12 osudových her

Právě dnes slaví herní obchod Xzone svoje 12. narozeniny (utíká to, co?) a dalo by se říci, že za ty roky uplynula jedna hráčská generace. Počet her, co od té doby vyšlo, je slušná řádka a tak bychom rádi právě přes vydané hry od roku 2001 nostalgicky zavzpomínali.

Vybrali jsem 12 her, z každého roku jednu. Je to 12 osudových her, které nějakým způsobem pro náš obchod a jeho fungování hodně znamenaly. Logicky to všechno byly prodejní hity, ale vysoká prodejnost ne vždy byla hlavním kritériem výběru. Tak si pojďme pamětníci zavzpomínat.

Rok 2001
Diablo II: Lords of Destruction

Na jaře tohoto roku jsme začali fungovat na internetu, prodeje byly ještě mizerné a v předprodeji jsme měli naši úplně první a v té chvíli asi jedinou hru: datadisk Diablo II: Lords of Destruction. Do předprodeje jsme ji dali asi více než kvůli prodeji hlavně kvůli tomu, že jsme se na ní hodně těšili a možnost mít ji v rezervaci a psát o ní novinky nám přišla super. V předprodeji jsme prodali jen pár jednotek kusů, ale hned za rok se ukázalo, jak užitečný nástroj prodeje to je.

Rok 2002
Heroes of Might and Magic IV

Jestli se o nějaké hře dá řici, že byla pro nás osudová s velkým “O”, tak jsou to určitě “hýrousi čtyřka”. Byla to první hra, co v předprodeji zaznamenala slušný čísla a prodalo se jí dost na to, abych si řekl, že se dokáži prodejem her uživit a seknul s mou součanou prací a začal se tomu věnovat “profesionálně”. Zákazníků, kteří se o nás díky Heroes 4 dozvědělo, bylo tolik, aby se obchod rozjel jako sněhová koule a prodeje se měsícně násobily.

Rok 2003
UFO : Aftermath

Historie si asi za čas na tuto hru již moc nevzpomene, ale pro nás zůstává strašně důležitá. Nejen z důvodu, že to byl remake populární tahové strategie od českých tvůrců, ale kvůli asi prvnímu exkluzivnímu DLC v ČR. Vymysleli jsme a s tvůrci hry domluvili, že udělají speciální patch, který jsme dávali k nákupu na Xzone na vypáleném CD. Po instalaci patche se ve hře objevily startovní báze v Praze a Brně a ve hře jste mohli narazit na zničené kamiony s logem Xzone na návěsu. Že se za pár let stanou podobné DLC běžné a budou se dávat skoro ke každé hře, jsme si nedokázali ani představit.
 
Rok 2004
Half-Life 2

Jedna z prvních her, z komerčně úspěšných určitě první, která vyžadovala aktivaci klíče online na Steamu (s tím současným se to nedá moc srovnávat). Prodejně to byl obrovský hit a ukázalo se nám, že když hráči nemůžou pirátit, tak prodeje u titulu rostou násobně. Pár dní na to byla ochrana cracknuta a prodeje šli ze dne na den prudce dolů. I tak se ale prodával stále dobře a v paměti mě utkvělo nekonečné vysvětlování zákazníkům, jak že se ta hra aktivuje a proč potřebuje internet. Na to, že za pár let to bude běžné a že dokonce bez internetu některé hry nepůjdou ani hrát, bych si v té době tedy nevsadil.

Rok 2005
World of Warcraft

V tomto roce vyšlo plno her, které svým způsobem ovlivnilo dění na celém trhu na mnoho let dopředu. Např. Guild Wars - první online bez poplatků, The Sims 2 - hra pro masy + x datadisků každý rok, GTA: San Andreas a další. Pro nás ale byl titulem čislo 1 World of Warcraft. Hra vyšla v USA v listopadu rok předtím, ale v EU až v roce 2005 a od té doby se WoW série stala nejprodávanější značkou na Xzone. Na start WoW mám dvojí vzpomínku. Jako hráč, který byl v první vlně evropského startu a zažil ještě původní hru, která vám nic neodpustila a jako prodejce, kdy jsem v horečkách sobotu obsluhoval u nás v Lounech frontu natěšených zákazníků při osobním odběru z celé ČR.

Rok 2006
The Sims 2: Mazlíčci

Hráči budou tímto výběrem asi zklamáni, ale Mazlíčci byl nejprodávanější datadisk celé Sims 1+2+3 série a asi už nikdy nebude překonán (série míří spíše k F2P modelu). V tomto roce vyšlo plno důležitých titulů, které mě herně zaujaly více, např. Oblivion, Heroes 5, Armed Assault, ale pro obchod byl prodej The Sims 2 datadisků strašně důležitý a otevřel nás i lidem, kteří netráví hraním her desítky hodin týdně.

Rok 2007
STALKER: Shadow of Chernobyl

Za tenhle rok vybrat nejdůležitější titul bylo těžké. World of Warcraft: The Burning Crusade byl obrovský prodejní hit a zatím nejprodávanějším datadiskem vůbec, Zaklínač 1 patří mezi nejprodávanější tituly na českém trhu a navíc je to skvělá hra, ale nakonec jsme zvolili STALKER: Shadow of Chernobyl a to ani ne tak kvůli hře jako takové, ale kvůli dárku - plynové masce. Když jsme tento bonus k předobjednávce spolu s CD Projektem vymýšleli, tak jsem si několikrát říkal, zda už jsme to nepřehnali a jak lidé přijmou jako bonus ke hře plynovou masku z vyřazených vojenských zásob. Ohlas byl neskutečný a ještě teď na to plno zákazníků vzpomíná.

