- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
TURISTICKÁ MAPA (klik!)
Stojíme na konečné stanici autobusu u hotelu Kreuzbergpass v Passo Monte Croce/ Kreuzbergpass. Linka č.446 z Toblachu/Dobbiaco přes Innichen/San Candido a Sexten/Sesto sem zajíždí každou půlhodinu, poslední zpáteční spoj jede v 19:00 hodin.
Průsmykem na předělu mezi Dolomity a Karnskými Alpami vede dobře udržovaná klikatá silnice č.52 (Sexten - Padola) s několika parkovišti. To přímo u hotelu je placené.
Předpověď počasí ani dnes nevypadá nijak růžově, ale aspoň nesněží, takže vyrážíme jihozápadním směrem podél sjezdovky k malému návrší. Už ze silnice je zřetelně vidět předmět našeho zájmu - pevnost Opera 11.
Vchod do objektu je bohužel důkladně uzavřený a Medvědí jezírko (Lago di Orso) za ním připomíná spíše vysychající mokřad. Ze "střechy" je však dobře vidět, že na úpatí hory Croda Sora i Colesei nemůžeme minout mnohem zajímavější dílo.
Vyrážíme tedy po značené stezce č.124, která nás vede porostem mezi skalními bloky, a pak dál po horské louce až ke staré vojenské silnici (viz úvodní mapka). Opera 11 se brzy ocitá hluboko pod námi.
Silnice vybudovaná v příkrém svahu tu a tam mizí pod hromadami kamení, navíc se kocháme výhledy na Karnské Alpy a na Dolomity nad Val Risena (Cima Bagni, Cima Popera), takže nuda opravdu nehrozí.
Zčistajasna se proti nám objevuje pevnost Opera 10, která prý ještě v 70.letech minulého století sloužila armádě.
Opera 10 - Croda Sora i Colesei, Passo Monte Croce
(pro názornější představu o rozloze pevnosti klikněte, prosím, na odkaz)
VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=GZAAtsHgTIs
"Slepé oči" kamponiér v okolí původně zazděného, ale v současné době průlezného vchodu na nás nekoukají nijak přátelsky. Přesto jedinci mající čelovky při ruce bez dlouhého otálení odhazují batohy a spěšně se soukají dírou ve zdi do pevnosti. Času nemáme nazbyt, protože od severovýchodu se rychle blíží mraky nevěstící nic dobrého.
Celý průsmykhotelu Kreuzbergpass a menších pevností pancéřovanými vratyšachta s rozpadlým dřevěným točitým schodištěm.betonovému schodištiCelková délka kasemat prý činí téměř 2 km. |
Opera (=dílo) 10 (v odkazu doporučuji použít "lupu")je svým rozsahem, vybavením a dostupností unikátní. Obcházíte-li ze severovýchodu horu, v níž se pevnost nachází, míjíte četné kulometné a dělostřelecké střílny kdysi vybavené lehkými a těžkými kulomety ráže 6,5 - 8 mm a různými kanóny ráže 75- 100 mm (některé z nich dokonce pocházely z českých závodů Škoda).
Dílo bylo projektováno pro posádku čítající 150 vojáků, 10 nižších a 7 vyšších důstojníků. Kromě zásob pitné vody ve 300 litrových nádržích, potravin pro přežití 20 dnů obklíčení a pohonných hmot pro agregát na 14 dní nepřetržitého provozu, měli mít vojáci k dispozici zásoby střeliva do kulometů na 30 dní, dělostřeleckého a minometného střeliva až na 8 dní a granáty na 10 dní bojů.
S posádkami ostatních pevností obranného pásu v tomto průsmyku bylo možné se dorozumívat vysílačkou (dosah max. 80 km), telefonem (vedení bylo ale díky skalnatému terénu možné vést jen po povrchu) a světelnými signály (za příznivého počasí).
Více informací technického rázu najdete ZDE.
Fotografie interiéru pevnosti Opera 10 k nahlédnutí ZDE.
Pevnost má údajně 5 vchodů, otevřený by měl být ale jen ten, kterým jsme dovnitř vstupovali my. Vedlejší vstupy jsou zazděny či zavaleny kamením, 1 zadní (k němuž jsme nedošli) je opatřen mříží.
Další fotografie z interiéru pevnosti Opera 10 TADY
Spojovací stezka suťovištěm pod pevností navazuje na značenou turistickou trasu 15A, po které lze pohodlně dojít k pevnosti Opera 8, což je vlastně jen takový větší "řopík" (viz mapka na začátku článku).
Východním směrem od Opery 8 lze nalézt ještě pevnost Opera 9, která je viditelná ze střílen Opery 10, ale terén kolem ní je průchodný jen s obtížemi. Přesto se z okolního porostu občas některý ze zdatných hledačů řopíků vynoří.
V lesíku nedaleko Opery 8 je cvičná skála opatřená horolezeckými prvky obvyklými na zdejších ferratách. Od ní pak stezka č. 15A pokračuje dál až na parkoviště u hotelu Kreuzbergpass, kam se vracíme s prvními kapkami deště.
SLIDESHOW Kreuzbergpass (posun více než 70 obrázků šipkami)
ZÁLOHA ČLÁNKU NA blogspot.com
INFORMACE O VALLO ALPINO v němčině ZDE.
Další články autora |
Ukrajinská, Brno - Bohunice
4 590 000 Kč