Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

MV

M81i11l37a24n 49V85a62r91g80a

19. 12. 2024 16:06

Problém bude asi v tom, že v kadejakých EU komisiách sedia veľkou väčšinou ľudia s humanitným vzdelaním. Kdesi som na to aj čítal štatistiky. To sú ľudia, ktorí o technických záležitostiach nemajú ani šajnu a poschvaľujú kadejaké somariny, Keď im niekto začne obíjať o hlavu technické záležitosti a problémy s tým spojené. Tak to odkývu s tým, že to sú blbosti a že sa to v blízkej budúcnosti ľahko vyrieši. Napr. Ešte nedávno som čítal, že výroba nejakého superkatalizátora ktorý výrazne zníži obsah CO2 vo výfukoch vyjde na zopár stovák Euro. Tak prečo ho ešte stále potom nemajú autá s cenou napr. nad 50.000€. U nich by bola položka aj 1000-2000€ úplne zanedbateľná a výrobcovia áut by nemuseli pretláčať EV aby sa im znížili flotilové emisie.

0 0
možnosti
FL

Zrovna jsem si poslechl podcast Martina Schmarcze (bývalý vedoucí tiskového odboru vlády, redaktor, komentátor, matfyzák, můj známý).

Mj. zazní zajímavá myšlenka, že neplatí úměra mezi CO2 v atmosféře a teplotou atmosféry. Od určité koncentrace přestane mít CO2 na teplotu praktický vliv a teplota se nezvýší jak se uvádí.

https://www.info.cz/podcasty/superschmarcz/green-d...

0 0
možnosti
JP

Četl jsem Váš blog poprvé, takže mi možná něco uniklo. Dnes vůbec nezmiňujete propojenost energetických sítí jako zdroj větší stability. Nemuselo by se tolik vyrovnávat. OZE nevidím vůbec pesimisticky, ve spojení s "chytrými technologiemi" - nákup a prodej na spotu v době výhodné ceny - a bateriovými úložišti to vidím jako ekonomicky efektivní řešení.

0 0
možnosti
JK

J97a15n 35K43u20b77i37k

16. 12. 2024 17:50

plynove potrubi a vodik.

V Nemecku udelali studii(nazev=SyWeSt H2), zda je mozno pouzit stavajici plynovody pro transport vodiku.

Odpoved zni - ANO.

Samozrejme, ze je potreba provest upravy (napr. spojovaci dily, ovladaci zarizeni atd) , ale bude to podle odhadu stat jen 30 mld. EUR. To je pro 550 tisic km potrubi docela malo a vyplati se vyuzit tu stavajici infrastrukturu, ktera ma cenu odhadem 300 mld. EUR.

V soucasnosti bezi prvi testovani, kdy se napr. 30 rod. domku napojilo na zasobovani smesi 30%vodik+70%zemni plyn. U takovych smesi neni potreba vubec nic menit, jen se kontroluje, zda je to tesne a jestli napr. plynomer jeste porad funguje spravne.

Typicti Nemci, dlouho se nekeca a hned se nastartuje nejaky prakticky zkusebni provoz.

0 0
možnosti
DC

D68a71v50i85d 13C93e31c16h

16. 12. 2024 11:07

Dovolim si silne pochybovat, ze by pri zachytavani CO2 v komine elektrarne na zemny plyn a naslednou syntezou uhlovodiku z toho na synteticky benzin by sa dosiahol "uhlikovo neutralny benzin".

Pri spaleni toho benzinu sa zase uvolni CO2 do luftu.

Cize v uvode mame C v zemnom plyne a na zaver C v atmosfere.

Tu knihu "Tim...vesmir " som si objednal.

0 0
možnosti
Foto

Můžete nám vysvětlit, proč je na přepravu vodíku potřeba asi desetkrát vyšší tlak, než na přepravu svítiplynu?

Vodík sám se při svařování kovů používá pro své redukční účinky. viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/Sva%C5%99ov%C3%A1n%C...

0 1
možnosti
MT

M43a18r44t97i64n 17T25u57m26a

16. 12. 2024 10:46

Protoze vodik se ma v budoucnosti prepravovat dalkove soucasnymi plynovody a ty maji nastavenou infrastrukturu na tento tlak. Jinak by bylo potreba zahustit kompresni stanice, ted jsou cca po 100 km az 200 km podle prumeru trubky atd. Plati, ze tim vyssi tlak, tim min stanic potrebujeme. Svitiplyn se nikdy podobnymi systemy nerozvadel, protoze se vyrabel mnohem vice lokalne.

2 0
možnosti
  • Počet článků 133
  • Celková karma 20,08
  • Průměrná čtenost 1412x
Jsem vědecko technický revolucionář a kvantový mechanizátor.

Už vyšla kniha: "Tim se ptá: Proč a jak funguje vesmír". Je to kniha odpovědí na otázky z moderní fyziky, kosmologie, ale také třeba o tom, jak fungují atomové elektrárny, výlet do historie, jak vznikala moderní fyzika a kdo byli její zakladatalé. Věnujeme se i současné kosmonautice, potřebám kolonizace vesmíru a jsou tam i pikaktní detaily, jak kosmonauti chodí na záchod, zdaleka nejčtenější část knihy. Tedy hned po kapitole, jak Jára Cimrman přispěl ke vzniku kvantové mechaniky.
Kniha je určená jak pro děti, ale i z části pro jejich rodiče, pro každého, kdo se laicky zajímá o fyziku a potřebuje zjednodušení složitých odpovědí. Předmluvu ke knize mi napsal Ondřej Neff, na faktickou správnost dohlížel profesor Jiří Chýla z Ústavu fyziky Akademie Věd.
Stručně řečeno, Tim se ptal, abyste se už nemuseli ptát Vy :)
Objednat můžete na: martin.tuma.mtm@gmail.com
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.