Potřební neúspěšní

Dějiny píší vítězové a ne poražení, známá to věc. A úplně stejně uvažujeme i v byznyse. Oslavujeme úspěšné firmy a jejich produkty/služby a zapomínáme na ty neúspěšné, které byly poraženy, zkrachovaly, byly koupeny nebo zavřeny. Evoluce, která nevybíravě udává, kdo v přírodě přežije, funguje stejně tak i v byznyse a možná ještě drsněji. Vyhrává silnější (bohatší), větší, rychlejší (inovativní) či chytřejší a tak to má být. Co by ale tak být nemělo, je krátká paměť a často i pohrdání těmi méně úspěšnými.

Velmi rád čtu rozhovory s majiteli firem, kteří něčeho dosáhli a jejich produkt zvítězil v kolbišti hyperkonkurence. Takový rozhovor člověka nabíjí a dodává pocit, že když to v těžké situaci a z ničeho zvládl on, zvládnu to i já. Možná bych ale ještě raději četl rozhovory s podnikateli, kteří neuspěli. A to se u nás moc nenosí, protože podnikatel, který zavře “krám”, je u nás označován jako zkrachovalec, bankrotář apod. Většinou se už nikdo nezamýšlí nad tím, že roky předtím živil armádu zaměstnanců, že se snažil svou firmu/obor posunout a nebo prostě jen být v zisku.

Takový člověk musí mít neuvěřitelné množství zkušeností a na trhu práce by se měli o něj rvát a přesto má z krachu firmy něco jako doživotní cejch... Jasně udělal chybu a věřím, že kdyby byl probuzen o půlnoci, tak vám bez váhání odpoví, kdy nastal ten zlom, jenž vyvrcholil krachem firmy. Kdy podcenil změny na trhu, kdy nedal na rady obchodních partnerů, kdy usnul na vavřínech a byl předehnán konkurencí. Upřímně by mě takový rozhovor dal mnohem více než někdy až přehnaná samochvála těch “na špici”. Navíc podle různých průzkumů je dokázáno, že lidé, kteří toto zažili, mají u příští firmy o 20% větší šanci na úspěch než ostatní.

Také se musíme na ty méně úspěšné dívat i z jiného pohledu. Už jenom že existovali a snažili se dominantní firmě urvat něco z jeho podílu na trhu, tak zákazníkům a celé společnosti pomáhali. Díky tomu se leader trhu snaží, zůstává v pohotovosti a musí vymýšlet něco nového, snažit se být levnější, kvalitnější a pokud snad ne, tak ho ty malé ryby časem ohlodají na kost, až padne ke dnu. Snad všechny výrobky, které teď používáme obsahují nápady, postupy či technologie, které vymyslela jejich dávná konkurence anebo, které byly vymyšleny jako obrana proti ní.

Chvalme úspěšné, ale i neúspěšné. Firmy, které neuspějí na trhu, stále přispívají k udržení konkurenčního tlaku na ty existující, které jsou momentálně na vrcholu, a i když se jim nedařilo, plody jejich práce nakonec sklízíme všichni.

Autor: Martin Schovanec | pondělí 10.10.2011 14:30 | karma článku: 16,06 | přečteno: 1292x
  • Další články autora

Martin Schovanec

Může být monopol (v)hodný?

22.7.2015 v 21:00 | Karma: 10,10

Martin Schovanec

Druhý věk strojů

31.5.2015 v 20:00 | Karma: 9,42

Martin Schovanec

Havel podle Žantovského

2.3.2015 v 20:25 | Karma: 13,52