České dráhy – ukázka arogance moci

Pořad „Reportéři ČT“ se pustil do loupání horkého bramboru české přepravní scény – do Českých drah. Konečně, chtělo by se mi zvolat. Ale co to změní??

Dlouhodobě jezdím s Českými drahami každý týden na trase Praha – Brno – Praha a za tu dobu jsem zaznamenala několik „neuralgických bodů“.

 

Bezbariérovost:

Přístupnost nádraží a vlaků pro lidi cestující na vozíku a s kočárkem mi vrtala hlavou už dlouho. Do běžných vagonů se sami nedostanou a většinou zde není ani místo pro jejich pohodlné usazení a umístění. Reportáž ČT mi odpověděla – nejsou peníze na rekonstrukci nádraží, nádraží jsou organizačně oddělena od Českých drah, ty postupně nakupují moderní vagóny, ovšem jen na dálkové tratě (nezaznamenala jsem). Když jste maminka s dítětem, nebo vozíčkář v Horní Dolní, pak máte 100% smůlu. Odbočím: linkové autobusy v menších obcích vypravují v případě nouze tzv. zájezdové busy (bez plošin na zaparkování kočárků). Byla jsem svědkem, jak řidič odmítl svézt maminku s kočárkem, protože se mu nechce zdržovat se s jeho skládáním do zavazadlového prostoru. Tsssss, zavřené dveře, jedeme, maminka užasle zůstává venku. Takže ani alternativní busová doprava není na 100%.

Na úpravu nádraží a vlaků nejsou peníze, nejsou peníze, peníze....

 

Propagační magazíny:

Při cestě vlakem jsem několikrát padla na velmi kvalitně vytištěné, přeložené a BEZOBSAŽNÉ propagační magazíny Českých drah, distribuované zdarma. Vydavatel Grand Princ. Kolik tak mohou takové čtivo o ničem stát? Miliony korun ročně? Kolik by se za to dalo pořídit bezbariérových plošin? Kdo z Českých drah, z veřejných peněz má potřebu dotovat ziskové nakladatelství?

 

Jízdenky:

Drahnou chvíli mi trvalo, než jsem se zorientovala v nabídce jízdních dokladů. Řada slev vzájemně neprovázaných, akčních slev, akčních jízdenek, síťových jízdenek… Nakonec se mi daří absolvovat jednu cestu za 120 Kč. Fajn, to by bylo. Ve chvíli, kdy chce levně cestovat i moje kamarádka, pokouším se jí martyrium zjišťování cen, pořizování slevových karet a nakupovaní jízdenky vysvětlit. Po půl hodině má v hlavě ještě větší zmatek než předtím. A to jsme obě vysokoškolačky. České dráhy by měly poskytovat školení, nebo zjednodušit systém jízdného. Preferuji to druhé.

 

Zdražování:

České dráhy neustále zdražují jízdné (dalo by se přitom ušetřit na tisku drahých magazínů). Tuším, že za poslední rok asi 3x. Nejsem ekonom, ale řekla bych, že stále platí tato úměra: čím levnější jízdné, tím více zákazníků do vlaků, které jsou stejně vypraveny, ať jsou prázdné nebo plné. Čím dražší jízdné, tím méně zákazníků, tím prázdnější vlaky, které jsou stejně vypraveny. Takže čím dražší jízdenky, tím méně efektivní je provoz Českých drah. Mohla bych to tam od minuty řídit :)

 

Pořad „Reportéři ČT“ se pustil do loupání horkého bramboru české přepravní scény – do Českých drah. Konečně, chtělo by se mi zvolat. Ale co to změní?? Jeden odpadnuvší zákazník? No a?

Autor: Marie Jílková | středa 21.1.2009 13:45 | karma článku: 29,89 | přečteno: 2409x
  • Další články autora

Marie Jílková

Báječnej den

21.10.2009 v 22:54 | Karma: 15,14

Marie Jílková

Nechci šrotovné

9.9.2009 v 12:47 | Karma: 32,90

Marie Jílková

Václav má problém s autoritou

4.9.2009 v 12:03 | Karma: 23,12