Ustát kritiku a další schopnosti přežití v digitální éře

Stále slyšíme, co vše nadcházející generace budou muset zvládat v době, kdy internet a digitální zařízení naberou na ještě větší intenzitě, což není žádná daleká budoucnost, to se nyní již děje.

Pokrokoví rodiče již přemýšlí jak vychovat své děti a kam je dát studovat, aby v digitální éře nebyly považovány za PC analfabety, zda by měly umět programovat, ovládat konkrétní software či různé moderní hračky. Vše jsou to spíše takové "hard skills", technické znalosti, na které se zaměřují. Více ale začíná být jasné, že pro přežití v nové digitální éře budou potřeba i další neméně důležité "soft skills". Jejich ovládnutí nebude potřeba jen při pracovním uplatnění, ale i pro celkovou spokojenost se životem. Vybral jsem čtyři oblasti, jejichž zvládnutí ovlivní duševní pohodu našich dětí asi nejvíce.

Rychle se přizpůsobovat změnám
Technická či jiná revoluce nebude přicházet jednou za 100 let či po pár generacích, jak byli lidé zvyklí. Bude se to dít kontinuálně a bude se zrychlovat. Tak, jak exponenciálně roste výkon PC, jde s tím i vývoj v ostatních odvětvích nejen spojených s počítači. Schopnost tyto změny ustát a vstřebat, schopnost učit se stále nové postupy, nové programy, nové procesy ve firmě, reagovat na změny ve společnosti a vzájemné komunikaci, bude nakonec mnohem důležitější než nabiflované znalosti z učebnic ve škole. Člověk je bytost neuvěřitelně přizpůsobivá, jinak by už dávno vyhynula, ale tohle bude i pro ni výzva.

Multitasking
Tzv. víceúlohová práce systému, jak známe z IT, bude vyžadována nakonec i od jejich uživatelů. Člověk není počítač a jeho mozek není "naprogramován", aby dělal několik kreativních činností najednou. Mozek to velmi vysiluje a jsou studie, že to nemá na duševní zdraví zrovna blahý efekt, nemluvě o samotné práci takto dělané, ta je většinou vykonána hůře a trvá déle, než když se ji věnujeme postupně. Každopádně čím dál více si budou naši, už tak dost roztříštěnou pozornost, žádat různé aplikace, zařízení, úkoly, komunikace, práce a to vše najednou.  

Ustát kritiku
Na první pohled to není nic nového pod sluncem. Jste tvůrce nějakého zboží, autor knihy, majitel restaurace či vedoucí firmy a občas musíte vydržet a nějak vyhodnotit kritiku v recenzi na webu nebo od nespokojeného zákazníka na obchodě. Digitální věk dal ale kritice úplně jiné dimenze. Kritizovat váš výtvor může v podstatě každý, a nemusí mít ani žádné znalosti z oboru, jako bylo dříve nezbytné minimum. Anonymita a čím dál dostupnější způsoby ukazují demokracii v té nejsyrovější podobě. To, že vám dříve někdo záviděl, pomlouval či někde výrobek hanil, jste se často ani nedozvěděli. Teď se to dozvíte okamžitě a v míře, která nebude často vůbec příjemná. Schopnost ustát kritiku bude pro všechny aktivní lidi, co něco tvoří (jedno zda virtuálně či reálně), velmi důležitá. Stejně tak bude důležité umět s ní pracovat a  vyhodnotit, kdy má smysl se jí zabývat a reagovat, třeba úpravou produktu a kdy si držet svůj směr a nenechat se otrávit. Pasivní přístup v konzumaci dig. obsahu u mladých uživatelů internetu již není atraktivní, všichni nyní chtějí něco tvořit. Budou se muset ale vyrovnat s extrémním tlakem okolí v mnohem větší míře než předchozí generace.

Kritické myšlení a mediální gramotnost
Facebook a jemu podobné soc. sítě jsou plné klamavých zpráv, propagandy, lží, výmyslů. Vyznat se, co je pravda a co velmi šikovně vytvořený klam, ať schválně či nějakým mediálním šumem, mají problém i sami novináři, kteří toto mají v popisu práce a dost času, což se o běžném uživateli říci nedá. Oslovit a zmanipulovat tak velkou masu lidí za tak málo peněz (často v podstatě zadarmo) je věc, která tu dříve nebyla. Vyznat se v těchto zprávách, pochopit, co je už lež či umě upravená skutečnost, nenechat se otrávit a nepodlehnout masové náladě, bude stěžejní. Neplatí to jen o soc. sítích či médiích obecně, kritické myšlení bude nutné jak v práci, ve škole, při hledání informací na netu. Dokázat v hlavě nastartovat alarm vždy, když se něco zdá přitažené za vlasy či odporující běžně zažité skutečnosti a věnovat čas a najít si zdroj, by měli ideálně vyučovat už na zákládní škole. 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Schovanec | pondělí 22.6.2015 11:11 | karma článku: 7,30 | přečteno: 519x
  • Další články autora

Martin Schovanec

Může být monopol (v)hodný?

22.7.2015 v 21:00 | Karma: 10,10

Martin Schovanec

Druhý věk strojů

31.5.2015 v 20:00 | Karma: 9,42

Martin Schovanec

Havel podle Žantovského

2.3.2015 v 20:25 | Karma: 13,52