Má český herní trh málo osobností?

Český herní trh už funguje slušnou řádku let. Za tu dobu v něm dospělo (profesně) celkem dost lidí, někteří z něj zas vyskočili, pro jiné je to srdcová záležitost a jiní ho teď dokonce řídí. Herní trh, a to asi nejen český, má celkem specifikum v tom, že se špatně opouští :-). Stěžují si v něm snad úplně všichni, ať už na malost našeho trhu, na chybějící peníze, málo prodaných kusů, pirátství a já nevím na co ještě, ale jen málokdo jde za lepším, i když se svými schopnostmi a energií, které práci věnuje, by vydělával v jiném oboru násobně více. Každého to svým způsobem baví, je rád součástí komunity a hry jsou pro něj (většinou) něco více než jen produkt. Trh tedy logicky musí být plný odborníků či alespoň veteránů, kteří zažili několik vln změn, růstů a krachů. Přesto je po takovýchto lidech v mediích prázdno.

Momentálně jsou asi nejvýraznějšími osobnostmi lidé z médií, kteří díky možnosti prezentace mají v podstatě mediální známost v popisu práce. Pak je dlouho nic, stále nic a až potom následují vyjímky ve formě vývojářů (asi nejzdatnější je v tomto pan Vávra). Práce novinářů si vážím a je jí velmi potřeba, ale její naplní je hlavně informovat o dění na trhu a o lidech, kteří ho tvoří, jaké mají názory na problematiku, co chce jejich firma dělat... a to se podle mě neděje. Vždyť právě tito lidé, kteří jsou v pozadí a nejsou vůbec vidět, znají poměry na trhu mnohem lépe než sebeinformovanější novinář, oni rozhodují o cenách, oni v podstatě ovlivňují trh a tím z části i zákazníky/čtenáře těchto médií. Všichni novináři je znají, stále s nimi někdo něco konzultuje, ale veřejně jako by neexistovali. Což mě přijde jako velká škoda.

Důsledkem toho je určité informační vakuum. Kolikrát se setkávám z názory běžných lidí, kteří vůbec nemají “šajn” o českém trhu, o důvodech proč se něco děje či neděje a velmi horlivě diskutují ve fórech a obviňují tu či onu firmu, ten či onen krok či nedostatek našeho trhu, aniž by vůbec věděli, jaké jsou možnosti či jaký to má kontext.

Velmi osvěžující mě přišel poslední dvojdílný podcast Eurogameru, kde byl jako host Pavel Mondschein (teď již minulý zaměstnanec Comgadu, dříve CD Projektu). Člověk, co herní byznys u nás velkou mírou mnoho let ovlivňoval a přesto je pro většinu lidí neznámý. I když jsem ne se vším, co říkal, souhlasil, poodhalil tam velmi otevřeně plno věcí a témat a nebál se odpovídat i na velmi konkrétní otázky. Proč podobní lidé, kteří ovlivňují prodej, distribuci ale i vývoj her v naší zemi nevystupují v mediích častěji? To je takový nezájem mezi čtenáři? Nemyslím si.

Je jasné, že ne každý se do podobných rozhovorů hrne a že ne každý bude tak otevřený, jako člověk, co z branže odchází. Ale dá se to určitě zvrátit a trošku pootevřít vrátka do české herní komunity, která mě občas přijde jak nějaká uzavřená sekta, kde se všichni se všemi otevřeně baví, ale veřejně nikdo :-). Není se většinou za co stydět a třeba by to trošku srovnalo vnímání zakázníků o našem českém rybníčku, které se pohybuje od úplně pesimistické (malá země, všichni kradou-stahujou) po nadšené, jak super se zrovna tenhle hit prodával.

Poznámka:
Velmi zajímavá je také již několik let stará série rozhovorů s českými vyvojáři na http://www.modrak.cz/index.php?action=podcasts . Co rozhovor to osobnost.

Autor: Martin Schovanec | čtvrtek 16.2.2012 10:15 | karma článku: 12,56 | přečteno: 1863x
  • Další články autora

Martin Schovanec

Může být monopol (v)hodný?

22.7.2015 v 21:00 | Karma: 10,10

Martin Schovanec

Druhý věk strojů

31.5.2015 v 20:00 | Karma: 9,42

Martin Schovanec

Havel podle Žantovského

2.3.2015 v 20:25 | Karma: 13,52