sama o sobě rozhodla válku. A také se ukazuje, že na počtech záleží. Pokud chceme nakoupit 24 F-35, tak bychom měli mít takový rozpočet na obranu, abychom si k tomu mohli přikoupit i tak 100 ks F-16 a ještě pořád zbylo na další výstroj a výzbroj. Jinak dejme přednost levnějšímu řešení v podobě F-16 a možností vyšší přidané hodnoty našich firem při budoucím rozvoji a modernizaci těchto platforem. A to nemluvím o tom, že můžeme první stroje F-35 očekávat v době, kdy už se možná za croissant v Paříži bude platit rubly. A že nám zhrzení Švédové napálí pořádný pronájem za Grippeny.

Autor: Martin Tuma | pátek 20.12.2024 11:21 | karma článku: 30,16 | přečteno: 1035x

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Další články autora

Martin Tuma

Čas na povídání o čase

Zamysleli jste se někdy nad tím, jak funguje čas? Že se v časoprostoru všechno pohybuje přesně rychlostí světla? Pokračování knihy Tim se ptá: Proč a jak funguje vesmír aneb co už se na papír nevešlo.

16.4.2025 v 12:19 | Karma: 6,90 | Přečteno: 130x | Diskuse | Věda

Martin Tuma

Čas udělat EU pá-pá

Můžeme vést debaty o výhodách a nevýhodách našeho členství v EU, ale jako o všem nakonec rozhodnou naše peněženky. A také naštvanost lidí na byrokraty a nesmysly z EU.

28.3.2025 v 15:29 | Karma: 28,83 | Přečteno: 601x | Diskuse | Ekonomika

Martin Tuma

Kdo vyhraje: evropský rytíř, nebo japonský samuraj?

Pokus o zodpovězení odvěké otázky: Evropský rytíř s mečem a štítem, nebo japonský samuraj s katanou? Kdo vyhraje? Báječný námět na flamewar, že ano? Tak zkusme přinést něco málo historických důkazů.

27.3.2025 v 12:12 | Karma: 10,37 | Přečteno: 239x | Diskuse | Ostatní

Martin Tuma

Na uzemnění F-35 není potřeba kill switch. Jde to i jinak

Když se bavíme o použitelnosti F-35, obvykle se zmiňují závislost na náhradních dílech, servisu, updatech softwaru... Ale ta závislost je mnohem, mnohem hlubší.

25.3.2025 v 10:43 | Karma: 21,44 | Přečteno: 536x | Diskuse | Ekonomika

Martin Tuma

Dejte na stůl nejdříve pravdu

Premiér Fiala tvrdí, že teď je důležité dát na stůl peníze a zbraně. Já bych tam rád nejdříve viděl pravdu.

17.3.2025 v 18:41 | Karma: 32,64 | Přečteno: 883x | Diskuse | Politika

Nejčtenější

Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu

9. května 2025  18:35,  aktualizováno  10.5 13:09

Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...

Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou

13. května 2025  17:07

O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...

Požadavky odtržené od reality, zoufají po jednání Ukrajinci. Rusové jsou spokojeni

16. května 2025  6:43,  aktualizováno  16:12

Sledujeme online Jednání delegací Ukrajiny a Ruska v Istanbulu po necelých dvou hodinách skončilo. Bylo to první...

VIDEO: Turecké letadlo škrtlo v Praze ocasem o ranvej. Modleme se, vyzýval pilot

13. května 2025  19:14

Napínavý pokus o přistání si prožili cestující na palubě letu TK1771 společnosti Turkish Airlines z...

Marketér prodělal miliony a splácí je miliardáři Janečkovi. Nebylo to krypto, tvrdí

16. května 2025  9:48,  aktualizováno  20:57

Sedm let bude muset splácet marketingový expert Jakub Horák svůj dluh vůči miliardářovi Karlu...

Elitní základna stíhačů se otevřela veřejnosti. Na dlouhou dobu naposledy

17. května 2025  10:15,  aktualizováno  17:51

Na elitní základně taktického letectva v Čáslavi se uskutečnil tradiční Den otevřených dveří....

Trump si bude v pondělí volat s Putinem, chce s ním řešit ukončení války

17. května 2025  17:17,  aktualizováno  17:38

Americký prezident Donald Trump v sobotu uvedl, že bude v pondělí telefonicky hovořit se svým...

Izrael zahájil první fázi nové ofenzivy v Pásmu Gazy, Palestinci hlásí 58 mrtvých

17. května 2025,  aktualizováno  17:12

Izraelská armáda informovala, že v Pásmu Gazy zahájila novou velkou ofenzivu zvanou Gedeónovy vozy....

Rubio si volal s Lavrovem. Ocenil dohodnutou výměnu zajatců, tvrdí Moskva

17. května 2025  16:48

Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov si telefonoval se svým americkým protějškem Markem Rubiem a...

  • Počet článků 133
  • Celková karma 20,08
  • Průměrná čtenost 1412x
Jsem vědecko technický revolucionář a kvantový mechanizátor.

Už vyšla kniha: "Tim se ptá: Proč a jak funguje vesmír". Je to kniha odpovědí na otázky z moderní fyziky, kosmologie, ale také třeba o tom, jak fungují atomové elektrárny, výlet do historie, jak vznikala moderní fyzika a kdo byli její zakladatalé. Věnujeme se i současné kosmonautice, potřebám kolonizace vesmíru a jsou tam i pikaktní detaily, jak kosmonauti chodí na záchod, zdaleka nejčtenější část knihy. Tedy hned po kapitole, jak Jára Cimrman přispěl ke vzniku kvantové mechaniky.
Kniha je určená jak pro děti, ale i z části pro jejich rodiče, pro každého, kdo se laicky zajímá o fyziku a potřebuje zjednodušení složitých odpovědí. Předmluvu ke knize mi napsal Ondřej Neff, na faktickou správnost dohlížel profesor Jiří Chýla z Ústavu fyziky Akademie Věd.
Stručně řečeno, Tim se ptal, abyste se už nemuseli ptát Vy :)
Objednat můžete na: martin.tuma.mtm@gmail.com
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.