Výzkum: Kolik stojí v ČR počítačová hra?

Mnoho let slýchávám debaty o ceně počítačových a konzolových her v ČR. Většinou se vedou ve dvou protichůdných rovinách: zákazníci si stěžují na velkou drahotu a vydavatelé zas na nízkou cenu, na které se nedá skoro vydělat. Sám jsem se těchto debat mnohokráte účastnil někde mezi těmito dvěma postoji a štvalo mě, že neexistuje oficiální statistika, jaká je vůbec průměrná cena hry v ČR a zda nářky jedné ze stran jsou odůvodněné. Proč ale čekat na data od auditora, který je asi ještě dlouho nezveřejní, když “sedíme” na databázi Xzone, kde bychom potřebné údaje měli mít?

Údaj, který nás asi nejvíce zajímá, je průměrná cena krabicové hry na pultě obchodů (či eshopů) pro počítače a konzole a jak se vyvíjela za poslední roky. Ještě než se podíváme na konkrétní čísla, rád bych zmínil anketu, které se na Twitteru a Facebooku zůčastnilo cca 560 lidí a kde podle 60% z nich se cena PC hry u nás pohybuje někde mezi 510 - 640 Kč a dalších 17% si myslí, že průměrná cena PC hry se pohybuje lehce pod 800 Kč. Toť názor lidu a jak je tomu doopravdy?

Již to nezdržujme a pojďme se podívat na výslednou průměrnou cenu hry na pultech obchodů + její vývoj od roku 2008. Pod grafem a tabulkou pak vysvětlení, jak jsme se k tomu dobrali.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V každém roce byly vyfiltrovány produkty, kde se prodal alespoň 1 kus, aby statistiku nezkreslovaly starší a již neprodávané hry a také ty ještě nevydané (předobjednávky nejsou zařazeny). Výběr byl dále očištěn o hardware, merchandise a další věci, co mezi hry nepatří. Výsledné částky jsou pro lepší představu již spočítány včetně DPH 20%.

Jak si můžete všimnout v číselné tabulce, každý rok byl spočítán zvlášť pro platformy PC, PS3 a X360. U dalších platforem má Xzone výrazně menší čísla a zkreslení by tam tak bylo vysoké. Každý rok obsahuje průměrnou cenu a počet položek, kolik v daném roce bylo dostupných titulů na pultech prodejen. Průměrná cena byla spočítána jednoduše tak, že se vzal součet prodejních koncových cen na Xzone v daném období a bylo vyděleno množstvím dostupných her na pultech (číslo bylo očištěné viz. postup výše). Výsledkem je čistě průměrná cena hry, s kterou se můžete setkat na krámech a následně její vývoj v rámci posledních pěti let. Dobré by bylo také upozornit, že rok 2012 je neúplný a zahrnuje jen položky, které se prodávaly do 18.7.2012. Všechny ostatní roky zahrnují vždy stav k 31.12.

Čeho jsme se tedy nakonec dobrali? Že průměrná cena PC hry se pohybuje na krámech pod 380 Kč včetně DPH a u konzolovky kolem 850 Kč. Všimnout si můžete největšího skoku cen v roce 2009, kdy se projevila finanční krize i v ČR a kdy většina českých vydavatelů byla na hranici bankrotu. V následujících letech se ceny stabilizovaly a lehce zvedly, ale již ne na úroveň roku 2008. Největší pokles za poslední roky zaznamenaly konzole. Je to i logické díky blížícímu se konci jejich životního cyklu. Výrazně zlevily tituly na PS3 z roku 2010 na 2011 a to skoro o 200 Kč a dorovnaly se tak ceně X360 titulů.

Víte ale jak je to s průměrem. Průměrná mzda je u nás taky 24 000 Kč, ale kolik lidí znáte, že ji má? Zkusme tedy z těch dat dostat další informaci a k tomu nám pomůže, když vyfiltrujeme vždy 10% nejprodávanějších titulů v daném roce. Získáme tak hry, které zákazníci nejvíce kupují, tzv. bestsellery, a nebudou nám statistiku zreslovat hry typu Kačera Donalda, kterých se prodaly jednotky kusů, když Diablo 3 bylo v tisících. Výsledný žebříček 10% nejprodávanějších her pak zprůměrujeme stejně jako u předchozího výpočtu a získáme tak průměrnou cenu u her, které zákazníci nejvíce kupují a která se dotýká jejich peněženek nejvíce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Graf a tabulka hned vypadají jinak. Zjistili jsme, že běžná cena na pultech herních prodejen u novinek a dlouhodobých bestsellerů je kolem 650 - 700 Kč pro PC a 1000 - 1100 Kč pro konzole, to vše včetně DPH. Výrazný pokles cen oproti roku 2008 zde zůstal, ale následné zotavení u cen novinek bylo rychlejší a u PC se nejžádanější tituly prodávají dokonce za vyšší cenu než před finanční krizí.

Hry v ČR určitě nejsou drahé, pokud počítáme s čistě průměrnou cenou. Drtivá většina her pro PC se prodává pod 400 Kč a konzole kolem 800 Kč. Na trhu jsou i stovky titulů, které se dají pořídit pod 300 Kč. Stížnosti na celkovou drahotu nejsou tedy na místě. Pokud se ale zaměříme na tituly, které třeba na  trhu nemají tak zásadní podíl v penězích (10 000 her za 299 Kč je vždy více než jedna novinka 2000 ks za 800 Kč), tak jasně vidíme že u očekávaných titulů a silných značek (Blizzard je jasný příklad), se cena pohybuje výrazně výše. Zde už pro zákazníka není cena tak rozhodující či není na prvním místě a vydavatel má šanci na těchto titulech generovat zisk či alespoň snížit ztrátu z výprodejů a slev.

Více o autorovi najdete na jeho Twitteru.

Autor: Martin Schovanec | středa 8.8.2012 21:21 | karma článku: 16,05 | přečteno: 4433x
  • Další články autora

Martin Schovanec

Může být monopol (v)hodný?

22.7.2015 v 21:00 | Karma: 10,10

Martin Schovanec

Druhý věk strojů

31.5.2015 v 20:00 | Karma: 9,42

Martin Schovanec

Havel podle Žantovského

2.3.2015 v 20:25 | Karma: 13,52