Pevnosti Opera 11, 10 a 8 - Kreuzbergpass

Tak jako byl kvůli obraně před Hitlerem vytvořen systém opevnění Československa, budovali řetězec pevností podél svých severních hranic i Italové, byť v čele jejich země tehdy stál Mussolini. Mnohé z těchto pevností však nikd

X+Výřez z mapy Kompass se zakreslenou polohou pevností Opera 8, 9, 10 a 11 v Passo Monte Crocce

AUTOMAPA OBLASTI

TURISTICKÁ MAPA (klik!)

 

Stojíme na konečné stanici autobusu u hotelu Kreuzbergpass v Passo Monte Croce/ Kreuzbergpass. Linka č.446 z Toblachu/Dobbiaco přes Innichen/San Candido a Sexten/Sesto sem zajíždí každou půlhodinu, poslední zpáteční spoj jede v 19:00 hodin.

Průsmykem na předělu mezi Dolomity a Karnskými Alpami vede dobře udržovaná klikatá silnice č.52 (Sexten - Padola) s několika parkovišti. To přímo u hotelu je placené.

Předpověď počasí ani dnes nevypadá nijak růžově, ale aspoň nesněží, takže vyrážíme jihozápadním směrem podél sjezdovky k malému návrší. Už ze silnice je zřetelně vidět předmět našeho zájmu - pevnost Opera 11.

 

Vchod do objektu je bohužel důkladně uzavřený a Medvědí jezírko (Lago di Orso) za ním připomíná spíše vysychající mokřad. Ze "střechy" je však dobře vidět, že na úpatí hory Croda Sora i Colesei nemůžeme minout mnohem zajímavější dílo.

Vyrážíme tedy po značené stezce č.124, která nás vede porostem mezi skalními bloky, a pak dál po horské louce až ke staré vojenské silnici (viz úvodní mapka). Opera 11 se brzy ocitá hluboko pod námi.

 

Silnice vybudovaná v příkrém svahu tu a tam mizí pod hromadami kamení, navíc se kocháme výhledy na Karnské Alpy a na Dolomity nad Val Risena (Cima Bagni, Cima Popera), takže nuda opravdu nehrozí.

Zčistajasna se proti nám objevuje pevnost Opera 10, která prý ještě v 70.letech minulého století sloužila armádě.

 

Opera 10 - Croda Sora i Colesei, Passo Monte Croce

(pro názornější představu o rozloze pevnosti klikněte, prosím, na odkaz)

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=GZAAtsHgTIs

 

"Slepé oči" kamponiér v okolí původně zazděného, ale v současné době průlezného vchodu na nás nekoukají nijak přátelsky. Přesto jedinci mající čelovky při ruce bez dlouhého otálení odhazují batohy a spěšně se soukají dírou ve zdi do pevnosti. Času nemáme nazbyt, protože od severovýchodu se rychle blíží mraky nevěstící nic dobrého.

 

Na tomto videu italské provenience  

Opera (=dílo) 10 (v odkazu doporučuji použít "lupu")je svým rozsahem, vybavením a dostupností unikátní. Obcházíte-li ze severovýchodu horu, v níž se pevnost nachází, míjíte četné kulometné a dělostřelecké střílny kdysi vybavené lehkými a těžkými kulomety ráže 6,5 - 8 mm a různými kanóny ráže 75- 100 mm (některé z nich dokonce pocházely z českých závodů Škoda).

Dílo bylo projektováno pro posádku čítající 150 vojáků, 10 nižších a 7 vyšších důstojníků. Kromě zásob pitné vody ve 300 litrových nádržích, potravin pro přežití 20 dnů obklíčení a pohonných hmot pro agregát na 14 dní nepřetržitého provozu, měli mít vojáci k dispozici zásoby střeliva do kulometů na 30 dní, dělostřeleckého a minometného střeliva až na 8 dní a granáty na 10 dní bojů.

S posádkami ostatních pevností obranného pásu v tomto průsmyku bylo možné se dorozumívat vysílačkou (dosah max. 80 km), telefonem (vedení bylo ale díky skalnatému terénu možné vést jen po povrchu) a světelnými signály (za příznivého počasí).

Více informací technického rázu najdete ZDE.

Fotografie interiéru pevnosti Opera 10 k nahlédnutí ZDE.

Pevnost má údajně 5 vchodů, otevřený by měl být ale jen ten, kterým jsme dovnitř vstupovali my. Vedlejší vstupy jsou zazděny či zavaleny kamením, 1 zadní (k němuž jsme nedošli) je opatřen mříží.

Další fotografie z interiéru pevnosti Opera 10 TADY

Spojovací stezka suťovištěm pod pevností navazuje na značenou turistickou trasu 15A, po které lze pohodlně dojít k pevnosti Opera 8, což je vlastně jen takový větší "řopík" (viz mapka na začátku článku).

Východním směrem od Opery 8 lze nalézt ještě pevnost Opera 9, která je viditelná ze střílen Opery 10, ale terén kolem ní je průchodný jen s obtížemi. Přesto se z okolního porostu občas některý ze zdatných hledačů řopíků vynoří.

V lesíku nedaleko Opery 8 je cvičná skála opatřená horolezeckými prvky obvyklými na zdejších ferratách. Od ní pak stezka č. 15A pokračuje dál až na parkoviště u hotelu Kreuzbergpass, kam se vracíme s prvními kapkami deště.

SLIDESHOW Kreuzbergpass (posun více než 70 obrázků šipkami)

ZÁLOHA ČLÁNKU NA blogspot.com

INFORMACE O SOUSTAVĚ PEVNOSTÍ VALLO ALPINO V PASSO MONTE CROCE/KREUZBERGPASS, COMELICO SUPERIORE NA italské WIKIPEDII v tomto odkazu.

INFORMACE O VALLO ALPINO v němčině ZDE.

TIPY, KAM SE V DOLOMITECH JEŠTĚ PODÍVAT, ZDE

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martina Moudrá | úterý 21.2.2012 12:21 | karma článku: 25,28 | přečteno: 3954x
  • Další články autora

Martina Moudrá

Zámek Bílé Poličany (fotoblog)

11.3.2021 v 18:42 | Karma: 16,64

Martina Moudrá

Trosky 10x jinak

1.3.2021 v 17:32 | Karma: 23,43