Kupovat F-35 byla chyba
Jak tak sleduju veřejný prostor a diskuze, přijde mi, že spousta lidí vidí současný letecký boj jako ve Star Wars, jenom místo laserů po sobě letadla střílejí kanónem. A vítězí ten, kdo umí lépe manévrovat. Taková ta replika bitvy o Velkou Británii z roku 1941, jenom s proudovými motory.
Skutečný vzdušný boj je ale o něčem úplně jiném. Letadlo je jenom jedním malým kolečkem v obrovském soustrojí, které zajišťuje sběr informací, jejich distribuci na správná místa a nakonec i použití kinetických prostředků na ničení protivníka. A mnohem spíše než dog fight stíhač versus stíhač budou letadla likvidovat pozemní cíle. Ideálně v okamžiku, kdy už jim nehrozí odveta ze strany PVO protivníka.
Ostatně to ukázal nedávný úder Izraelského letectva na cíle v Íránu. Tam právě F-35 vyřadily z provozu systém S-300 a další a potom stejně museli nastoupit tažní koně války v podobě F-16 a udeřit na pozemní cíle. Možná se tohle zdá jako protimluv, ale jenom zdá, Izrael v podobných operacích musí spoléhat sám na sebe, zatímco my jsme součástí aliance NATO a tam by právě mělo dojít k dělbě práce. Tato aliance od nás požaduje dlouhodobě obrněnou brigádu, ne jednu nebo dvě perutě F-35.
Jak uvádí náš Generální štáb, sice si platíme letadla, ale už není na tanky. I z tohoto pohledu je gigantická investice do F-35 chybou. Firma, která potřebuje pro svůj provoz flotilu dodávek si logicky nekoupí 24 poršáků. Navíc současná válka na Ukrajině jasně ukazuje, že na počtu záleží. F-35 má sice vysokou bojovou hodnotu, ale pokud to bude vykoupeno tím, že už si nic dalšího nekoupíme, tak je nám to celkem k ničemu. Jak jsem psal ve svém dřívějším článku, místo drahých 24 strojů jsme si mohli pořídit hodně HIMARSů, Abramsů, Patriotů a další bojové techniky. Opět připomínám dělbu práce a požadavek na postavení mechanizované brigády.
Pojďme se podívat na to hlavní, co dneska letouny nesou. A není to výzbroj, ale radar a další čidla a velmi důležité je jejich vzájemné propojení. Dlouhodobě tvrdím, že jsme měli koupit větší počet letadel F-16 Block 70/72, takže budu porovnávat zde. Jak F-16, tak F-35 mají radary, jejichž společným předkem je AN/APG-71 vyvinutý pro letouny F-22. F-16 nese verzi AN/APG-83 SABR, F-35 potom AN/APG-81 AESA.
Ano, mohu porovnat radary používané v posledních verzích letounů F-16 a F-35. Hlavní rozdíl spočívá v technologii, výkonu a integraci radarových systémů s dalšími senzory.
F-16 (Poslední verze, například F-16 Block 70/72)
- Radar: AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar)
- Typ: Aktivní elektronicky snímaný radar (AESA).
- Hlavní vlastnosti:Založen na technologii radaru AN/APG-81 z F-35, ale přizpůsoben pro modernizaci stíhaček F-16. Zlepšený dosah detekce vzdušných i pozemních cílů oproti starším radarům. Schopnost simultánně sledovat a zaměřovat více cílů. Podpora režimů vzduch-vzduch, vzduch-země, a vzduch-na-moře. Menší integrace s dalšími systémy ve srovnání s radarem F-35.
- Výhoda: Vysoký výkon za relativně nižší cenu, ideální pro modernizaci stávajících letounů.
F-35 (Standardní radar AN/APG-81)
- Radar: AN/APG-81 AESA
- Typ: Aktivní elektronicky snímaný radar (AESA).
- Hlavní vlastnosti:Špičková technologie navržená exkluzivně pro stealth letouny páté generace. Schopnost detekovat stealth cíle na větší vzdálenosti než starší AESA radary. Pokročilá integrace se senzory F-35 (Distributed Aperture System - DAS, Electro-Optical Targeting System - EOTS). Vysoká schopnost elektronického boje (rušení a klamání protivníkových radarů). Režimy zahrnují vzduch-vzduch, vzduch-země, sledování cílů s nízkou signaturou (stealth).
- Výhoda: Radar není jen detekční systém, ale je plně propojen s celkovým situačním povědomím pilota (fusion sensor technology).
Jak je vidět, radar na F-35 vychází lépe, ale ani ne tak kvůli detekci stealth cílů, ale kvůli schopnosti plné integrace s dalšími senzory. Ale platí se za to vysokou cenou, jak pořizovací, tak provozní. Je otázkou, jak moc se bude rozvíjet další vylepšování F-16, minimálně si myslím, že bychom s Polskem a Slovenskem se na tom mohli podílet, protože jde hlavně o příhodný software, spíše než výrazné změny hardware. A programátory máme špičkové, i ostatní odborníky pro to potřebné.
Další rozdíl je v komunikaci letadel s okolními prostředky - myšleno velení, zbraňové komplety a hlavně drony. F-16 využívá systém Link-16, což je současný NATO standard. F-35 kromě toho má ještě MADL (Multifunction Advanced Data Link) a AN/AAQ 37 Distributed Aperture System (DAS). To je velká a zásadní výhoda těchto strojů, ale jedná spíše o obchodní a politickou otázku - proč to nedat i na F-16? Buďto přímo integrovat do stroje, nebo jako podvěsný kontejner? Sice to bude pořádná pálka navíc, ale pořád o dost méně, než si to koupit rovnou s F-35.
Kromě toho F-35 má závažné problémy s upgrade na Block IV. Až teprve letos v létě se rozběhla plnohodnotná výroba, nicméně předtím byly výrazně překročeny jako časové termíny, tak předpokládané náklady.
Abych to shrnul - v současné době čelíme výzvám protivníka, kdy se ukazuje, že neexistuje nějaká zázračná zbraň, která by sama o sobě rozhodla válku. A také se ukazuje, že na počtech záleží. Pokud chceme nakoupit 24 F-35, tak bychom měli mít takový rozpočet na obranu, abychom si k tomu mohli přikoupit i tak 100 ks F-16 a ještě pořád zbylo na další výstroj a výzbroj. Jinak dejme přednost levnějšímu řešení v podobě F-16 a možností vyšší přidané hodnoty našich firem při budoucím rozvoji a modernizaci těchto platforem. A to nemluvím o tom, že můžeme první stroje F-35 očekávat v době, kdy už se možná za croissant v Paříži bude platit rubly. A že nám zhrzení Švédové napálí pořádný pronájem za Grippeny.
Martin Tuma
Čas na povídání o čase

