Kolik se v ČR prodává her? Málo.

Před pár dny oznámila Cenega (herní distributor a dovozce) s velkou slávou, že svého nového titulu Deus Ex 3 prodala 2500 ks. Bylo to za prvních 14 dní, na všechny platformy (PS3, X360, PC) a edice (běžná, rozšířená a sběratelská) a byly to již finální prodeje přes kasu. Shodou okolností pár dnů před tím se pochlubil se svými čísly i vydavatel hry Square Enix, vyexpedoval do obchodů (nemusí znamenat to samé co prodal) po celém světě 2 000 000 ks.

U nás se prodeje moc nezveřejňují a každé takové oficiální info je vítané a vždy trošku poodhalí, jak na tom jsme. Já jako prodejce zhruba asi tuším, kolik se které hry prodá, ale přesně to nevím a ani průzkum GFK, který v ČR na tomto poli probíhá, je v tom nejasný a nezahrnuje všechny subjekty na trhu. Pro mě každopádně to číslo nebylo žádné překvapení, ale pro mnohé hráče a čtenáře magazínů dle diskuzí ano. Hlavně ten nepoměr se světem a nebo jen s USA (prvních několik dní prodej 244 000 ks) je neskutečný. Pravda, Deus Ex 3, i když je to vynikající hra a bylo o ní hodně slyšet, nepatří mezi prodejní megahity a určitě se ještě do Vánoc sejde více her, které ji překonají, ale patří k naprůměrně prodávaným hrám. Ono přes 10 000 ks za první týdny se v ČR prodá tak 1-2 hry do roka a to už musí být silný rok.

Lidé z branže Ceneze po odhalení čísel gratulovali, jací jsou skvělý a běžný zákazník jen nevěřícně zíral a poškleboval se, jak mizérné číslo to je. To číslo, ale není ani tak vizitkou Cenegy jako spíše celého českého trhu. Ano, prodává se toho u nás relativně málo, ano, hodně se tu krade (min. 80%) a ano, hry ještě nejsou u nás takový mainstream jako jinde. To mi připomíná, jak stále slyším nějaké nářky v diskuzích na distributory, na prodejce, na herní média. Že tu něco není, že to nebylo přeložené, že v USA už to mají, že ještě nevyšla recenze, že tam dostávají takové dárky a stojí to o tolik méně a mohl bych pokračovat dlouho. Myslím, že je celkem jasné, že z 2500 ks tu nikdo nezbohatne a přesto tu kolem té hry bylo vykonáno spousta. Co práce a lidí zaměstná distribuce, než se vše připraví na finální prodej, co práce to stojí obchody vše zajistit, vykomunikovat, prodat, udělat dárky a co práce to stojí média už ani nemluvě. Nevím, jestli i v jiných zemí by se tomu se stejným nadšením věnovalo těch pár desítkek lidí a stovek hodin zařizování, s vidinou odměny prodeje 2500 ks. Možná, že s ohledem na věc, to u nás funguje celkem dobře, nemyslíte?

Poznámka: Tento text nemá cílem vyznít jako nějaký brekot. Spíše jde o zamyšlení, že ne všechno může být u nás stejně jako v zemích, kde se her prodá 100x více apod. Což plno lidem nedochází a stále náš mikrotrh porovnávají s Německem či Anglií.

Autor: Martin Schovanec | čtvrtek 15.9.2011 5:30 | karma článku: 14,94 | přečteno: 2715x
  • Další články autora

Martin Schovanec

Může být monopol (v)hodný?

22.7.2015 v 21:00 | Karma: 10,10

Martin Schovanec

Druhý věk strojů

31.5.2015 v 20:00 | Karma: 9,42

Martin Schovanec

Havel podle Žantovského

2.3.2015 v 20:25 | Karma: 13,52