Náhrady za zpoždění vlaků ČD

Cestujete vlakem? Cestujete často? A vozí vás České dráhy včas? Země, kde má státní podnik monopol na železniční dopravu, zpoždění 5 minut se nehlásí a vozový park je označován za zastaralý, by se mohla zdát rájem pro cestovatele romantiky. Avšak přiznejme si, kdo z vás má romantickou náladu pokaždé, když jede do práce nebo do školy?

K 20. září spustily České dráhy projekt odškodňování cestujících za zpoždění či nepohodlí. Tento postup není dán zákonem a týká se pouze vybraných kvalit vlaků, a to SuperCity, EuroCity a InterCity. Odškodnění se pohybují v různé výši, řádově stovky korun, pro různé doby zpoždění dle typu spoje. Vyplacení náhrad je pak formou voucheru, tedy slevovými poukázkami.

S touto informací jste se jistě všichni setkali. Osobně mě sice potěšilo, že se dávají věci do pohybu, avšak žádná spása to pro mě není. Jezdím 2. třídou standardními vlaky, zpoždění nejsou tak velká a dožadování se vyšší kvality je tak trochu boj s větrným mlýnem. Přesto jsem zabrousil, zda náhodou nemám nějaké ty „výhodičky“ nadosah i já.

Vztah mezi cestujícím a ČD je dán Smluvními podmínkami ČD (platnými od 7. 3. 2010) jasně hned v kapitole následující po vysvětlení zkratek a pojmů, tedy v podstatě první větou podstatného textu. Cituji: „Uzavřením přepravní smlouvy o přepravě osob vznikne mezi ČD a cestujícím závazkový právní vztah, jehož obsahem je: závazek ČD přepravit cestujícího z nástupní do cílové stanice řádně a včas vlaky uveřejněnými v platném jízdním řádu za podmínek vyhlášených v SPPO a v tarifu TR 10.“ Samozřejmě dále jsou body, podle nichž se cestující řídí smluvními podmínkami.

Zde je i kámen úrazu. V SPPO je řečeno, že zákazník nemá právo na náhradu za zpoždění vlaku, ve kterém cestuje. Myslím tím takovou náhradu, která by odpovídala těm schváleným pro vlaky vyšších tříd kvality. O to se stará bod 358. SPPO: „Jestliže nebyl cestující ve veřejné osobní železniční přepravě přepraven včas nebo nebyl přepraven vůbec, nemá právo na náhradu škody vzniklé jako důsledek neplnění přepravní smlouvy.“ Ano, realita je krutá. Cestující se dobrovolně zříká práva na náhradu, tím že nastoupí do vlaku.  Jsou zde ale i případy, ve kterých dostane zákazník peníze zpět. Např. České dráhy umožňují vrácení jízdného zákazníkovi v případě, že vlak, kterým chtěl cestovat, je opožděn. Samozřejmě pouze před nastoupením jízdy.

Zvláštní případ je, pokud cestujete s přestupem. Jestliže vás vlak nedopraví včas do stanice, ve které přestupujete, a ztratíte přípoj, nebo se vám do něj nevejdou zavazadla, máte právo vybrat si z následujících možností. Můžete cestovat do cílové stanice nejbližším vhodným vlakem, případně i po jiné trase. Tato možnost zahrnuje i náhradní autobusovou přepravu. Podmínkou je, že o tom ČD informují samy na vývěskách či rozhlasem, popř. pověřený zaměstnanec. Dále se můžete dožadovat vrácení peněz za neprojetý úsek. To by však znamenalo najít si náhradní dopravu, což vám mnohdy trn z paty nevytrhne. Velice zajímavým řešením je uplatnit právo na bezplatný návrat do původní nástupní stanice. Pověřený zaměstnanec vám určí spoj, kterým musíte jízdu nastoupit. Po té je vám vystavěna jízdenka na zpáteční cestu. Všechny jízdenky si můžete nechat proplatit v OPT Olomouc, držitelům kilometrické banky je vystavěna náhrada za odebrané kontrolní kupony.

Náhrady za zpoždění vlaku zákazníka neodškodňují, spíše mu dávají možnost docestovat alespoň někdy, alespoň někam, a často jsou větší komplikací, než si zkrátka počkat. Z neoficiálních zdrojů se ke mně dostalo, že jsou jízdní řády sestavovány příliš natěsno. Tuto spekulaci se mi nepodařilo ověřit, avšak v případě, že tomu tak je, může se to podepsat na kumulování zpoždění vlaků. Už jen to, že standardní minimální čekací doba je 5 min., pokud není dáno jinak pro daný přípoj, a vlaky tříd EC, IC, SC, EN nečekají vůbec, může znamenat značné komplikace. Zajímavou otázkou je, jestli by se zpožděním mělo uvažovat pouze zpoždění vlaku, nebo raději zpoždění osoby, která nedorazí včas např. v důsledku čekání na náhradní přípoj.

Zkrátka, snad za nějaký ten pátek přijde doba, kdy začneme i my, obyčejní cestující, řešit problémy, jako jsou náhrady za nefunkční klimatizaci ve vlaku a kdy uvidíme, zda se podepíše vytvoření konkurenčního prostředí žlutými vlaky na zvýšení kvality.

Autor: Martin Klíma | středa 29.9.2010 12:45 | karma článku: 15,25 | přečteno: 3648x