- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Je forma verejne sluzby, nikoli oblast volneho podnikani.
Platí to i o autobusech?
A co byste řekl výrobu piva, je to veřejná služba? Nezahrnem do veřejné služby i třeba výrobu pečíva?
Definujte veřejnou službu, co to je?
Protože jěště nikde nepracoval, pak uvidí.
Přiznám se, že mi vadí přístup pana studenta Procházky, jak tady osočil diskutujícího, že ho komouš sro nebude poučovat. Toto je připusťme alespoň trochu odborná diskuse, kde nadávání do komoušů ukazuje na úroveň. Už i to plácnutí o vysokorychlostních železnicích - měl patrně na mysli budování zvláštních tratí, ne rekonstrukci stávajících koridorů je úsměvné. Tím netvrdím, že by stát měl podnikat - třeba vlastnit automobilky nebo spoluvlastnit a la Renault, nebo že Bazala byl supermanažer bez chyb.
tak úplně nejde liberalizovat 100% dráhu v ČR, železnice podléhá spoustě předpisů a norem, ty musí někdo garantovat a kontrolovat. Ale ČD Cargo není zdaleka jediná firma přepravující zboží po kolejích, v ČR jich je minimálně 20 už
Na to, aby stát garantoval a kontroloval, nemusí provozovat byznys. Zboží bylo liberalizováno relativně nedávno, osobní doprava nikoliv.
Podle mého názoru představa kontrolorů, že státní podnik musí vycházet z nákladových cen, je zcela zcestná, a patří do "politické ekonomie socialismu", tedy před rok 1989, nikoliv však do tržního prostředí, kde je cena tvořena jako střet poptávky a nabídky. Protože všichni přepravci jsou účastníky tohoto trhu, a poptávají co nejnižší cenu přepravy, výtka kontrolorů směrem k dopravci, že nepoužívá nákladové ceny by byla úsměvná, kdyby to však tito nemysleli vážně. Až mi páni kontroloři řeknou, jaký by přepravce musel mít motiv, abych nechal své zboží přepravit za vyšší než tržní ceny, pak jejich nález budu moci začít brát vážně. Podle toho, co jsem však četl, jsem si jist, že k tomu nemají dostatek odbornosti. (Jiná věc je, že by ČD Cargo mělo snižovat své náklady Tímto směrem se, zdá se, nález kontrolorů neubíral).
že je v ČDC něco špatně to věděl každý strojvůdce
je lepší nežli státní, takže něco privatizovat a myslet si, že je to záchrana je velice úsměvné. ČD Cargo je tunel jako hrom. Od počátku co vznikly dráhy, tak hlavním ziskem byla přeprava nákladů, osobní byla druhořadá a byla vždy tou první dotovaná. To rozdělení bylo účelové, aby zisky z carga byly co nejvyšší, osobní aby dotoval stát, stejně jako správu kolejí. Jestli totiž dráhu může něco zachránit aby byla opět výdělečná, tak celý systém jejího řízení vrátit do pavouka let předválečných, kdy ji řídila hrstka lidí s vysokou osobní odpovědností. Těch lidí by mohlo být ještě méně, neboť technika v řadě oblastí značně pokročila, nemluvě o IT. Ale to by bylo moc dlouhé psaní. Jinak ještě chci připomenout, že dráhy v naprosté většině států jsou státní podnik a kde je dali do soukroma, tak toho dnes litují, protože soukromníci umí jen vyzobávat rozinky z dortu a na státu nechají jen pasiva.
Doufal jsem, že z článku dostatečně zřetelně vyplývá, proč se soukromým společnostem daří v zásadě lépe, než těm státním, někdy příště to tedy zkusím ještě srozumitelněji, ale nevím, jestli to vůbec lze. Jestli má být železnice konkurenceschopná s ostatními druhy přepravy, je třeba ji liberalizovat a investovat do vysokorychlostních tratí. Soukromníci dělají pouze činnosti ziskové, tedy smysluplné. Mnoho věcí, které stát dělá, příliž ziskových není.
ale pouze teoreticky. Zákonitosti lidského chování jsou neúprosné, dříve nebo později se projeví. Úspěšné podniky ve vlastnictví státu jsou výjimkou (ČEZ kromě toho většina veřejnosti pro jeho úspěchy nenávidí a představuje si styl řízení elektřina všem zdarma), úspěšné jsou německé, ale zdejší kultura je trošku jiná. Problémy státních podniků a jejich rizika nikdy nezmizí a jsou způsobena právě státním vlastnictvím, v článku je to popsáno snad celkem srozumitelně.
Ani efektivného řízení, kvality, bezpečnosti, zákonnosti, prostě ničeho. Nakonec britské dráhy jsou soukromé a nic moc.
A co firma BP v Mexickém zálivu, ta byla soukromá a jediná zajímavost je, že její šéf dostal zlatého padíka.
z faktu, že je ČD Cargo ve ztrátě vyvozujete, že jeho majitel, stát, nemá podnikat.
Jenže ve ztrátě jsou také tisíce soukromíků, takže dle Vaší logiky by také soukromníci neměli podnikat. Jenže to by potom nemohl podnikat nikdo, Procházko, víme ?
Žádný komunista s ručením omezeným mě nebude poučovat nakolik já rozumím podnikání
že státní podniky nemůžou prosperovat. To jsme si dosti vyslechli po roce 1989 a kolik českých podniků v soukrommých rukách zůstalo.Kolik podniků v soukrommých rukách vysává pomocí státních úředníků-kamarádů státní kasu. Problém je úplně jinde. V lidské neschopnosti, žravosti a v zákonech.
.... , dokud budou existovat podniky jako CEZ ci Budvar, pak proste nemuzete tvrdit, ze statni nemaji pravo na existenci, protoze jsou spatne rizeny. Zakopany pes je opavdu v managmentu podniku, a co si budeme povidat, vetsina tech lidi ma vystudovane ekonomicke fakulty VS, jako vy, takze kdybych zobecnoval jako vy, pak bych mohl tvrdit, ze ekonomky produkuji jenom hlupaky, coz taktez neni pravda.
CD jsou opravdu velmi "podivny podnik", ale je to jen jeden z nekolika stanich podniku.
P.S.: Fakt je, ze bych chtel videt Martina Romana na postu reditele drah, pocitam, ze tam by takovych zisku, jako ma s CEZem, nedosahoval , a tezko by sponzoroval prazske soukrome gymnazium.
nesouhlasím v tom směru, že je stát špatným hospodářem. špatným hospodářem je vedení podniku, které by mělo nést trestně právní odpovědnost za tyto chyby. Proč funguje třeba Budvar, který je taky státní? A nevydělává malé peníze. Prostě, přijdu na chyby, celý managment do basy a zaplatit prodělek a pak by si nikdo nemastil kapsu. A najednou by podniky makaly.