- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Momentálně jsou asi nejvýraznějšími osobnostmi lidé z médií, kteří díky možnosti prezentace mají v podstatě mediální známost v popisu práce. Pak je dlouho nic, stále nic a až potom následují vyjímky ve formě vývojářů (asi nejzdatnější je v tomto pan Vávra). Práce novinářů si vážím a je jí velmi potřeba, ale její naplní je hlavně informovat o dění na trhu a o lidech, kteří ho tvoří, jaké mají názory na problematiku, co chce jejich firma dělat... a to se podle mě neděje. Vždyť právě tito lidé, kteří jsou v pozadí a nejsou vůbec vidět, znají poměry na trhu mnohem lépe než sebeinformovanější novinář, oni rozhodují o cenách, oni v podstatě ovlivňují trh a tím z části i zákazníky/čtenáře těchto médií. Všichni novináři je znají, stále s nimi někdo něco konzultuje, ale veřejně jako by neexistovali. Což mě přijde jako velká škoda.
Důsledkem toho je určité informační vakuum. Kolikrát se setkávám z názory běžných lidí, kteří vůbec nemají “šajn” o českém trhu, o důvodech proč se něco děje či neděje a velmi horlivě diskutují ve fórech a obviňují tu či onu firmu, ten či onen krok či nedostatek našeho trhu, aniž by vůbec věděli, jaké jsou možnosti či jaký to má kontext.
Velmi osvěžující mě přišel poslední dvojdílný podcast Eurogameru, kde byl jako host Pavel Mondschein (teď již minulý zaměstnanec Comgadu, dříve CD Projektu). Člověk, co herní byznys u nás velkou mírou mnoho let ovlivňoval a přesto je pro většinu lidí neznámý. I když jsem ne se vším, co říkal, souhlasil, poodhalil tam velmi otevřeně plno věcí a témat a nebál se odpovídat i na velmi konkrétní otázky. Proč podobní lidé, kteří ovlivňují prodej, distribuci ale i vývoj her v naší zemi nevystupují v mediích častěji? To je takový nezájem mezi čtenáři? Nemyslím si.
Je jasné, že ne každý se do podobných rozhovorů hrne a že ne každý bude tak otevřený, jako člověk, co z branže odchází. Ale dá se to určitě zvrátit a trošku pootevřít vrátka do české herní komunity, která mě občas přijde jak nějaká uzavřená sekta, kde se všichni se všemi otevřeně baví, ale veřejně nikdo :-). Není se většinou za co stydět a třeba by to trošku srovnalo vnímání zakázníků o našem českém rybníčku, které se pohybuje od úplně pesimistické (malá země, všichni kradou-stahujou) po nadšené, jak super se zrovna tenhle hit prodával.
Poznámka:
Velmi zajímavá je také již několik let stará série rozhovorů s českými vyvojáři na http://www.modrak.cz/index.php?action=podcasts . Co rozhovor to osobnost.
Další články autora |
Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...