Zamysleli jste se někdy nad tím, jak funguje čas? Že se v časoprostoru všechno pohybuje přesně rychlostí světla? Pokračování knihy Tim se ptá: Proč a jak funguje vesmír aneb co už se na papír nevešlo.
Martin Tuma
Čas udělat EU pá-pá

Můžeme vést debaty o výhodách a nevýhodách našeho členství v EU, ale jako o všem nakonec rozhodnou naše peněženky. A také naštvanost lidí na byrokraty a nesmysly z EU.
Martin Tuma
Kdo vyhraje: evropský rytíř, nebo japonský samuraj?

Pokus o zodpovězení odvěké otázky: Evropský rytíř s mečem a štítem, nebo japonský samuraj s katanou? Kdo vyhraje? Báječný námět na flamewar, že ano? Tak zkusme přinést něco málo historických důkazů.
Martin Tuma
Na uzemnění F-35 není potřeba kill switch. Jde to i jinak

Když se bavíme o použitelnosti F-35, obvykle se zmiňují závislost na náhradních dílech, servisu, updatech softwaru... Ale ta závislost je mnohem, mnohem hlubší.
Martin Tuma
Dejte na stůl nejdříve pravdu

Premiér Fiala tvrdí, že teď je důležité dát na stůl peníze a zbraně. Já bych tam rád nejdříve viděl pravdu.
Další články autora |
Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu
Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...
Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou
O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...
Požadavky odtržené od reality, zoufají po jednání Ukrajinci. Rusové jsou spokojeni
Sledujeme online Jednání delegací Ukrajiny a Ruska v Istanbulu po necelých dvou hodinách skončilo. Bylo to první...
VIDEO: Turecké letadlo škrtlo v Praze ocasem o ranvej. Modleme se, vyzýval pilot
Napínavý pokus o přistání si prožili cestující na palubě letu TK1771 společnosti Turkish Airlines z...
Marketér prodělal miliony a splácí je miliardáři Janečkovi. Nebylo to krypto, tvrdí
Sedm let bude muset splácet marketingový expert Jakub Horák svůj dluh vůči miliardářovi Karlu...
Elitní základna stíhačů se otevřela veřejnosti. Na dlouhou dobu naposledy
Na elitní základně taktického letectva v Čáslavi se uskutečnil tradiční Den otevřených dveří....
Trump si bude v pondělí volat s Putinem, chce s ním řešit ukončení války
Americký prezident Donald Trump v sobotu uvedl, že bude v pondělí telefonicky hovořit se svým...
Izrael zahájil první fázi nové ofenzivy v Pásmu Gazy, Palestinci hlásí 58 mrtvých
Izraelská armáda informovala, že v Pásmu Gazy zahájila novou velkou ofenzivu zvanou Gedeónovy vozy....
Rubio si volal s Lavrovem. Ocenil dohodnutou výměnu zajatců, tvrdí Moskva
Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov si telefonoval se svým americkým protějškem Markem Rubiem a...

Pronájem kancelářského prostoru, 145 m2, Karviná, ul. Markova
Markova, Karviná - Fryštát
16 500 Kč/měsíc
- Počet článků 133
- Celková karma 20,08
- Průměrná čtenost 1412x
Už vyšla kniha: "Tim se ptá: Proč a jak funguje vesmír". Je to kniha odpovědí na otázky z moderní fyziky, kosmologie, ale také třeba o tom, jak fungují atomové elektrárny, výlet do historie, jak vznikala moderní fyzika a kdo byli její zakladatalé. Věnujeme se i současné kosmonautice, potřebám kolonizace vesmíru a jsou tam i pikaktní detaily, jak kosmonauti chodí na záchod, zdaleka nejčtenější část knihy. Tedy hned po kapitole, jak Jára Cimrman přispěl ke vzniku kvantové mechaniky.
Kniha je určená jak pro děti, ale i z části pro jejich rodiče, pro každého, kdo se laicky zajímá o fyziku a potřebuje zjednodušení složitých odpovědí. Předmluvu ke knize mi napsal Ondřej Neff, na faktickou správnost dohlížel profesor Jiří Chýla z Ústavu fyziky Akademie Věd.
Stručně řečeno, Tim se ptal, abyste se už nemuseli ptát Vy :)
Objednat můžete na: martin.tuma.mtm@gmail.com
Seznam rubrik
- Kvantové kočkování
- Si vis pacem, para bellum
- Technologie
- Osobní
- Nezařazené
- 100x proč a jak funguje vesmír