Rok 2008
World of Warcraft: Wrath of the Lich King

Ve světě začíná zuřit finanční krize, ale herní trh zažívá nejplodnější rok historie (dle mého názoru). Vychází první Assassins Creed, který drží UBI na nohou už 5 let. Fallout 3, který byl jiný než předchůdci, ale stále skvělý. Age of Conan, prodejní MMORPG hit s nenaplněným potenciálem. Mass Effect 1, který ukázal, že vesmírné RPG může být i pro masy a postavil příběh na první místo a plno dalších. Pro nás byl ale zásadní World of Warcraft: Wrath of the Lich King a to nejen díky tomu, že prodejně byl velmi úspěšný, ale protože to byl první titul, na který jsme udělali půlnoční prodej. Kdo byl 13.11.2008 v noci u naší prodejny v Praze nebo v Brně zažil pravou nefalšovanou půlnočku s šílenými několikahodinovými frontami, opilými WoWkaři ;-), s několika výjezdy policie a v Praze s promáčklou výlohou. Že se tam nikomu nic nestalo, beru jako malý zázrak a naučili jsme se za ten večer tolik, že od té doby organizujeme podobné akce s prstem v nose :-).

Rok 2009
Dragon Age: Origins

V tomto roce byly určitě prodávanější hry, ale pocitově byl Dragon Age jedna z her, na kterou se firma nejvíce těšila a té sérii přikládala hodně nadějí. To že se pak druhým dílem nenaplnily a nestal se z toho druhý Mass Effect byla velká škoda. Každopádně hra vyšla v češtině, s tlustým velkým průvodcem jako dárek a jako nepřímý nástupce kultovního Baldur´s Gate. Co více si přát :).

Rok 2010
Mafia 2

Léto na které nezapomeneme. V červenci vyšel Starcraft 2 a pak většinu času jsme se věnovali celá firma přípravám na příchod Mafia 2. S kýmkoliv od dodavatelů jsem se bavil, tak to vždy skončilo větou: Teď fakt nestíhám, budem řešit až vyjde Mafia 2. Celý herní trh tou hrou žil. Předobjednávky se scvrkly pouze na Mafia 2 a na webech se nedalo dočíst pořádně o žádné jiné hře. Korunu jsme tomu nasadili naší úplně první prodejní show, kterou jsme udělali v Casa Gelmi na Korunní. Tahle hra si zasloužila něco víc, než jen frontu u pultu a začít prodávat o půlnoci, jak bylo do té doby běžné. Chtěli jsme zákazníkům dodat show, na kterou nezapomenou a myslím, že se to podařilo. Příjezd celého Xzone týmu v historických vozech, moderovaný večer O. Broukalem, soutěže, kostými a jako speciální hosté vývojáři hry, kteří na pódiu o hře vyprávěli. Snad na tom bylo poznat, že jsme to vše chystali skoro půl roku a když ta hra vyšla, tak jsem si pořádně oddechl a dlouhou dobu bylo slovo “MAFIA” u nás zákázáno vyslovovat :-).

Rok 2011
Battlefield 3

Opět jeden z roků, kdy vybrat vítěze není jenoduché, protože prodejních hitů bylo několik, např. Star Wars: The Old Republic, TES: Skyrim, Zaklínač 2 a další. Všechny ale mohutně předčil Battlefield 3, kde česká EA jasně předvedla, že když se dělá marketing pořádně, tak můžete porazit v prodejích i takovou značku jako Call of Duty a myslím, že není mnoho zemí na světě, kde prodejně Battlefield 3 vyhrál na plné čáře.

Rok 2012
Diablo 3

Rok trojek: Mass Effect 3, Assassins Creed 3, Far Cry 3 - všechno jsou to bezesporu kvalitní a prodejně úspěšné hry, ale na fenomén Diablo 3 nemají. Momentálně asi nejprodávanější hra na Xzone všech dob je takový fenomén, že mu neublížily ani porodní bolesti spojené se spadlými servery a hlasitého nadávání komunity. Online aktivace, kterou jsem zmiňoval skoro na začátku tohoto textu u Half-Life 2, tak ušla velký kus cesty.

Když si teď celý ten dlouhý text znovu pročítám, tak je až k neuvěření, kam za realitivně krátkou dobu herní byznys a prodej her došel. Tento obor není jednoduchý, nedá nikomu nic zadarmo, vyvíjí se strašně rychle (navíc v kombinaci s rozmachem eshopů), ale jsem strašně rád, že jsme mohli být alespoň malou měrou těch 12 let jeho součástí a těšíme se na dalších 12.

Další články o Xzone: Jak jsme startovali obchod - 1. část a 2. část

Více o autorovi najdete na jeho Twitteru.

Autor: Martin Schovanec | úterý 19.3.2013 8:00 | karma článku: 14,43 | přečteno: 3487x
  • Další články autora

Martin Schovanec

Může být monopol (v)hodný?

22.7.2015 v 21:00 | Karma: 10,10

Martin Schovanec

Druhý věk strojů

31.5.2015 v 20:00 | Karma: 9,42

Martin Schovanec

Havel podle Žantovského

2.3.2015 v 20:25 | Karma: 13,52